شمانیوز
شما نیوز

قنبری در گفتگو با شمانیوز:

بانک‌ها تخصصی اداره نمی‌شوند/ از تکالیف نظام بانکی باید کاست

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه لازم است بانک‌ها به شیوه تخصصی اداره شوند، گفت: بانک‌هایی مانند صادرات، تجارت و یا مسکن که اینها عمدتاً بانک‌های تخصصی محسوب می‌شوند امروزه نباید کارکرد عمومی داشته باشند.

بانک‌ها تخصصی اداره نمی‌شوند/ از تکالیف نظام بانکی باید کاست

علی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، درباره عملکرد بانک‌های کشور اظهار کرد: بیشتر بانک‌های کشور به صورت غیردولتی و یا نیمه دولتی اداره می‌شوند و نمی‌توان به آنها تکالیف اضافه را تحمیل کرد و هرچقدر بیشتر به آنها تکلیف تحمیل شود به همان اندازه به دامنه مشکلاتشان افزوده خواهد شد.

وی افزود: بانک‌ها منابعی را در اختیار دارند که این منابع عمدتاً مبتنی بر سپرده‌های مردم است و این سپرده‌ها را به صورت تسهیلات پرداخت می‌کنند واگر تکالیف افزایش یابد در نهایت بانک‌ها مجبور به اضافه‌برداشت از بانک مرکزی شده و همین مسئله هم به افزایش نقدینگی و پایه پولی دامن خواهد زد.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: دولت نباید در مدیریت مالی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی دخالت کند. اگر دولت به دنبال حمایت از تولید و هدایت تسهیلات به سمت توسعه مشاغل است بهتر است این کار را از طریق درآمدهای پایدار و یا دیگر روش‌‎های تأمین مالی انجام دهد و بیش از این به بانک‌ها فشار وارد نکند.

قنبری اضافه کرد: متأسفانه بانک‌های کشور با مشکلات بسیاری مواجه هستند که عدم پیوست به FATF بر این مشکلات افزوده است زیرا به منابع پولی خود در خارج از کشور دسترسی ندارند. 

وی با بیان اینکه لازم است بانک‌ها به شیوه تخصصی اداره شوند، گفت: بانک‌هایی مانند صادرات، تجارت و یا مسکن که اینها عمدتاً بانک‌های تخصصی محسوب می‌شوند امروزه نباید کارکرد عمومی داشته باشند ولی چون نگاه تخصصی به بانکداری وجود ندارد همه بانک‌ها یک کار مشابه و متعارف را انجام می‌دهد، یعنی سپرده دریافت می‌کنند و به همه هم تسهیلات می‌دهند و به همین دلیل بانک‌ها ناتراز می‌شود و بخش تولید و دیگر بخش‌های تخصصی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند پس باید شیوه اداره تخصصی بانک‌ها مدنظر قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: از سوی دیگر باید بانک‌ها را مجبور به ارائه ایده کرد یعنی بانک‌ها با نبوغ داشته باشند و بتوانند در شرایط کنونی کشور طرح‌ها و راهکارهایی را ارائه دهند که هم منجر به اضافه‌برداشت از بانک مرکزی نشود و هم اینکه جامعه هدف خود را تحت پوشش قرار دهند.

قنبری در پایان گفت: بهتر است برای سال آینده بسترهای لازم برای تخصصی شدن بانک‌ها فراهم شود و از این مهم اصلاً نباید غفلت کرد چون به هر حال در شرایط کنونی مجبور به اداره تخصصی بانکها هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی