شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تومورهای مغزی که باید آن ها را جدی بگیرید

تومورهای مغزی، از جمله بیماری‌های مربوط به مغز هستند که در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌های مغزی ایجاد می‌شوند. این تومورها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوعشان، علائم متفاوتی را نیز از خود نشان می‌دهند. تومور هیپوفیز یکی از انواع تومورهای مغزی است که غده هیپوفیز، واقع در بخش زیرین جمجمه را مورد حمله قرار می‌دهد. این تومور معمولا در دسته تومورهای خوش‌خیم قرار می‌گیرد و با یک عمل جراحی از سر خارج می‌گردد. با توجه به پیچیده بودن ساختار مغز انسان و حساسیت بالای آن، انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب در موفقیت عمل جراحی بسیار تاثیرگذار بوده و نتیجه آن را مشخص می‌کند. در این بخش در مورد تومور مغزی و هیپوفیز صحبت کرده و بهترین جراح مغز و اعصاب را معرفی می‌نماییم.

تومورهای مغزی، از جمله بیماری‌های مربوط به مغز هستند که در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌های مغزی ایجاد می‌شوند. این تومورها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوعشان، علائم متفاوتی را نیز از خود نشان می‌دهند.  تومور هیپوفیز یکی از انواع تومورهای مغزی است که غده هیپوفیز، واقع در بخش زیرین جمجمه را مورد حمله قرار می‌دهد. این تومور معمولا در دسته تومورهای خوش‌خیم قرار می‌گیرد و با یک عمل جراحی از سر خارج می‌گردد. با توجه به پیچیده بودن ساختار مغز انسان و حساسیت بالای آن، انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب در موفقیت عمل جراحی بسیار تاثیرگذار بوده و نتیجه آن را مشخص می‌کند. در این بخش در مورد تومور مغزی و هیپوفیز صحبت کرده و بهترین جراح مغز و اعصاب را معرفی می‌نماییم.

 

15613

 

تومور هیپوفیز

 

هیپوفیز، غده‌ی بیضی‌شکل کوچکی است که در بخش زیرین مغز قرار دارد. این غده یکی از اصلی‌ترین غده‌های درون‌ریز محسوب می‌شود که با همکاری هیپوتالاموس، فعالیت‌های بسیاری را در بخش‌های مختلف بدن انجام می‌دهد.  کنترل هورمون‌ها و غدد دیگر مانند هورمون‌های رشد، هورمون تولیدمثل، غده تیروئید، غدد فوق کلیوی و ... از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این غده کوچک است.

 

تومور هیپوفیز، که در اصطلاح پزشکی آدنومای هیپوفیز نامیده می‎‌شود، زمانی ایجاد می‌گردد که غده هیپوفیز رشد غیرطبیعی پیدا کند. تومور هیپوفیز از جمله تومورهای خوش‌خیم است که معمولا رشد آرامی دارد و در همان بافت غده باقی می‌ماند و بافت‌های دیگر مغز را درگیر نمی‌کند. اما با توجه به تاثیری که این غده بر روی دیگر غدد بدن دارد، تومور یا هر مسئله دیگری که برای آن ایجاد شود، مشکلات بسیاری را برای انسان به وجود می‌آورد. از جمله این مشکلات می‌توان به اختلال در رشد اندام‌های مختلف بدن، اختلال در عملکرد جنسی آقایان و عدم باروری آنان، نامنظم شدن عادت ماهانه یا یائسگی زودهنگام در بانوان، افزایش میزان ادرار، اختلال در غده تیروئید، ضعف و خستگی بیش از اندازه و ایجاد تغییرات روحی اشاره کرد.

 

در این موارد، اگر تومور در مراحل اولیه باشد، پزشک دارودرمانی را برای بیمار آغاز می‌کند تا فعالیت غدد را در حد نرمال نگه دارد. در صورتی که تومور رشد سریعی داشته باشد و مشکلی برای عمل نباشد، از روش جراحی برای خارج کردن تومور استفاده می‌شود.

 

بهترین جراح مغز و اعصاب

 

با توجه به پیچیدگی مغز و حساسیت بالای عمل مغزی، انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه جراحی دارد. بنابراین، بهترین جراح فردی است که دانش  و مهارت بالایی در جراحی داشته و با جدیدترین تکنیک‌ها و متدهای روز دنیا آشنا باشد. تشخیص درست و به موقع و انتخاب روش مناسب  برای درمان، تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه کار داشته و درصد موفقیت جراحی را بالا می‌برد.

 

 از طرف دیگر، شنیدن نام تومور مغزی معمولا ترس را به جان بیمار و اطرافیان او می‌اندازد و باعث ایجاد استرس و نگرانی می‌شود. از این رو، بهترین جراح مغز و اعصاب علاوه بر دانش و تجربیات بالا، باید مهربان و خوشرو باشد و از لحاظ روانی نیز بیمار را حمایت کند. صبور بودن و ایجاد احساس صمیمیت با بیمار باعث جلب توجه و اعتماد شده و آرامش بیشتری به او می‌دهد.   

 

1397070812150330815536744 - Copy - Copy - Copy (2)

 

تومور مغزی

 

به رشد غیرطبیعی سلول‌های مغزی و تکثیر غیرقابل کنترل آن‌ها، تومور مغزی گفته می‌شود. تومورهای مغزی به دو دسته کلی تومورهای اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. تومورهای اولیه، تومورهایی هستند که درون جمجمه ایجاد می‌شوند و یکی از قسمت‌های مغز را درگیر می‌کنند. این تومورها معمولا خوش‌خیم هستند، سرعت رشد پایینی دارند و در همان بخش مربوطه باقی می‌مانند. تومور هیپوفیز از جمله تومورهای اولیه است که اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، با یک عمل جراحی خارج شده و بیمار بهبود می‌یابد. تومورهای ثانویه تومورهایی هستند که از سرطان دیگر قسمت‌های بدن، مانند سرطان سینه، ریه و ... به جمجمه انتقال پیدا کرده و یکی از بخش‌های مغز را مورد حمله قرار می‌دهند. 

 

تومورها از هر نوعی که باشند، علائمی را از خود بروز می‌دهند و فرد را متوجه این بیماری می‌کنند. این علائم با توجه به نوع، اندازه و موقعیت قرارگیری تومور، متفاوت می‌باشد. از جمله  علائمی که تقریبا در اغلب تومورها مشترک است می‌توان به سردرد، حالت تهوع و  استفراغ، تشنج، سرگیجه و از دست دادن تعادل، اشاره کرد. درمان تومور نیز با توجه به نوع تومور و شرایط جسمی بیمار انجام می‌شود.

 

عمل جراحی، اصلی‌ترین راهکار درمان تومورهای مغزی است که در زمان مناسب با تشخیص جراح مغز و اعصاب انجام می‌شود. در برخی موارد نیز پزشک درمان‌های تکمیلی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را برای از بین بردن ریشه‌ها و قسمت‌های باقی‌مانده تومور تجویز می‌کند. در صورتی که تومور بسیار بزرگ باشد و خارج کردن آن به بافت‌های مغزی آسیب وارد کند، پزشک در مرحله اول اقدام به کوچک‌تر کردن تومور نموده و سپس جراحی را انجام می‎دهد.  

 

در این مقاله در مورد تومورهای مغزی صحبت کردیم و ضمن معرفی تومور هیپوفیز، ویژگی‌های بهترین جراح مغز و اعصاب را نیز بیان نمودیم. جراح مغز و اعصاب وظیفه تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به مغز، نخاع، جمجمه و ستون فقرات را برعهده دارد و با توجه به سن بیمار، شرایط جسمانی و پیشرفت بیماری، بهترین تصمیم را در مورد روش درمانی مناسب می‌گیرد. همان‌طور که گفتیم، مغز یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن است و عمل جراحی آن نیاز به دانش و مهارت بسیار بالایی دارد. از این رو، جراح مغز و اعصاب باید تخصص بالایی داشته و با آخرین متد‌های روز دنیا آشنا باشد تا بتواند عمل جراحی را با کمترین اشتباه انجام داده و بهترین نتیجه را دریافت نماید. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی