شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

آشنایی با دیدنی ترین موزه های ایران

اگر قصد دارید به تهران سفر کنید و به دنبال جاهای دیدنی و گردشگری پایتخت هستید، یا اگر ساکن تهران هستید و به دنبال مکان‌های تازه برای گشت‌وگذار می‌گردید، با رهی نو همراه باشید! ما زیباترین و جالب‌ترین مکان‌های گردشگری تهران را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر قصد دارید به تهران سفر کنید و به دنبال جاهای دیدنی و گردشگری پایتخت هستید، یا اگر ساکن تهران هستید و به دنبال مکان‌های تازه برای گشت‌وگذار می‌گردید،  با رهی نو همراه باشید! ما زیباترین و جالب‌ترین مکان‌های گردشگری تهران را به شما معرفی می‌کنیم.

بازدید از موزه‌ها و آثار هنری و تاریخی دوران مختلف یکی از جذاب‌ترین کارها برای علاقه‌مندان به تاریخ و کسانی است که به دنبال آثار باستانی و گذشته‌ پرافتخار خود هستند. در ادامه با ما همراه باشید.

 

موزه‌های دیدنی تهران

 

اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که به آثار هنری و تاریخی و سبک زندگی گذشتگان علاقه دارید، حتما باید از موزه‌های تهران دیدن کنید. آثار ارزشمندی که در این موزه‌ها نگه‌داری می‌شوند، نه تنها هرکدام داستانی از گذشته در دل خود دارند، بلکه چنان چشم‌گیر و زیبا هستند که هر بیننده‌ای را میخکوب می‌کنند.

 

برخی از برجسته‌ترین موزه‌های تهران در ادامه معرفی شده‌اند:

 

  • موزه هنرهای معاصر
     

موزه هنرهای معاصر تهران که در سال 1356 افتتاح شده است، ترکیبی از آثار و معماری سنتی و مدرن است. در این موزه می‌توانید آثار هنرمندان معاصر را ببینید که شامل بیش از سه هزار اثر هنری از هنرمندان برجسته هنرهای تجسمی است. همچنین در روزهای خاصی از سال، موزه میزبان رویدادهای هنرهای تجسمی خواهد بود. در این موزه می‌توانید از آثار هنری شامل عکس‌ها، نقاشی‌های ایرانی، مجموعه‌های اهدا شده و مجسمه‌های گرانبها دیدن کنید.
 

  • باغ موزه قصر
     

موزه قصر، در اصل یکی از قصرهای پادشاهان قاچار در تهران بوده که توسط رضاشاه و در تاریخ 11 آذر 1308 به زندان تبدیل شد. این زندان که تا دهه ۴۰ تنها زندان تهران به شمار می‌رفت، 192 اتاق دارد که می‌تواند تا ۸۰۰ نفر را در خود جای دهد. این زندان تا سال 1383 همچنان فعال بود و پس از یک دوره تعطیلی، در لیست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شد و سپس در سال 1391 به عنوان یک موزه دوباره افتتاح شد.
 

  • باغ موزه هنر ایرانی
     

این موزه یکی از موزه‌های مربوط به دوران پهلوی است که بخش‌های مختلفی دارد از جمله نگارخانه، پخش فیلم، کارگاه‌های هنری، فروشگاه محصولات فرهنگی و ارائه آثار حجمی مجسمه‌سازان. در باغ موزه هنر ایرانی ماکت‌هایی از آثار باستانی کشور مانند هشت‌ بهشت، چهل ‌ستون، گنبد ‌قابوس، شمس ‌العماره، سی‌ و ‌سه‌ پل، کاروانسرای مهیار، باغ‌ فین کاشان، نقش رستم، برج ‌آزادی، برج ‌میلاد، مقبره دانیال ‌نبی ‌و قره کلیسا قرار دارد.
 

  • موزه آبگینه و سفالینه تهران
     

یکی از بهترین و محبوب‌ترین موزه‌های تهران، موزه آبگینه و سفالینه تهران است. این موزه که در باغی به مساحت هفت هکتار قرار دارد، در ابتدا خانه قوام السلطنه بود و بعدها به مدت 7 سال به سفارت مصر تبدیل شد. به همین ترتیب بعد از آن به سفارت افغانستان و بانک بازرگانی تغییر یافته است. در نهایت این بنا در سال 1355 توسط فرح پهلوی خریداری شد تا به موزه تبدیل شود. این موزه با معماری اروپایی خود، این روزها به عنوان موزه شیشه و سفال استفاده می‌شود. در این موزه اشیاهای گرانبها و متنوعی مانند لوله‌های شیشه‌ای یا سیلندر شیشه، انواع سفال‌‌های قرن سوم و چهارم شهر نیشابور، ظروف زرین‌فام، لعاب‌های یک رنگ فیروزه و اشیایی مانند گلاب پاش و صراحی وجود دارد.

4

 

  • خانه و موزه مقدم ایران
     

این خانه، بنایی تاریخی معتلق به دوره قاجار است که محمدتقی‌خان احتساب‌الملک، رئیس اداره احتسابیه تهران در آن ساکن بوده و سپس به فرزندش استاد محسن مقدم (اولین باستان شناس ایرانی) به ارث رسیده است؛  استاد مقدم که از اساتید برجسته دانشگاه تهران و موسسه دانشکده هنرهای زیبا بودند، علاقه بسیاری به جمع‌آوری اشیاء تاریخی از جمله کلکسیون پارچه، سفال، شیشه، مسکوکات و... داشتند. ایشان خانه خود را در سال ۱۳۵۱ به دانشگاه تهران اهدا کردند که اکنون به موزه اشیای تاریخی تبدیل شده است.
 

  • کتابخانه و موزه ملی ملک
     

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 توسط حسین آقا ملک تاسیس شد. در این موزه کتاب‌ها و اشیای باارزشی نگه‌داری می‌شود که شامل گلدان و قلمدان سکه، تمبر، فرش، آثار خوشنویسان به نام تاریخ و آثار فلزی همانند قطب نما، قبله نما و اسطرلاب است.
 

  • موزه جهان نما
     

موزه جهان نما در سال 1355 ساخته شده است و در آن آثار هنری و تاریخی اهدایی و یا خریداری شده نگه‌داری می‌شود. در این موزه آثار هنری و تاریخی مربوط به لرستان و ایلام باستان، تمدن‌های باستانی پیش کلمبیایی، هنرهای سرخپوستان آمریکای شمالی و سفالینه‌های املش دیده می‌شود.
 

  • موزه تنوع زیستی پردیسان تهران
     

این موزه مختص حیات وحش و محیط زیست است و در آن گونه‌های مختلف گیاهی، جانوری، نمونه‌های کمیاب حیوانات، نمونه‌های مختلف کانی، سنگ، فسیل و غیره نگهداری می‌شود. بنابراین کسانی که علاقه‌مند به کسب اطلاعات در این زمینه هستند، می‌توانند از موزه تنوع زیستی پردیسان بازدید کنند.
 

  • موزه ملی ایران
     

موزه ملی ایران در اصل توسط یک معمار فرانسوی به نام آندره گدرا طراحی شده است. این معمار با الهام گرفتن از طاق کسری، بنای آن را طراحی کرده، و امروزه به عنوان یکی از برجسته‌ترین موزه‌های کشور شناخته می‌شود. بیشتر آثار موجود در این موزه مربوط به یافته‌های باستان شناسی از دوران پارینه سنگی تا دوره اسلامی است.
 

  • موزه فرش
     

همانطور که می‌دانید فرش ایرانی به عنوان یکی از آثار برجسته کشور است و در این موزه نیز انواع فرش‌های ارزشمند با طرح‌های و نقش‌های مختلف نگه داری می‌شود.


75

  • موزه سینما
     

موزه سینما که در باغ فردوس قرار دارد، در گذشته متعلق به دبیرستان شاپور تجریش بوده و با هدف جمع‌آوری، حفظ و ثبت گنجینه‌ سینمای ایران در سال ۱۳۷۳ راه‌اندازی شد.. بازدیدکنندگان می‌توانند ابعاد متفاوتی از سینمای ایران را در این موزه ببینند و از بخش‌های مختلف آن از جمله نمایشگاه دوبله و صدا، خانه فرهاد، نمایشگاه کودک و .... بازدید کنند.
 

  • موزه موسیقی
     

کسانی که به سازهای سنتی و فرهنگ موسیقی ایرانی علاقه‌مند هستند، حتما باید از این موزه موسیقی دیدن کنند. این موزه که در میدان تجریش واقع شده، مجموعه‌ای از ساز‌های کوبه‌ای، بادی، زهی و... را در خود جای داده که قدمت برخی از آن‌ها به هزار سال پیش باز می‌گردد. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند نمونه‌هایی از موسیقی ایرانی و نوای دلنشین سازها را بشنوند.
 

  • موزه برادران امیدوار
     

یکی از شگفت انگیزترین موزه‌هایی که در تهران قرار دارد، موزه برادران امیدوار است. این موزه در کاخ سعدآباد قرار دارد و متعلق به یافته‌ها و آثار هنری و تاریخی دو برادر است. برادران امیدوار تمامی اشیای با ارزشی که در طول سفر خود با موتورسیکلت جمع آوری کرده بودند، در این موزه نگه داری می‌شود. آنها در سفر خود به قاره‌های مختلف توانستند حتی از جاهای صعب‌العبور بگذرند و اشیاهایی مانند جمجمه میمون، عاج و پای فیل، سر بریده انسان و... را با خود بیاورند.
 

  • موزه جواهرات ملی ایران
     

از جمله ارزشمندترین و پرطرفدارترین موزه‌های ایران که بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد، موزه جواهرات ملی ایران است. این موزه که در خزانه بانک ملی ایران قرار دارد، جواهرات مختلف مربوط به دوره‌های قاجاریه، افشاریه، صفویه و پهلوی را در خود جای داده است. همچنین در آن جواهرات بی‌نظیری مانند الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، کره جواهر نشان، تخت طاووس و غیره به نمایش عموم مردم درآمده است.

 

15613

 

تهران شهر موزه‌هاست و اگر به تاریخ و ناگفته‌های آن علاقه دارید، پاسخ بسیاری از سوالاتتان را می‌توانید در موزه‌های پایتخت پیدا کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی