شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

خواص کله گوسفند

کله گوسفند به عنوان یکی از غذا های اصیل ایرانی شناخته می شود که طرفداران بی شماری در بین ایرانیان دارد. معمولا از این غذا در وعده ی صبحانه استفاده می شود و علت مصرف آن در وعده ی صبحانه را می توان سنگین بودن آن دانست.

خواص کله گوسفند

 

کله گوسفند چه خواصی دارد؟

کمتر ایرانی را می توان یافت که به خوردن غذای لذیذ کله پاچه علاقه ای نداشته باشد. به طور کلی کله گوسفند یکی از غذا های سنگینی است که سرشار از انرژی، پروتئین، ویتامین، آهن و کلسترول می باشد. کله گوسفند از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از این قسمت ها خواص و فوایدی دارند. به طور مثال، می توان گفت که زبان آن سرشار از ویتامین گروه B به خصوص B12 می باشد. به همین دلیل خوردن آن به افرادی که دچار کم خونی و یا اختلال در سیستم عصبی می باشند توصیه می شود.

 

کله گوسفند در زمان ذبح گوسفند زنده به صورت جداگانه به طباخی های فرستاده می شود. به طور کلی در رابطه با خواص کله گوسفند باید گفت: با توجه به میزان پروتئین بالا در آن می توان از آن برای ترمیم بافت ها، استخوان ها و مفاصل از آن استفاده کرد. خوردن کله پاچه به افرادی که از ناتوانی بدن رنج می برند توصیه می شود چرا که این غذا به واسطه داشتن مواد مغذی فراوان به عنوان یکی از غذا های مقوی شناخته می شود. علاوه بر موارد گفته شده یکی از خواص مهم کله گوسفند تقویت قوای جنسی در آقایان می باشد.

 

1397070812150330815536744 - Copy - Copy - Copy (2)

کله گوسفند چه خواصی دارد؟

 

مضرات کله گوسفند

 

البته خواص ذکر شده برای کله گوسفند دلیل بر استفاده بی رویه از آن نیست  و باید در خوردن آن جانب احتیاط را رعایت نمایید و سعی کنید در ماه بیشتر از یک بار از آن استفاده نکنید. به خصوص در رابطه با خوردن مغز و چشم احتیاط بیشتری به خرج دهید چرا که میزان چربی، کلسترول و کالری این قسمت ها بسیار بالا می باشد و باعث افزایش چربی خون به خصوص در افراد مستعد می شود. از همین رو افرادی که دارای چربی یا کلسترول خون هستند بهتر است از مصرف کله گوسفند خودداری نمایند.

 

برای مثال از مضرات مغز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • مصرف بیش از اندازه آن به مرور زمان اشتها را از بین می برد.
  • هضم مغز بسیار دشوار می باشد و می تواند عملکرد معده را دچار اختلال نماید.
  • با توجه به کلسترول بالایی که دارد در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی می تواند منجر به سکته ی قلبی یا مغزی شود.
  • باعث افزایش فشار خون می شود.
  • طبع سردی دارد و برای افرادی که به خوردن غذا های سرد حساسیت دارند توصیه نمی شود.

 

1397070812150330815536744 - Copy - Copy - Copy

کله پاچه

 

برای هضم بهتر کله گوسفند چه بخوریم؟

 

این که در برخی موارد می شنویم که خوردن بعضی از چاشنی ها یا مواد غذایی می توانند مضرات کله گوسفند را از بین ببرند تصور اشتباهی است و اگر بخواهیم آن را به صورت علمی و درست توضیح دهیم باید بگوییم که این چاشنی ها و مواد غذایی فقط به هضم بهتر کله گوسفند کمک خواهند کرد. با توجه به این که بخش های مختلفی از کله طبع سردی دارند بهتر است برای خوردن آن از ادویه هایی با طبع گرم استفاده کرد. برای مثال می توان به انواع ادویه مانند دارچین، رازیانه، زیره، نعنا، زردچوبه و ... اشاره کرد.

 

بهتر است به هنگام خوردن کله از خوردن آب سرد، نوشیدنی های سرد مانند نوشابه و یا غذا های سرد خودداری نمایید. چرا که همان طور که می دانید میزان چربی در کله گوسفند بسیار بالا می باشد و خوردن نوشیدنی های سرد باعث انجماد چربی ها در داخل روده می شود و همین موضوع باعث ایجاد اختلال در متابولیسم بدن می شود. به همین دلیل است که در بسیاری از مکان هایی که به طبخ کله  می پردازند بساط چایی به عنوان یک نوشیدنی گرم برپا می باشد.

در رابطه با خوردن آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و امثال این موارد هم صحبت های فراوانی وجود دارد و همه ی ما معمولا برای خوردن کله گوسفند از آبلیمو استفاده می کنیم و فکر می کنیم که آبلیمو تمام چربی و کلسترول موجود در کله را با خود از بین می برد. اما باید بگوییم که این تصور هم اشتباه می باشد و در واقع خوردن چنین چاشنی هایی در از بین بردن مضرات کله کارساز نمی باشد. تنها فایده ای که خوردن چنین چاشنی هایی همراه با کله گوسفند به همراه دارد هضم بهتر آن می باشد.

 

کله پاچه را از مکان های معتبر تهیه کنید

 

کله گوسفند هم مانند گوشت آن مستعد فاسد شدن می باشد و اگر در شرایط نامطلوبی از آن نگهداری شود قطعا شاهد فساد آن خواهیم بود. به همین دلیل توصیه می شود برای تهیه و خرید گوسفند به مراکز معتبر مراجعه نمایید تا از سالم بودن آن مطمئن باشید. در رابطه با مکان هایی که به طبخ کله می پردازند و آن را به صورت پخته شده در اختیار مشتری قرار می دهند هم باید نهایت توجه و دقت را داشت. برای انتخاب چنین مکان هایی حتما توجه داشته باشید که مکان مورد نظر مجوز های لازم را از وزارت بهداشت دریافت کرده و تمام نکات بهداشتی را در رابطه با طبخ آن رعایت کرده باشد.

 

1397070812150330815536744 - Copy - Copy

طبخ کله گوسفند

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی