شمانیوز
شما نیوز

در مصاحبه با کارشناس حقوق بین الملل مطرح شد:

انتخاب دوازدهم؛ استمرار اجرای احکام در قوه مجریه یا اصولگرایی با طعم اصلاحات

در میان تعدد ثبت نام کنندگان تصدی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران که عازم وزارت کشور شدند، گزینه های شاخصی وجود دارند که کمابیش افکار عمومی از عملکرد و گذشته ایشان مطلع بوده و جناحهای سیاسی که راهبری نفرات همسویشان را دنبال می کنند نیز گزینه های نزدیک تر به جلب آراء را به وزارت کشور هدایت کرده اند.

انتخاب دوازدهم؛ استمرار اجرای احکام در قوه مجریه یا اصولگرایی با طعم اصلاحات

 

به گزارش شمانیوز: در میان تعدد ثبت نام کنندگان تصدی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران که عازم وزارت کشور شدند، گزینه های شاخصی وجود دارند که کمابیش افکار عمومی از عملکرد و گذشته ایشان مطلع بوده و جناحهای سیاسی که راهبری نفرات همسویشان را دنبال می کنند نیز گزینه های نزدیک تر به جلب آراء را به وزارت کشور هدایت کرده اند. با توجه به امکان تحلیل های مختلفی که از فضای موجود مطرح است با یکی از کارشناسان حقوق بین الملل که در عرصه مدیریت اجرایی، رسانه و سیاست نیز سوابقی داشته اند وارد مباحثه شدیم تا تحلیلی موجز از منظر داخلی و بین المللی برای انتخابات پیش رو داشته باشیم. به همین جهت با آقای ابوالفضل جنگی از مدیران سابق حوزه صنعت و فعال رسانه ای و دانشجوی دکترای حقوق بین الملل به گفتگو نشستیم.

اولین سوال ما این بود که وضعیت فعلی انتخابات و مشارکت عمومی را چگونه می توان ارزیابی کرد؟ این فعال رسانه ای اظهار داشت: واقعیت آن است که ملت شریف ایران که بارها به این سو و آن سو در میان جریانهای سیاسی در تلاطم بوده اند، امروز شاید از زد و خوردهای نه چندان سودمند جناحهای سیاسی و همچنین تجربه دولتهای نه چندان کارآمد، در مورد آینده ابراز ناامیدی کنند که صد البته متاسفانه این تفکر غالب در شهرهای بزرگ و حتی در میان نخبگان جامعه، ناشی از دریافت خوراک فکری نامناسب و تحلیل های ناصواب رسانه های ایرانی نما که حافظ منافع گروهی خاص از شبکه گسترده اقتصاد جهانی هستند، شکل گرفته و جای آن دارد که فعالان رسانه ای و جریان های سیاسی بیش از پیش به ضرورت اقناع افکار عمومی با ارائه دفاعیات مستحکم از مواضع جاری نظام بپردازند.

سوال دوم این که با توجه به تعداد قابل توجه ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری، گزینه های نهایی را آیا می توان پیش بینی کرد؟ ایشان تصریح کرد: اگرچه بیان قطعی پاسخ دشوار است و چه بسا به مصلحت نباشد اما به نظر می رسد که در میان گزینه هایی که در ایام ثبت نام وارد وزات کشور شده اند و محتمل است توسط شورای نگبان قانون اساسی تائید شوند، آقایان علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی، محسن مهرعلیزاده از جبهه اصلاحات و آقایان سید ابراهیم رئیسی، عزت‌الله ضرغامی، حسین دهقان، سعید جلیلی و سعید محمد در طیف اصولگرایان از ظرفیتهای شایان توجهی برای تصدی منصب ریاست جمهوری برخوردارند.

این تحلیلگر سیاسی در تکمیل کلام خود بیان داشت: اقدام تمامی ثبت نام کنندگان مرحله نخست که به ایجاد شور انتخاباتی و توازن سیاسی کاندیداهای اصلح کمک شایان توجهی خواهد کرد نیز باید محترم و شایان تقدیر دانست و چه بسا که این ثبت نام کنندگان در کمک به دولت آینده بتوانند با تصدی وزارتخانه ها و تشکیلات نظام کمک شایان توجهی نمایند.

سوال دیگر آن بود که وضعیت نهایی رقابت را بین کدام گروهها یا طرفهای سیاسی می توان برای آینده رشد و توسعه ایران موثر و مثمر دانست؟ و ایشان چنین اظهار نظر کردند: (شاید بتوان گفت که با توجه به فضای سیاسی داخلی و بین المللی، رقابت نهایی میان سه تفکر مختلف به ارتقای فرهنگ سیاسی و توسعه فراگیر ایران اسلامی کمک خواهد کرد و در نهایت باید دید که انتخاب دوازدهم به استمرار اجرای احکام در قوه مجریه می انجامد یا اصولگرایی با طعم اصلاحات مورد استقبال رأی دهندگان خواهد بود. اما در مقان تقسیم تفکرات قابل توجه، اولا تفکری وجود دارد که بالاستمرار در خصوص تخصصی سازی امور و با نگاه فدرالیستیک به توزیع عادلانه ثروت کشور می اندیشد و شخص شاخص آن دکتر محسن رضایی است.

این تفکر در ادوار مختلفی به عموم مردم عرضه شده اما تاکنون با استقبال شایان توجهی مواجه نشده است. اما به نظر می رسد که ارزش مطالعات و دانش این طیف که می تواند در مسیر اعتلای ایران موثر باشد، به هر حال با استقبال بخشی از خواص مواجه خواهد شد.

دوما تفکری هست که با توجه به اقبال آراء خاموش انتخاباتها از واژه اصلاح یا رفرم، ذائقه اصلاح طلبی را در جهت سیاسی خود برگزیده و در عین آن که با اصولگرایان میانه همسو و همراه است، اما اصل و ریشه فرد شاخص این جریان در بستر اصولگرایی شکل گرفته است. فرد شاخص نهایی این جریان، دکتر علی لاریجانی است که از حزب موتلفه اسلامی در دهه هفتاد فعالیت سیاسی خود را آغاز کرده و پس از حضور در ائتلاف فراگیر اصولگرایان و جبهه متحد اصولگرایان در انتخاباتهای ادوار مجلس، در مجلس دهم با لیست اصلاح طلبان وارد مجلس شورای اسلامی شد و امروز گزینه مورد تائید ضمنی جبهه متحد اصلاح طلبان نیز قلمداد می شود. باید یادآور شد که برادر کوچکتر ایشان که پیش تر رئیس قوه قضائیه بودند، امروز رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و این طیف از ابزارهای حاکمیتی شایان توجهی برای جلب حمایت آراء خاموش در میان سیاسیون و جامعه نخبگان اصلاحات و معتدل ها برخوردارند.

البته اقدامات و تاثیر ایشان در امضای توافق اخیر وزاری خارجه ایران و چین که با موافقت ها و مخالفتهایی مواجه شد، شاید از یک سو بتواند نمایانگر رویکرد آتی ایشان برای چرخش از غرب به شرق باشد و به عنوان نقطه قوتی از جانب طرفداران ایشان مطرح شود و شاید در مقابل، مورد بهره برداری رقبا به عنوان نقطه ضعف این طیف در نظر گرفته شود که در هر صورت، این امر می تواند نهایتا به فعال نمودن آراء خاموش در موافقت با این طیف یا کمک به جریان رقیب با تحریک حضور آراء خاموش در مخالفت با این طیف به افزایش مشارکت در انتخابات کمک نماید.

سومین تفکر نیز که به نظر می رسد بتواند ضمن تحریک آراء خاموش به مشارکت در انتخابات کمک نماید، جریانی است فراجناحی که اگرچه اصولگرایان قدیمی مانند حزب موتلفه اسلامی و اصولگرایان جدید مانند جبهه پایداری خود را به آن متصل می دانند، اما از حامیانی در میان اصلاح طلبان اصولگرا به عنوان اصلاح طلبی حقیقی مورد نظر مقام عظمای ولایت نیز برخوردار است.

به نظر می رسد که این جریان برای استمرار اصلاح امور و پیگیری احکامی که قوه قضائیه صادر می کند، رئیس قوه قضائیه را بر آن داشته تا به عرصه اجرا وارد شود و بر حسب اطلاعات متقنی که با ابزارهای امنیتی آن قوه به دست آورده اند، در صورت رسیدن به ریاست قوه مجریه، به قطع دستهای ناپاک مضر به حال نظام و مملکت نیز نایل آید. مشخصا گزینه اصلی این تفکر فراجناحی، آیت ا... سید ابراهیم رئیسی است.

این تفکر در طبقه آراء ثابت و چه بسا ملی گرایانی که از ضرورت اقدامات اصلاحی قاطع جهت رفع موانع توسعه ملی آگاهند، می تواند از مقبولیت عام بالایی برخوردار باشد. رویکرد فرد شاخص این تفکر که در طیف اصولگرایان جایگاه ویژه ای دارد می تواند به جلب آراء طبقه متوسط و محروم دست پیدا کند که البته نباید از این نکته غافل بود که طبقه محروم روستایی که هنوز به دنبال تکرار دولت نهم و دهم برای افزایش قدرت مالی شان هستند، شاید با جایگاه و اهمیت رویکرد این تفکر چندان آشنا نباشند. در اینجا باید فعالیت خواص جوامع روستایی و بخشهای محروم را ملاحظه کرد که گمان بنده بر آن است که با توجه به اثرگذاری افراد شاخص مذهبی روستایی، احتمال آگاهی و اطلاع رسانی شایسته ایشان در خصوص نگرش این طیف در زمان باقی مانده تا انتخابات نیز دور از دسترس نیست.

سوال پایانی ما این بود که با توجه به فضای بین المللی، چگونه می توان انتخابات پیش رو را در تعاملات آتی بین المللی موثر دانست؟ و پاسخ این دانشجوی دکترای حقوق بین الملل و فعال با سابقه حوزه بازرگانی بین الملل آن بود که: از منظر فضای حاکم بر عرصه بین الملل نیز نکاتی را باید در نظر داشت.

این که برخی از بزرگوارانی که کاندیدای ریاست جمهوری هستند، تحت تحریم خصمانه وزارت خزانه داری آمریکا می باشند و حتی حکم جلب برخی از این کاندیداها پیش تر و در اثر انتصاب ناحق جرایم بین المللی از سوی اینترپل صادر شده است، اگرچه شاید در عرصه اقتدار ایران در فضای بین المللی برای اهداف شوم رسانه ای دشمنان ایران به عنوان دستمایه ی تخریب وجهه ایران و ایرانی قابل توجه باشد و بتواند بر افکار عمومی بین المللی پس از اتمام انتخابات نیز ایران را با چالش هایی مواجه نماید، اما این چالش ها در صورت کسب آراء اکثریت توسط یکی از این بزرگواران، از منظر خیر ملی می تواند نمایانگر اقبال عمومی ایرانیان به مواجهه با جریان های قدرتمند جهانی با حفظ عزت ملی باشد و نقطه آسیب آن را شاید بتوان در سوء استفاده رسانه های معاند بین المللی ضمن انعکاس رویکرد منفی افکار عمومی بین المللی با توجه به نقطه ضعف دیپلماتیک این اعزّه مشاهده کرد.

آقای جنگی در پایان با تاکید بر الزامات حقوقی بین المللی اقتصادی لازم الاجرا برای ایران در شرایط فعلی با توجه به تحریمهای یک جانبه ظالمانه دولتهای غربی از یک سو و تاکیدات اخیر رهبر عظیم الشأن بر پیگیری پیوستن به سازمان تجارت جهانی از سوی دیگر تصریح نمود: نمی توان تاثیر رویکرد دولتهای غرب و شرق نسبت به وضعیت خاص فعلی ایران در منطقه و فضای بین المللی را در نظر نداشت و به تحلیل انتخابات و نتیجه نهایی آن پرداخت.

با ملاحظه گزارشهای مجمع جهانی اقتصاد سال 2021 در خصوص ضرورتها و برنامه های اقتصادی بین الملل در 10 سال آینده، اخبار انعکاسی دولتهای غربی و شرقی در عرصه رسانه ها از برنامه ها و رویکردهای احتمالی کاندیداها، ناخواسته اثرات مثبت و منفی بر افکار عمومی مردم می تواند داشته باشد و چه بسا رسانه ها و جریان سرمایه بین المللی را ناخواسته در مسیر رشد مشارکت مردم در انتخابات و یا افول مشارکت هدایت کند. این امر بستگی به رویکرد و برنامه هایی دارد که کاندیداهای محترم همسو یا ناهمسو با خواست بین المللی و دولتهای دیگر ارائه می نمایند.

از این منظر شاید ظواهر تفکر فدرالیستی برای دولتهای غربی متبوع باشد و به همین میزان، گفتمان عزت و اقتدار در مناسبات بین المللی توسط رسانه های غربی تخریب گردد، اما آنچه مهم است، رفتار رسانه های بین المللی با هدف کاهش مشارکت عمومی است که قطعا برای آینده دیپلماسی مقتدرانه ایران اسلامی می تواند نقاط ضعفی ایجاد نماید.

در مقابله با این هدف دشمنان و معاندین عزت ایران اسلامی، حمایت عمومی و تلاش نخبگان برای تحقق گفتمان عزت اسلامی ایران می تواند راهبردی باشد که با رفتار مناسب و محترمانه کاندیداهای نهایی در دوره رقابتشان و فعالیت رسانه های داخلی هم از منظر بین المللی و هم از منظر داخلی می تواند به تحقق اهداف والای ایرانیان کمک نماید که همین مسأله و اهداف شوم رسانه های غربی در انعکاس دروغین واقعیت ها باید برای مردم روشن گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی