شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

نفقه فرزند پس از طلاق با چه کسی است؟

خدمات حقوقی بنیاد وکلا به دلیل عضویت وکلای برتر در زمینه نفقه یک مسیر مطمئن برای حل مشکلات مالی خانواده‌هاست.

نفقه فرزند پس از طلاق با چه کسی است؟

مسائل مالی در کنار امور جنسی، دو موضوع مهم ازدواج هستند و بخش زیادی از پرونده‌های قضایی به این دو موضوع مربوط است. طبق قانون، یک وظیفه زن تمکین در رابطه زناشویی است و در مقابل آن، یک تکلیف مرد پرداخت نفقه یعنی تأمین هزینه‌های متعارف و متناسب با شأن زن در جایگاه همسری است.

نفقه که مهم‌ترین مسئله مالی زندگی مشترک است با ورود فرزندان به آنها هم تسری پیدا می‌کند و پدر ملزم به پرداخت نفقه آنها نیز هست.

نفقه به طور کلی شامل مواردی مثل مسکن، خوراک، پوشاک، وسایل خانه، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و تحصیلی تا قبل از دانشگاه، خدمتکار در بعضی از خانواده‌ها و در شرایطی مانند بیماری است.

میزان نفقه می‌تواند بر اساس توافق و صلح باشد اما در صورت اختلاف مرجع رسیدگی و حل اختلاف دادگاه خانواده است.

خدمات حقوقی بنیاد وکلا به دلیل عضویت وکلای برتر در زمینه نفقه یک مسیر مطمئن برای حل مشکلات مالی خانواده‌هاست.

 

نفقه فرزند پس از طلاق با پدر است یا مادر؟

 

طلاق، دو نوع رجعی و بائن است. در طلاق رجعی، پرداخت نفقه ادامه خواهد داشت و مرد مکلف است تا پایان زمان عده طلاق که حق رجوع دارد هزینه‌های زندگی او را پرداخت کند.

زن از این جهت مستحق دریافت نفقه است که در ایام عده طلاق رجعی، مجاز به ازدواج مجدد نیست و به همین دلیل در طلاق بائن که عده وجود ندارد استحقاق دریافت نفقه هم وجود ندارد.

اگر زن و شوهر صاحب فرزند باشند برای طلاق، لازم است درباره حضانت آن توافق کنند یا در صورت اختلاف به دادگاه دادخواست دهند تا او حکم صادر کند. در هر صورت، نگهداری فرزندان پس از طلاق هزینه دارد و تأمین آن با پدر است نه لزوماً با کسی که عهده‌دار حضانت است.

بنابراین اگر حضانت بچه‌ها با مادر باشد، به این معنا نیست که نفقه هم با او باشد، بلکه نفقه فرزند تکلیف قانونی پدر در همه شرایط است.

همچنین در صورت فوت پدر پس از طلاق، نفقه زن در عده وفات و نفقه فرزندان تا پایان مهلت قانونی از اموال پدر پرداخت می‌گردد.

تنظیم دادخواست و اوراق قضایی را به متخصصین حقوقی بنیاد وکلا بسپارید تا هم در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید و هم در این کار دقیق دچار اشتباه نشوید.

 

4

 

نفقه فرزند دختر و پسر چقدر و تا چه زمانی است؟

 

استحقاق نفقه از یک سو به سن و جنسیت فرزندان و از سوی دیگر به اشتغال و از سوی سوم به سبک زندگی و شأن اجتماعی آنها بستگی دارد.

 

چند نکته حقوقی مهم درباره نفقه فرزندان وجود دارد:

 

  • از نظر سنی، پسران تا سن ۱۸سالگی و دختران تا پیش از ازدواج یا شاغل شدن مستحق دریافت نفقه هستند.
  • پسران پس از ۱۸سالگی چنانچه به سربازی بروند یا ادامه تحصیل دهند و نتوانند شاغل شوند و از عهده مخارج معمول زندگی برآیند دادگاه با توجه به شرایط و موارد مختلف به استحقاق نفقه حکم داده است.
  • نفقه فرزندانی که با تأییدیه پزشکی قانونی توان کسب معاش خود را ندارند با پدر است؛ مانند فرزندان محجور، مجنون و معلول.
  • محاسبه نفقه فرزندان بر اساس سبک زندگی و شأن اجتماعی هر خانواده، هزینه‌های متعارف و متناسب زندگی مجردی فرزندان و نیز توان مالی پدر توسط کارشناسان اندازه‌گیری و سپس در دادگاه مطرح می‌گردد.
  • نفقه فرزندخوانده قانونی نیز با پدر است.

 

یک نکته درباره نفقه فرزند دختر وجود دارد و آن طلاق گرفتن خود او یا فوت همسرش و بازگشت به خانه پدری یا کسی است که حضانت او را به عهده داشته است.

برای اطلاع از وجود حمایت قانونی از شرایط خاص خود، از مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا استفاده کنید.

 

4 - Copy

 

استطاعت مالی پدر

 

توان مالی پدر شرط پرداخت نفقه است و اگر قدرت پرداخت نداشته باشد، نفقه با پدربزرگ و اجداد پدری است و در صورت ناتوانی یا زنده نبودن ایشان، تأمین مایحتاج زندگی فرزندان با مادر خواهد بود.

اگر مرد توانایی مالی داشته باشد و از پرداخت نفقه همسر و فرزندان خویش خودداری کند طبق قانون مجرم است و برای آن محکومیت حبس در نظر گرفته شده است. بنابراین پس از طلاق در مواردی که آنها استحقاق نفقه دارند زن می‌تواند برای خود یا فرزندان مشترک نابالغ دادخواست نفقه دهد.

 

شکایت فرزندان به صورت مستقل

 

فرزندان پیش از سن بلوغ، یعنی دختر قبل از ۹سالگی و پسر پیش از پایان ۱۵سالگی، نمی‌توانند به تنهایی برای نفقه اقامه دعوا کنند. اما اگر پس از بلوغ از دادگاه حکم رشد گرفته باشند خودشان می‌توانند برای نفقه علیه کسی که نفقه با اوست دادخواست دهند و در غیر این صورت، باز تا پایان ۱۸سالگی نمی‌توانند تنهایی دادخواست دهند.

بنابراین برای دادخواست نفقه فرزند باید به این موارد توجه کرد و گاهی این مسئله پیچیده است و به وکیل با تجربه نیاز است.

یک نکته حقوقی مهم در اینجا این است که فرزندان نمی‌توانند برای نفقه معوقه از پدرشان شکایت کنند اما زن می‌تواند از شوهرش نفقه معوقه را مطالبه کند.

 

آیا امکان تعدیل نفقه با توجه به تورم و گرانی وجود دارد؟

 

حکم دادگاه درباره میزان نفقه فرزندان بر اساس محاسبه هزینه‌های زندگی به نرخ روز است ولی به دلیل تورم و افزایش هزینه‌ها و کاهش قدرت خرید، امکان دادخواست تعدیل نفقه با ذکر دلیل موجه وجود دارد. در این صورت، با کارشناسی دوباره دادگاه مقدار نفقه دوباره محاسبه و تعیین می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی