شمانیوز
شما نیوز

گرانی لوازم خانگی صدای فروشندگان را هم درآورد/ فریب مردم به سبک جشنواره‌های نوروزی

سید علیرضا موسوی‌مجد، رئیس انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور در حالی خبر از افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی ایرانی داد که مشاهدات اقتصاد ۲۴ نشانگر این است که تولیدکنندگان لوازم خانگی به شکل ناملموس در هر سری عرضه به بازار، افزایش قیمتی را اعمال می‌کنند.

گرانی لوازم خانگی صدای فروشندگان را هم درآورد/ فریب مردم به سبک جشنواره‌های نوروزی

به گزارش شمانیوز به نقل از اقتصاد 24: بازار لوازم خانگی از ابتدای سال در حالی در کشمکش افزایش قیمت قرار دارد که تولیدکنندگان درصدد گرانی چندباره؛ ولی فروشندگان و مشتریان ناراضی از گرانی و کیفیت پایین این محصولات هستند.

فروشندگان در اعتراض به گرانی بی حساب لوازم خانگی، ادامه کار خود را منوط به ثبات قیمت‌ها می‌دانند، زیرا معتقدند در بازاری که مشتری نیست، چرخ کسب و کار نمی‌چرخد.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خیابان شوش گفت: قیمت لوازم خانگی داخلی به شدت بالا رفته و فروش ما به کف رسیده؛ از طرفی ما امکان خرید و فروش محصولات بدون گارانتی و قاچاق را نداریم، ولی مغازه‌هایی که این محصولات را می‌فروشند، مشتریان را جذب می‌کنند، زیرا محصولات قاچاق قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتری دارند. از طرفی مشتری ترجیح می‌دهد سامسونگ قاچاق را بخرد تا کالای ایرانی.

 

 

تلویزیون پیشتاز در گرانی

یکی از پخش کنندگان لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: برخی شرکت‌های لوازم خانگی کوچک مانند شرکت «پارس خزر» قیمت محصولات خود را افزایش دادند. شرکت‌های لوازم خانگی بزرگ نیز در حالی برخی تا ۲۵ درصد افزایش قیمت را لحاظ کردند که برخی با نبود تقاضا در بازار مواجه شدند و به همین دلیل فعلا افزایش قیمت را تعدیل کرده اند.

 

علی رجایی ادامه داد: تنها محصولی که همه شرکت‌ها بدون استثنا آن را گران کرده اند، تلویزیون است. به دنبال گرانی ۳۵ درصدی تلویزیون در چین، از برج ۱۰ سال گذشته شرکت‌ها این محصول را به صورت پله‌ای ۵ تا ۱۰ درصد گران کردند تا اینکه آخرین افزایش قیمت مربوط به شرکت «مادیران» بود که ابتدای امسال ۱۰ درصد تلویزیون‌های خود را گران کرد.

این توزیع کننده با بیان اینکه به دنبال افزایش قیمت جهانی تلویزیون، شرکت‌های داخلی ناگزیر از گرانی بودند، گفت: به طور مثال یک پنل تلویزیون ۴۳ اینچ، تقریبا ۱۰۰ دلار در چین است و وقتی قیمت جهانی آن ۳۵ درصد بالاتر می‌رود در داخل هم به همان میزان افزایش قیمت خواهد یافت.

 

تعطیلات صنوف به نفع مصرف کننده شد

این عمده فروش لوازم خانگی ادامه داد: تلویزیون‌های «مادیران» امسال ۱۰ درصد گران شدند؛ ولی این شرکت در بخش ماشین لباسشویی و یخچال افزایش قیمتی را اعلام نکرد، زیرا بازار امسال به خاطر تعطیلات کرونایی صنوف در رکود محض بود.

رجایی با تاکید بر اینکه اگر تعطیلات نبود، همه شرکت‌ها محصولات خود را گران می‌کردند، گفت: در ابتدا که زمزمه بازگشایی اصناف مطرح بود، شرکت‌ها بدون استثنا اعلام کردند که تا ۲۵ درصد مجوز افزایش قیمت را دارند، اما وقتی مغازه‌ها تعطیل شدند تقاضا به طور کامل از بین رفت و حتی منفی شد.

 

ارزان فروشی لوازم خانگی برای پاس کردن چک‌ها

توزیع کننده لوازم خانگی بزرگ در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: یک سری از همکاران در اردیبهشت کالا‌های خود را زیر قیمت خرید می‌فروختند تا بتوانند چک‌های خود را پاس کنند. به همین دلیل برخی شرکت‌ها افزایش قیمت خود را تعدیل کردند. از طرف دیگر دلار هم ارزان شد.

رجایی با بیان اینکه الان به گونه‌ای شده که شرکت‌ها زنگ می‌زنند و التماس می‌کنند که لوازم خانگی بخریم، گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی اگر افزایش قیمت دیگری داشته باشند تقاضا به صفر می‌رسد.

 

کسبه شاکی از «دوو» و «اسنوا»

این توزیع کننده لوازم خانگی ادامه داد: من نماینده «اسنوا» هم هستم، ولی از برج ۸ سال قبل به بعد یک قلم کالا از آن‌ها نخریدم، زیرا تجربه خوبی از خرید ندارنم. این شرکت‌ها به دو مدل «پیش فروش» و «خرید فیزیکی یا ۳ روزه» فروش دارند. یک بار من پول را برایشان واریز کردم و کالایی که می‌بایست ۳ روزه به من تحویل بدهند ۳ ماه طول کشید تا تحویل شد و زمان تحویل دوره‌ای بود که به همه کالا داده بودند و قیمت دلار هم کاهش پیدا کرده بود و به طور مثال تلویزیونی که من ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریده بودم در بازار ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌فروختند.

 

کالا‌های قاچاق با ارزانی دلار ارزان می‌شوند، ولی داخلی‌ها نه!

این پخش کننده لوازم خانگی ادامه داد: برند‌های معروف داخلی افزایش قیمت را اعمال کرده اند، ولی برند‌هایی که زیاد قوی نیستند، مجبورند از کسبه پیروی کنند. مدیر پروژه یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی به من می‌گفت که کشور را اگر دست قاچاقچیان می‌دادند ما مشکلی نداشتیم، زیرا اگر دلار ۲۰۰ تومان پایین آید، همان روز قیمت کالا‌های قاچاق کاهش پیدا می‌کند. به طور مثال لباسشویی «ال جی» با دلار ۲۳ هزار تومانی، ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود و وقتی دلار ۲۱ هزار تومان شد، این محصول ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد و یک میلیون تومان کاهش قیمت داشت.

 

کالا‌های قاچاق ارزان‌تر و پرفروش‌تر از کالا‌های داخلی

توزیع کننده محصولات لوازم خانگی گفت: در حال حاضر لوازم خانگی قاچاق ارزان‌تر از داخلی‌ها به فروش می‌رود. به طور مثال من ماشین لباسشویی ۷ کیلویی تی سی ال شرکت «مادیران» را ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌فروشم، ولی ۷ کیلویی «ال جی» ۸ میلیون تومان قیمت خورده است. این در حالی است که از لحاظ کیفیت نیز بسیار متفاوت با هم هستند. از طرفی مشتریان به «ال جی» راغب ترند.

رجایی ادامه داد: تولیدکنندگان مدعی گارانتی هستند. این در حالی است که گارانتی دارند؛ اما در برخی بخش‌ها موفق نبودند. به طور مثال یکی از برند‌های لوازم خانگی (که خواست نامش ذکر نشود) جشنواره نوروزی از ۲۹ بهمن تا ۲۹ فروردین اجرا کرد. طبق این جشنواره، یک کارت هدیه یک میلیون تومانی روی هر لباسشویی و کارت هدیه یک و نیم میلیون تومانی روی هر یخچال می‌داد.

 

جایزه پوچ جشنواره نوروزی یکی از تولیدکنندگان داخلی

رجایی در پاسخ به اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه مشکل این جشنواره کجا بود، گفت: این جشنواره برای ما داستان شده است. طی آن دو ماه آن تولیدکننده لوازم خانگی سایت را از دسترس خارج کرد و مردم نتوانستند ثبت نام کنند، زیرا در هنگام مراجعه، سایت را در حال به روزرسانی اعلام می‌کرد و به این ترتیب فرصت جشنواره تمام شد. الان مشتریان به ما مراجعه می‌کنند و خواهان دریافت یک میلیون تومان از ما هستند. ما نیز به شرکت می‌گوییم؛ ولی پاسخ می‌دهند که مشتریان باید در مهلت مقرر ثبت نام می‌کردند. اینجا تنها آبروی ما پیش مشتری رفته است.

این توزیع کننده ادامه داد: تولیدکنندگان داخلیِ لوازم خانگی در حالی به گارانتی محصولات خود می‌بالند که برخی‌ها به مشتریان وعده‌های توخالی همچون جشنواره نوروزی می‌دهند. تنها آپشنی که شرکت‌های داخلی دارند همین گارانتی است وگرنه آپشن دیگری در مقابل خارجی‌ها ندارند.

 

فروش لوازم خانگی امسال، یک سوم سال گذشته است

رجایی گفت: رکورد در بازار لوازم خانگی رخنه کرده است، زیرا امسال یک سوم سال قبل فروش داریم.

این پخش کننده با اظهار نگرانی از اخذ مالیات از فروشندگان لوازم خانگی گفت: کالای ما کالای گرانی است. یک یخچال را ۳۰ میلیون تومان می‌فروشیم در حالی که ممکن است حاشیه سود کمی داشته باشد، ولی وقتی اداره مالیات مراجعه می‌کند فروش یک میلیارد تومانی ما را می‌بیند در حالی که در این بازار راکد نمی‌توان سود زیادی کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی