شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

فریم ورک ASP.NET چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

حتما تاکنون از خود پرسیده‌اید که فریم ورک ASP.NET چیست. همانطور که می‌دانید امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی ایجاد شده و روز به ‌روز در حال گسترش و توسعه می‌باشند تا بتوانند نیازهای انواع کاربران را پوشش دهند. در ادامه ما در مورد این که زبان ASP.NET چیست و مزایا و نحوه کار این زبان را بررسی خواهیم نمود. در این مقاله به شما خواهیم گفت ای‌اس‌پی دات‌نت چیست و با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

فریم ورک ASP.NET چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

حتما تاکنون از خود پرسیده‌اید که فریم ورک ASP.NET چیست. همانطور که می‌دانید امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی ایجاد شده و روز به ‌روز در حال گسترش و توسعه می‌باشند تا بتوانند نیازهای انواع کاربران را پوشش دهند. در ادامه ما در مورد این که زبان ASP.NET چیست و مزایا و نحوه کار این زبان را بررسی خواهیم نمود. در این مقاله به شما خواهیم گفت ای‌اس‌پی دات‌نت چیست و با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد. 

 

ای‌اس‌پی دات‌نت یک فریمورک وب منبع باز برای ساخت برنامه‌های وب در فریمورک NET. (دات‌نت) است. این فریمورک توسط مایکروسافت ایجاد شده و نسخه اولیه آن یعنی ۱.۰ در سال ۲۰۰۲ منتشر شده است تا به توسعه دهندگان امکان ایجاد برنامه‌ها، خدمات و سایت‌های وب پویا را بدهد. این فریمورک برای کار با پروتکل استاندارد HTTP  (پروتکل استانداردی که در همه برنامه‌های وب استفاده می‌شود.) ساخته شده است.

 

ای‌اس‌پی دات‌نت چیست؟

 

ASP.NET (ای‌اس‌پی دات‌نت) جانشین فناوری Active Server Pages است و از نظر انعطاف‌پذیری و قدرت پیشرفت قابل توجهی داشته است. فریمورک ای‌اس‌پی دات‌نت در میان توسعه‌دهندگان و طراحان وب، بسیار محبوب است و برای آنها نسبتاً آسان است که با استفاده از ویژوال استودیو برنامه‌های جذاب ای‌اس‌پی دات‌نت را ایجاد کنند. ای‌اس‌پی دات‌نت محدود به زبان‌های اسکریپت نیست، به شما این امکان را می‌دهد تا از زبان‌های دات‌نت مانند C#  (سی‌شارپ)، J# (جی‌شارپ)، VB (ویژوال بیسیک) و غیره استفاده کنید.

همچنین این فریمورک یک برنامه افزودنی از پلتفرم دات‌نت با ابزارها و کتابخانه‌های اضافی است که به طور خاص برای ایجاد سایت در وب، از جمله برنامه‌های وب و وب‌سایت‌ها و طراحی پورتال سازمانی و شرکتی و... ساخته شده است.

آخرین نسخه ای‌اس‌پی دات‌نت نسخه کراس‌پلتفرمی ‌به نام ای‌اس‌پی دات‌نت Core است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. ای‌اس‌پی دات‌نت همچنان پشتیبانی و به‌روز می‌شود.

 

ای‌اس‌پی دات‌نت چگونه کار می‌کند؟

 

ای‌اس‌پی و ای‌اس‌پی دات‌نت هر دو فناوری‌های سمت سرور هستند. هر دو فناوری این امکان را فراهم می‌کنند که کد رایانه توسط سرور اینترنت اجرا شود. هنگامی که یک مرورگر پرونده ای‌اس‌پی یا ای‌اس‌پی دات‌نت را درخواست می‌کند، موتور ای‌اس‌پی فایل را می‌خواند، سپس هر کد را اجرا می‌کند و نتیجه را به مرورگر باز می‌گرداند. معماری فریمورک ای‌اس‌پی دات‌نت شامل مجموعه ای از مولفه‌های اصلی است که در توسعه استفاده می‌شود.

 

۱. زبان

زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده برای فریمورک ای‌اس‌پی دات‌نت، زبان VB.NET (Visual Basic) یا سی‌شارپ است.

 

۲. کتابخانه

ای‌اس‌پی دات‌نت شامل کتابخانه‌های اصلی فریمورک دات نت است، همچنین شامل کتابخانه‌هایی برای الگوهای متداول وب است. یکی از این کتابخانه‌ها، Model View Controller (ام‌وی‌سی) است که شما را قادر می‌سازد از الگوی طراحی ام‌وی‌سی برای طراحی برنامه‌ها، سایت ساز‌ها و ایجاد سایت‌های وب و برنامه‌های تحت وب، فروشگاه سازها و... استفاده کنید. الگوی ام‌وی‌سی به شما این امکان را می‌دهد که یک برنامه وب را به عنوان ترکیبی از سه نقش لایه تجاری، صفحه نمایش و کنترل ورودی ایجاد کنید.

 

۳. زمان اجرا یا Runtime

Common Language Runtime (CLR) بستری است که برنامه‌های دات نت شما در آن اجرا می‌شود. این بستر برای انجام فعالیت‌های کلیدی مانند فعال کردن اشیا، انجام بررسی‌های امنیتی، قرار دادن آنها در حافظه، اجرا و مدیریت جمع‌آوری زباله استفاده می‌شود.

علاوه بر سه مولفه اصلی در این فریمورک، دات‌نت با ابزارهای دیگر نیز گسترش می‌یابد تا کارها را برای توسعه‌دهندگان وب آسان‌تر کند. یکی از این ابزارها ساختار الگویی است که برای وب‌سایت‌هایی به نام Razor استفاده می‌شود. این ساختار الگویی به طور گسترده در ساخت صفحات وب پویا در سی‌شارپ مورد استفاده قرار می‌گیرد و کار با صفحات اصلی و الگوها را برای ایجاد صفحات وب با مقادیر و محتوای پویا امکان‌پذیر می‌کند.

 

مزایای فریم‌ورک ای‌اس‌پی دات‌نت

 

در ادامه برخی از مزایای استفاده از ای‌اس‌پی دات‌نت آورده شده است: ای‌اس‌پی دات‌نت یک فناوری کاملاً سمت سرور است، بنابراین کد قبل از اینکه در مرورگر وب نمایش داده شود، در ویندوز سرور پردازش می‌شود. بنابراین، برنامه‌های ای‌اس‌پی دات‌نت سریع‌تر از اسکریپت‌های مفسری اجرا می‌شوند.

 

۱. امکان تفکیک محتوا را فراهم می‌کند.

ای‌اس‌پی دات‌نت از معماری ام‌وی‌سی پیروی می‌کند، که امکان ورود، پردازش و خروجی جداگانه برنامه را فراهم می‌کند. این معماری سه لایه (Model-View-Controller) قطعات به هم پیوسته‌ای دارد و می‌تواند جنبه‌های خاص توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری را مدیریت کند.

 

۲. زمان کدگذاری را کاهش می‌دهد.

4

فناوری این فریمورک کمک بزرگی در کاهش زمان کدگذاری، )به ویژه هنگامی‌که در حال توسعه برنامه‌های بزرگ هستید( به توسعه‌دهندگان می‌کند. انواع مختلفی از بررسی کد (Code reviews) وجود دارد، بنابراین شما دیگر نگرانی بابت نوشتن کدهای اشتباه ندارید. بررسی کد به شما در بهبود کیفیت کد کمک می‌کند.

 

۳. شامل ویژگی‌های کمکی متنوع می‌باشد.

ای‌اس‌پی دات‌نت عملکرد و مقیا‌س‌پذیری پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد. همچنین این برنامه دارای ویژگی‌هایی مانند تلفیق به موقع، اتصال زودهنگام، بهینه‌سازی بومی ‌و سرویس‌های ذخیره‌سازی است. کدهای این بخش نیز مانند صفحات سنتی ای‌اس‌پی تفسیر نمی‌شوند.

 

 ۴. با جعبه ابزار مفید و کاربردی همراه است.

این فریمورک با جعبه ابزار فوق‌العاده غنی در محیط توسعه یکپارچه ویژوال استودیو ارائه می‌شود. این جعبه ابزار به عنوان یک ابزار بسیار مهم برای این فریمورک عمل می‌کند و به توسعه‌دهنده کمک می‌کند تا خیلی سریع و راحت برنامه‌ها را ایجاد کند. جعبه ابزار به دلیل ویژگی‌های آن مانند drag-and-drop  و ویرایش WYSIWYG معروف است.

 

۵. قدرت و انعطاف‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد.

زبان فریم ورک مبتنی بر زبان‌های runtime (زمان اجرا) متداول است، بنابراین همه توسعه‌دهندگان برنامه‌های وب می‌توانند از انعطاف‌پذیری و قدرت کامل آن بهره‌مند شوند. همچنین این فریمورک مستقل از زبان برنامه‌نویسی است، بنابراین می‌توانید زبان برنامه خود را انتخاب کنید یا حتی برنامه خود را بین چندین زبان تقسیم کنید.

 

۶. امکان برنامه‌نویسی ساده را ارائه می‌دهد.

با ای‌اس‌پی دات‌نت هر کار را می‌توان به راحتی انجام داد، از معمولی‌ترین کارها تا وظایف پیچیده، همه و همه را می‌توان با ای‌اس‌پی دات‌نت مدیریت نمود. همچنین ای‌اس‌پی دات‌نت فرآیند توسعه را با خدماتی مانند جمع‌آوری زباله (garbage collectio) و شمارش خودکار مرجع‌ها، ساده می‌کند. همچنین این فریمورک به شما این امکان را می‌دهد که رابط‌های کاربری را ایجاد کنید که می‌توانند منطق برنامه و کد نهایی را از یکدیگر جدا کنند.

 

۷. قابلیت تنظیم و توسعه را فراهم می‌کند.

8

ساختار کاملاً تفکیک شده این فریمورک مزیت بزرگی برای توسعه‌دهندگان است. شما می‌توانید به راحتی با کمک اجزای سازنده سفارشی خود، زیرمجموعه زمان اجرا را در ای‌اس‌پی دات‌نت تمدید یا تعویض کنید.

 

۸. امنیت خوبی را ارائه میدهد.

ارائه امنیت بالا یکی دیگر از مزایای فریمورک ای‌اس‌پی دات‌نت است. شما می‌توانید از طریق ویژگی‌های احراز هویت ویندوز و پیکربندی هر برنامه، ایمنی برنامه‌های را فراهم کنید.

کلام آخر

در این مقاله با فریمورک ای‌اس‌پی دات‌نت آشنا شدیم و مزایای آن را شرح دادیم. همانطور که مشاهده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از ای‌اس‌پی دات‌نت از مزایای بسیاری بهره‌مند شوید. فقط کافی است با تجربه و دانش خود نیاز‌های سازمان را بررسی نموده و سپس به راحتی می‌توانید وب‌سایت‌ها و برنامه‌های با کیفیت بالا را توسط ای‌اس‌پی دات‌نت ایجاد کنید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشورت می‌توانید با متخصصین و کادر مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

 


این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید و یا رد نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی