شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کارخانه های تولید ورق سیاه کدامند؟

تولید ورق سیاه ازآن‌جهت اهمیت بسیار زیادی دارد که در اغلب صنایع و کارخانجات تولید نبشی، تیرآهن، پروفیل و دیگر مقاطع فولادی از این کالا استفاده می‌شود. کاربرد ورق سیاه به این صنعت تولید مقاطع ختم نمی‌شود و از این ورق فولادی در صنعت ساخت خودرو، کشتی‌سازی، ساخت لوازم خانگی، قوطی نوشابه، سقف و ... استفاده می‌گردد. در حقیقت ورق سیاه به‌عنوان ماده اولیه ساخت در بسیاری صنایع مهم و ارزشمند است.

کارخانه های تولید ورق سیاه کدامند؟

تولید ورق سیاه ازآن‌جهت اهمیت بسیار زیادی دارد که در اغلب صنایع و کارخانجات تولید نبشی، تیرآهن، پروفیل و دیگر مقاطع فولادی از این کالا استفاده می‌شود. کاربرد ورق سیاه به این صنعت تولید مقاطع ختم نمی‌شود و از این ورق فولادی در صنعت ساخت خودرو، کشتی‌سازی، ساخت لوازم خانگی، قوطی نوشابه، سقف و ... استفاده می‌گردد. در حقیقت ورق سیاه به‌عنوان ماده اولیه ساخت در بسیاری صنایع مهم و ارزشمند است.

 

ورق گرم یا ورق سیاه به عنوان کالایی پر کاربرد در ایران توسط کارخانه‌های محدودی تولید می‌شود. برای تهیه انواع باکیفیت ورق سیاه باید به عرضه‌کنندگان معتبر در این حوزه مراجعه کنید. شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت)، از جمله مراکز تهیه ورق سیاه صنعتی و معمولی است که محصولات خود را از بهترین شرکت‌های تولید ورق سیاه تأمین می‌کند. برای آشنایی با کارخانه های تولید کننده ورق سیاه در ایران، با ما همراه باشید.

 

ورق سیاه چیست؟

 

پیش از معرفی کارخانه های تولید کننده ورق سیاه در ایران، برای درک بیشتر اهمیت این محصول استراتژیک، می‌خواهیم به سؤال ورق سیاه چیست و چه کاربردی دارد پاسخ دهیم.

در کارخانجات تولید ورق سیاه، ساخت به روش نورد گرم انجام می‌شود. ماده اولیه ورودی به خط تولید ورق سیاه، تختال یا اسلب است. ازآنجایی‌که طی مراحل تولید ورق سیاه، دمای عملیات بالا است، سطح ورق گرم با اتمسفر واکنش داده و ظاهری مات به خود می‌گیرد. ازاین‌رو به ورق گرم، ورق سیاه نیز گفته می‌شود.

ورق سیاه معمولاً در دو دسته صنعتی و معمولی تولید می‌شود که برای معرفی این دو گروه، به ترتیب دو استاندارد ST52 و ST37 به کار می‌روند. ورق سیاه رول در ضخامت‌های 1 تا 15 میلی‌متر تولید می‌شود، درحالی‌که ورق‌های با ضخامت بالاتر به‌صورت رول در بازار یافت نمی‌شوند و تنها به شکل شیت قابل تهیه هستند. آیرومارت از جمله مراکز عرضه کننده انواع ورق سیاه معمولی و صنعتی به‌صورت رول و شیت است. 

 

کاربرد ورق سیاه در صنایع

 

برای درک بهتر اهمیت و کاربرد ورق سیاه، به عنوان ورق فولادی پر مصرف در صنایع مختلف، نگاهی اجمالی به حوزه‌های استفاده از این محصول مادر می‌اندازیم. ورق سیاه در تولید بسیاری محصولات، از قوطی نوشابه گرفته تا کشتی‌های غول‌پیکر کاربرد دارد. به طور خلاصه، می‌توان ردپای ورق سیاه را به‌عنوان ماده اولیه در صنایع زیر مشاهده کرد:

 

  • تولید انواع مقاطع فولادی چون پروفیل، نبشی، تیرآهن و ...
  • تولید ماشین‌آلات صنعتی
  • ساخت مخازن بزرگ و پتروشیمی
  • ساخت سوله‌های عظیم
  • تولید تانک
  • کشتی سازی
  • خودروسازی
  • ساخت تجهیزات کشاورزی
  • تولید رینگ چرخ
  • ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی

 

موارد بالا، از پرکاربردترین حوزه‌های استفاده از ورق سیاه هستند. در هر صنعت، از ورق‌هایی با ضخامت و استانداردی متناسب با آن کاربرد استفاده می‌شود. بنابراین تفاوت، قیمت ورق سیاه مورد استفاده در هر یک از این کاربردها با یکدیگر متفاوت است. از طرف دیگر با توجه به عوامل مؤثر بر قیمت و نوسانات بازار، اطلاع از قیمت روز ورق سیاه پیش از خرید اهمیت دارد.

 

4 - Copy

 

کارخانه‌ های تولید ورق سیاه کدامند؟

 

علاوه بر انواع ورق سیاه وارداتی از کشورهایی چون روسیه، چین، آلمان، هند، کره جنوبی و اوکراین، در بازار مقاطع فولادی، کارخانه های تولید ورق سیاه در ایران سهم بیشتر تأمین بازار را به خود اختصاص داده‌اند. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز، فولاد کاویان و فولاد گیلان عرضه کننده انواع ورق سیاه هستند. ادامه مطلب را برای آشنایی با این تولیدکنندگان دنبال کنید.

 

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

 

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان از برترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در ایران است که انواع پروفیل، ورق، تیرآهن و ... را تولید می‌کند. این کارخانه با ظرفیت تولید بیش از 11 میلیون تن محصول در سال، بخش قابل‌توجهی از نیازهای بازار را تأمین می‌کند. فولاد مبارکه نه‌تنها ورق سیاه را تولید و به روانه بازار می‌کند، بلکه صادرکننده بخشی از تولیدات خود به خارج از کشور است.

 

این کارخانه تولیدکننده ورق سیاه، کلاف گرم را با ضخامت 1.2 تا 16 میلی‌متر، در عرضه‌های 650 تا 1850 میلی‌متر تولید می‌کند. شیت ورق سیاه تولیدی فولاد مبارکه، در طول‌های 1 تا 12 متر و ضخامت 1.5 تا 16 متر عرضه می‌شود. از ورق سیاه فولاد مبارکه در صنعت خودروسازی، ساخت لوازم خانگی، تولید لوله و پروفیل استفاده می‌شود.

 

کارخانه فولاد اکسین اهواز

 

کارخانه فولاد اکسین اهواز، با ظرفیت تولید 82 هزار تن در ماه و 1 میلیون تن مقاطع فولادی در سال، از جمله عرضه‌کنندگان ورق سیاه باکیفیت در بازار است. ورق اکسین اهواز در ضخامت‌های بالاتر از 6 میلی‌متر و به‌صورت شیت تولید می‌شود.

فولاد اکسین اهواز با بهره‌گیری از مجهزترین ماشین‌آلات، انواع ورق فولادی سیاه را در عرض‌های 1.1 تا 4.5 متر و طول‌های 2.5 تا 15 متر تولید می‌کند. ماده اولیه ورودی به خط تولید ورق سیاه این کارخانه، اسلب‌هایی با ضخامت 110 تا 300 میلی‌متر و عرض 1200 و 2200 میلی‌متر است. از محصولات تولیدی فولاد اکسین در تولید دیگ‌های بخار صنعتی، صنعت کشتی‌سازی، لوله‌سازی، پتروشیمی و ... استفاده می‌شود.

 

کارخانه فولاد کاویان

 

فولاد کاویان به طور تخصصی در زمینه تولید ورق سیاه فعالیت دارد. این مجموعه بیش از 30 سال است که با تکیه بر دانش روز و انواع دستگاه تولید ورق سیاه با کیفیت، انواع ورق فولادی را تولید می‌کند.فولاد کاویان به‌عنوان اولین کارخانه تولید ورق‌های فولادی سنگین در کشور شناخته می‌شود. میزان تولید ورق فولاد کاویان در سال، بالغ بر 840 هزار تن است. شایان ذکر است که اسلب نازک یکی دیگر از محصولات تولیدی این کارخانه است.

ورق سیاه کاویان، عموماً در عرض‌های 1250 تا 1500 با ضخامت 8 تا 20 میلی‌متر – و بالاتر –  تحت استاندارد DIN 17100   تولید می‌شوند. محصولات این کارخانه اغلب در ساخت بدنه کشتی، مخازن و پل‌های فلزی کاربرد دارند.

 

کارخانه فولاد گیلان

 

کارخانه تولید ورق سیاه فولاد گیلان به‌عنوان یکی از برترین کارخانجات نورد ایران، از تولیدکنندگان ورق سیاه فولادی در ایران است. ظرفیت تولیدی فولاد گیلان بیش از 2.5 میلیون در سال برآورد شده است.

 

 ورق سیاه گیلان در عرض‌‌های 1000 تا 1500 میلی‌متر و ضخامت 2 تا 35 میلی‌متر تولید می‌شود. محصولات این کارخانه پیشرو در تولید ورق، در صنعت خودروسازی، تولید لوله‌های آب و نفت و ورق نورد سرد کاربرد دارند.

 

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

 

در خرید ورق سیاه با کیفیت نه تنها باید به برند تولید کننده توجه داشت، بلکه به سایر پارامترهایی دیگر چون وزن، کیفیت، ضخامت و حمل و نقل نیز توجه داشت.

 جدول وزن ورق سیاه راهنمای بسیار خوبی برای پیدا کردن وزن ورق خریداری شده است.

 

آیرومارت، عرضه‌کننده باکیفیت‌ترین انواع ورق سیاه

 

آیرومارت ( پیشرو صنعت نفت آسیا) عرضه کننده ورق سیاه معمولی و صنعتی به دو صورت کلاف و شیت است. بدیهی است که با توجه به اهمیت بالای ورق سیاه در صنایع مختلف به‌عنوان ماده اولیه، صنعت به دنبال تهیه مرغوب‌ترین انواع ورق سیاه است. قیمت  ورق سیاه که خود متاثر از عوامل متعددی چون وزن، سیاست‌های داخلی و خارجی، تحریم‌ها و نرخ ماده اولیه است بر قیمت محصولات تولیدی از آن تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین با تغییر نرخ در بازار ورق سیاه، بازار محصولات تولید شده از آن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 

برای تهیه ورق سیاه مورد نیاز خود در بهترین زمان ممکن با بهترین قیمت، می‌توانید از کارشناسان ما در آیرومارت مشاوره بگیرید. این مجموعه ضمن تأمین مقاطع فولادی، عرضه‌کننده خدمات برش‌کاری، جوشکاری و خم‌کاری بر روی ورق سیاه و دیگر محصولات است. جهت برقراری ارتباط می‌توانید به وب‌سایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com مراجعه کنید و یا با شماره تلفن 45306-021 تماس حاصل فرمایید.


این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • Samiiir

    خیلی کامل بود ممنونممم

تبلیغات متنی