شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

1

در این مقاله، سیم آخر قصد دارد دربارۀ شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه بیشتر توضیح دهد. اگر پس از مطالعۀ این مطلب تصمیم گرفتید در رشتۀ پزشکی در فرانسه تحصیل کنید، با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان را پر کنید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

1

وقتی از رشته‌های محبوب در ایران صحبت می‌شود، بی‌شک بسیاری از افراد فقط به پزشکی فکر می‌کنند. این علاقه، تنها به ایرانیان محدود نمی‌شود؛ بلکه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی هم تمایل دارند در این رشته تحصیل کنند و تعداد زیادی از آنان نیز فرانسه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند؛ زیرا علاوه‌بر کیفیت درخورتوجه تحصیل در فرانسه، این کشور به‌دلیل ارائۀ استانداردهای مطلوب آموزشی یکی از مراکز قدرتمند تحصیل پزشکی در اروپا و دنیا به‌حساب می‌آید.

دانشجویان با تحصیل پزشکی در فرانسه علاوه‌بر دانش، تجربه‌های عملی مفیدی نیز به‌دست می‌آورند و از موقعیت‌های شغلی فراوانی بهره‌مند می‌شوند. در این مقاله، سیم آخر قصد دارد دربارۀ شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه بیشتر توضیح دهد. اگر پس از مطالعۀ این مطلب تصمیم گرفتید در رشتۀ پزشکی در فرانسه تحصیل کنید، با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان را پر کنید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

 

پذیرش رشته پزشکی در فرانسه

 

علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی و معتبر فرانسه به سطح B2 زبان فرانسوی باید مسلط باشند. گفتنی است مدارک بین‌المللی DELF و DALF (معادل دیپلم زبان فرانسوی) اعتبار دائمی دارند و برای پیدا‌کردن کار پس از اتمام تحصیل نیز سودمند خواهند بود. این نکته را مدنظر قرار دهید که علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در فرانسه برای پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی باید اقدام کنند. دانشگاه‌های سوربن، پاریس سود، لیون، لورین و پاریس ساکلی از‌جمله دانشگاه‌های معتبر پزشکی فرانسه به‌‌شمار می‌آیند.

 

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

 

دورۀ تحصیل پزشکی در فرانسه نُه‌ساله است و در پایان، فارغ‌التحصیلان مدرک پزشکی عمومی دریافت می‌کنند. برای گرفتن تخصص در زمینه‌های مختلف پزشکی در فرانسه، دانشجویان درحدود ده تا دوازده سال باید زمان صرف کنند. تحصیل پزشکی در فرانسه یکی از دوره‌های طولانی و رقابتی‌ تحصیلات عالی است که آموزش‌های نظری و عملی مختلفی را شامل می‌شود. ظرفیت سالانۀ دانشگاه‌های پزشکی فرانسه حدود ۷،۵۰۰ نفر است؛ به‌همین‌دلیل، فقط دانشجویان بااستعداد از دانشگاه‌های این کشور می‌توانند پذیرش بگیرند. دیگر نکتۀ مهم اینکه تحصیل پزشکی در فرانسه به سه دوره تقسیم می‌شود و دانشجویان برای دریافت مدرک پزشکی‌شان، این دوره‌ها را با موفقیت باید پشت‌سر بگذارند. در‌ادامه، با دوره‌های تحصیلات پزشکی در فرانسه آشنا خواهیم شد.

 

دورۀ اول پزشکی در فرانسه

 

دورۀ اول (PCEM) تحصیل پزشکی در فرانسه دوساله است و درس‌های ارائه‌شده در سال اول این دوره با رشته‌هایی مثل دندان‌پزشکی و داروسازی یکسان است. در پایان سال اول، دانشجویان در آزمون رقابتی و نسبتاً سختی شرکت می‌کنند و درصورت قبولی، اجازه پیدا می‌کنند ادامه‌تحصیل دهند. دانشجویان دو بار فرصت دارند در آزمون سال اول شرکت کنند و اگر عملکردشان در آزمون نهایی موفقیت‌آمیز نباشد، به آنان پیشنهاد می‌شود رشتۀ تحصیلی‌شان را تغییر دهند. درس‌های دورۀ اول پزشکی عبارت‌اند از: فیزیک، شیمی و بیوشیمی، بیولوژی سلولی و مولکولی، آناتومی، ژنتیک، فیزیولوژی، داروسازی، کمک‌های اولیه، هماتولوژی، اپیدمیولوژی و بیواستاتیک و دموگرافی.

 

دورۀ دوم پزشکی در فرانسه

 

دورۀ دوم پزشکی در فرانسه (DCEM) چهار سال به‌طول می‌انجامد و دانشجویان در این دوره آموزش‌های نظری و عملی فراوانی می‌آموزند. برای رفتن به دورۀ بعدی، دانشجویان به اتمام این دوره ملزم هستند. دانشجویان در سال سوم پزشکی یا همان سال اول دورۀ دوم (D1) درس‌های مرتبط با زیست‌پزشکی، مثل باکتری‌شناسی و ویروس‌شناسی و انگل‌شناسی را می‌گذرانند که بر معلوماتشان در زمینۀ آسیب‌شناسی می‌افزاید. در این دوره دانشجویان علاوه‌بر آزمایش‌های بالینی، یاد می‌گیرند چگونه از سابقۀ پزشکی بیماران برای تشخیص بیماری استفاده کنند.

بسیاری از دانشگاه‌ها دوره‌های انترنی را از سال سوم به دانشجویان ارائه می‌دهند و دانشجویان به‌عنوان کارآموز در بیمارستان‌ها می‌توانند مشغول کار شوند و تجربه‌های عملی و واقعی به‌دست آورند. دانشجویان در دورۀ انترنی سه ماه در یکی از بخش‌های بیمارستان فعالیت و مبلغی هم به‌عنوان حقوق از بیمارستان محل کارشان دریافت می‌کنند.

 

دورۀ سوم پزشکی در فرانسه (DES)

 

در این دوره، دانشجویان باید دو سال را صرف تحصیل کنند و براساس نمر‌ه‌های کسب‌شده‌شان در حوزه‌های پزشکی عمومی، جراحی، اطفال، زنان و روان‌پزشکی تخصص بگیرند. پس از سپری‌کردن این دوره، دانشجویان تز دکتری خود را باید ارائه دهند.

 

Capture - Copy

 

بورسیۀ تحصیلی رشتۀ پزشکی در فرانسه

 

اکثر دانشجویان پزشکی در فرانسه برای گذراندن زندگی به کمک‌هزینه نیاز دارند. برای این منظور، بسیاری از دانشگاه‌ها چنین کمک‌هزینه‌هایی فراهم کرده‌اند که دانشجویان از آن‌ها می‌توانند استفاده کنند. اکثر این بورسیه‌ها نیز براساس عملکرد و شایستگی به دانشجویان اعطا می‌شود و متقاضیان برای دریافت‌ آن‌ها از‌طریق دانشگاه محل تحصیل‌ باید اقدام کنند. درخواست دانشجویان را یکی از کمیته‌های دانشجویی ارزیابی می‌کند و بورسیۀ تحصیلی به دانشجویانی شایسته‌تر اعطا می‌شود. گفتنی است برخی مؤسسه‌های خصوصی نیز به دانشجویان بین‌المللی موفق در امر تحصیل‌، بورسیه‌هایی برای کمک‌هزینۀ زندگی می‌پردازند.

 

تحصیل پزشکی بعد از دوره‌های زبان فرانسه

 

همان‌طورکه گفتیم، برای دریافت پذیرش در رشتۀ پزشکی به تسلط بر زبان فرانسوی در سطح B2 نیاز است. دراین‌میان، برخی افراد مدرک زبان ندارند و به رشتۀ پزشکی علاقه‌مندند که بهترین و ساده‌ترین پیشنهاد به آنان گذراندن دور‌ه‌های زبان فرانسوی در فرانسه است. متقاضیان بدون نیاز به مدرک زبان برای دوره‌های زبان فرانسوی در فرانسه می‌توانند اقدام کنند و حداکثر پنج ماه بعد از اپلای، به فرانسه بروند و پس از گذراندن دوره‌های زبان، پذیرش رشتۀ پزشکی را بگیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی