شمانیوز
شما نیوز

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

آخرین تغییرات بازار موبایل بعد از نوسان ارزی | ضعف نظارت در بازار موبایل بیداد می کند

با وجود کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت موبایل های لاکچری همچون آیفون 13 که به شدت بالا رفته بود چندان افت نکرده است و فروشنده ها می گویند تقاضای دم عید مانع ارزن شدن موبالی شده و برخی هم می گویند سال دیگر باید گرانتر بخریم چرا ارزان تر بفروشیم!

آخرین تغییرات بازار موبایل بعد از نوسان ارزی | ضعف نظارت در بازار موبایل بیداد می کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، قیمت دلار مهم‌ترین عامل سیگنال دهنده به بازار کالایی در ایران شده است و در سال های اخیر روی برخی کالاها همچون دلار تاثیر مستقیمی داشته است، هرچند قبلا این محصول با ارز دولتی واردات می شد و بعدها مشمول ارز نیمایی شد و روی قیمت ها در بازار تاثیر گذاشت، با این حال در یک سال گذشته قیمت ارز نیمایی هم ثابت نمانده و تا پاییز امسال قیمت دلار نیمایی بین ۲۲ تا ۲۸ هزار تومان بوده و بعد از نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد که باعث شد قیمت آن تا ۶۰ هزار تومان بالا برود قیمت برخی گوشی ها همچون آیفون یازده تا ۲۰ میلیون تومان هم افزایش یافت و ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و گوشی های بالای ۶۰۰ دلار باعث شد گوشی های لاکچری رشد بالایی در قیمت تجربه کنند.

 

iPhone-14-3-2

برای نمونه امروز آیفون 13 امروز در محدوده بین 40 تا 60 میلیون تومان قیمت خورده و تفاوت آن بستگی به این دارد که ساخت چین یا شرکت اصلی باشد و از طرف دیگر گارانتی و همچنین فعال یا غیرفعال بودن آن هم روی قیمت تاثیر گذار است. درباره گوشی های سامسونگ مدل اس 23 هم شرایط مشابهی وجود دارد این گوشی به دلیل اینکه رقیب اصلی آیفون 13 هست بین 55 تا 60 میلیون تومان در بازار معامله می شود.

سعید یک فروشنده موبایل در میدان ولیعصر درباره وضعیت تغییر قیمت موبایل در بازار بعد از نوسانات ارزی به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: قیمت موبایل با یک نرخ ثابت وارد می شود و نباید تغییر قیمت داشته باشد اما در چند ماه اخیر قیمت ها بالا رفته است و برای همه گوشی ها یکسان نبوده به عبارت دیگر گوشی های معمولی و زیر 10 میلیون تومان بین 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند اما گوشی های لاکچری مانند آیفون ۱۳ بیش از ۲۰ میلیون تومان هم گران شده زیرا از یک طرف  واردات آیفون ۱۴ ممنوع شده و مجموع واردات آیفون ۱۳ هم کم شد، به همین دلیل تقاضا به نسبت واردات آیفون زیاد است و همین موضوع مانع کاهش قیمت آن شده است.

 

چرا قیمت موبایل زیاد کاهش ندارد؟

 

در یک هفته اخیر با وجود اینکه قیمت دلار در بازار آزاد افت داشته است، اما قیمت گوشی ها تغییر چندانی نداشته است و این مساله از نگاه برخی فروشنده ها ناشی از افزایش خرید مردم در آستانه نوروز است. یک فروشنده موبایل به نام احمد درباره این مساله اظهار کرد: مردم هرساله آخر سال اگر گوشی نیاز داشته باشند اقدام به خرید می کنند یا اگر گوشی آنها قدیمی شده باشد تعویض می کنند، به همین دلیل نسبت به سایر ماه های سال تقاضا بیشتر می شود، به همین دلیل برخی مغازه دارها با در نظر گرفتن اینکه خرید بعدی آنها احتمالا گرانتر خواهد بود سعی می کنند کمی گرانتر بفروشند تا بتوانند آن طرف سال گوشی مشابه ای را جایگزین کنند.

 

سامسونگ مدل اس ۲۳

 

ضعف نظارت در بازار موبایل

 

یکی از مهم‌ترین چالش هایی که هم اکنون در بازار موبایل وجود دارد ضعف نظارت است. یک مشتری موبایل در پاساژ ایرانیان در این باره به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: در حال حاضر قیمت ها بسیار بالا رفته و اکثر مغازه دارها هم در این پاساژ با قیمت های نزدیک به هم می فروشند و به نظر می رسد همه آنها هماهنگ هستند، اما برخی از آنها برای اینکه مشتری را راضی به خرید کنند موضوع تخفیف را مطرح می کنند. اما با توجه به اینکه برندهای فیک در بازار زیاد شده و تقریبا مغازه دارها هم فروشنده این برندها شده اند آدم برای خرید ارزانتر نگران می شود که نکند موبایل کپی چینی است.

به گزارش خبرگزاری موج، اکثر فروشنده های بازار موبایل اذعان دارند که بیشتر خریداران موبایل قدرت خرید بالایی ندارد به همین دلیل محصولات مدل پایین و زیر 10 میلیون تومان می خرند، اما هنوز کسانی هم هستند که برای چشم و هم چشمی گوشی های گران می خرند. همین موضوع باعث شده میزان واردات گوشی به بازار ایران در سال به 10 میلیارد دلار برسد و یکی از بازارهای است که بیشترین گردش مالی را دارد. از این رو اگر نظارت در این بازار ورود نداشته باشد، به دلیل تخصیص ارز واردات رانت‌های بزرگی در این بازار اتفاق می افتد زیرا عمدتا گوشی ها با نرخ دلار آزاد نوسان پیدا می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied