شمانیوز
شما نیوز

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

قصه‌گویی ریشه در تمدن و فرهنگ‌های مختلف جوامع دارد

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه قصه‌گویی ریشه در تمدن و فرهنگ‌های مختلف جوامع دارد، گفت: قصه‌گویی به یک جریان بزرگ فرهنگی تبدیل شده است.

قصه‌گویی ریشه در تمدن و فرهنگ‌های مختلف جوامع دارد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، به دلیل جایگاه خاص خود و پیوند آن با سیاست‌های کلی نظام و با توجه به اینکه به عنوان سازمانی در بخش کودکان و نوجوانان، یعنی فرهنگ‌پذیرترین قشر جامعه شناخته شده است و در حوزه فرهنگ نقش موثری ایفا می‌کند، مورد توجه قرار دارد و فعالیت‌های فرهنگی این سازمان به خصوص نقش «قصه‌ گویی» در نهادینه سازی هویت فرهنگی در کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار می‌دهد زیرا امروزه یکی از راه‌های انتقال ارزش‌ها و هنجارهای هر جامعه و معرفی ساز وکارهای مناسب و درونی کردن آنها فعالیت‌های فرهنگی به‌خصوص قصه‌گویی است و با توجه به فراوانی آن در بین دیگر فعالیت‌های فرهنگی برای نیل به اهداف مورد نظر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حال اگر برنامه‌ریزان کانون در مورد هویت بخشی کودکان و نوجوانان ایرانی اقدامات موثری به عمل آورند و با توجه به نیازهای آنان و نیز محور قرار دادن هویت فرهنگی از سوی دیگر، می‌توانند جاذبه‌های فرهنگ خودی را بیشتر کنند در فرایند انتقال فرهنگی که از وظایف عمده نهادهای آموزشی هر کشوری است، به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند و بتوانند چشم‌انداز خوبی را در جهت وحدت بخشی به اقشار مختلف جامعه ترسیم نمایند.

 

نقش قصه‌گویی در انتقال مفاهیم

«حامد علامتی» مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی موج، با بیان اینکه قصه‌گویی نقشی مهم در انتقال احساسات و عواطف دارد، بیان داشت: ایران مهد قصه‌گویی شرق جهان است و امروزه به یک جریان بزرگ فرهنگی تبدیل شده است.

 

ثبت ملی قصه‌گویی به نام کانون پرورش فکری

وی در ادامه بیان داشت: ثبت ملی قصه‌گویی به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به تازگی انجام شده است و بیست‌ وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز فعالیت خود را همزمان آغاز کرده است. این جشنواره امروز آن‌چنان فراگیر، عمیق، موثر و شاخص شده که افزون بر جریان قصه‌گویی، تولید دانش، کرسی‌های اندیشه‌ورزی و نقد و بررسی جریان قصه‌گویی نیز به عنوان یک رکن اساسی جشنواره تبدیل شده است.

علامتی با برشمردن اهداف برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی، گفت: تلاش داریم تا قصه‌گویی با حفظ رنگ و بو و هویت‌اش در مسیر اصلی خود، جریان تأثیرگذارش را در لایه‌های مختلف از پدربزرگ و مادر بزرگ و دیگران حفظ کند و افزون بر آن بتواند به عنوان یکی از عوامل فرهنگی موثر و هوشمند، نقش روشن و تعریف شده‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی، درمانگری، هدایت‌گری، انگیزه بخشی فردی و اجتماعی و حفظ و تقویت خرده فرهنگ‌ها با استفاده از ظرفیت‌های سازنده رسانه و فضای مجازی ایفا کند.

 

21

 

قصه‌گویی روایت قصه زیبای زندگی است

مدیرعامل کانون، بیان داشت: قصه‌گویی روایت قصه زیبای زندگی است. قصه با هنر قصه‌گو بر ذهن و زبان مخاطب اثر می‌گذارد و تار و پود شخصیت کودک و نوجوان را می‌سازد. قصه‌گویی تقویت مهارت شنیدن و گوش دادن است. قصه‌گویی ابزار گسترش دید کودکان و نوجوانان است. قصه‌گویی ابزار تقویت مهارت‌های ارتباطی است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied