شمانیوز
شما نیوز

قیمت گوشت قرمز | قیمت گوشت قرمز امروز | افزایش قیمت گوشت قرمز 1402

قیمت گوشت قرمز در نیمه شهریور اعلام شد | دلیل گرانی قیمت گوشت قرمز چیست؟

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت واقعی گوشت قرمز را اعلام کرد.

خبرملت: قیمت گوشت قرمز در ماه های اخیر افزایش پیدا کرده است. قیمت گوشت قرمز در ایران در مقایسه با قیمت متوسط جهانی بالاتر است. طبق اعلام برخی از رسانه ها قیمت گوشت قرمز برای مردم ۱۱۳ کشور از ایرانیان ارزان‌تر است. کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت دام باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده و ابتدا باید فکری به حال قیمت دام کرد. تازه ترین قیمت گوشت قرمز را در ادامه می‌خوانید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه نوسان چندانی در قیمت گوشت قرمز طی هفته‌های اخیر نداشتیم، درباره واردات توضیح داد: با تداوم واردات بازار داخل تنظیم خواهد شد.

علی اصغر ملکی با بیان اینکه قیمت گوشت در هفته‌های اخیر نوسان چندانی نداشته است، گفت: قیمت گوشت قرمز طی این مدت افزایش و کاهش چندانی نداشته است.

وی در گفتگو با ایسنا ادامه داد: مغازه‌داران هر کیلو شقه گوسفندی نر را با قیمت ۴۳۰ تا ۴۳۵ هزار تومان خریداری و با اعمال ۱۰ درصد سود آن را عرضه می‌کنند.

علت گرانی قیمت گوشت قرمز

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اضافه کرد: عرضه دام کم شده است. به طور کل در دوسال اخیر به دلیل خشکسالی دام‌های زیادی از دست رفته‌اند. همچنین به دلیل کمبود علوفه و بالا بودن قیمت آن، بسیاری از دام‌ها به ویژه دام‌های مولد راهی کشتارگاه شده‌اند.

وی تصریح کرد: همه می‌گویند چرا گوشت گران است، اما باید گفت گوشت گران نیست، بلکه قیمت دام گران است.

ملکی در ادامه گفت: واردات گوشت باید انجام شود، زیرا با توجه به مواجه شدن با کمبود دام، واردات عاملی برای تنظیم بازار داخل خواهد بود.

ادعای عجیب درباره قیمت گوشت قرمز

تجارت نیوز نوشت پس از افزایش نجومی قیمت گوشت قرمز، برخی از رسانه‌های نزدیک به دولت از ارزان‌شدن آن خبر دادند. این در حالی است که افشین مدرس‌دادرس از تقلب در این بازار خبر داد و گفت «گوشت دام ماده و بز را به عنوان گوشت نر پرواری به مشتری می‌دهند.». موضوعی که منجر به قاچاق گوشت قرمز هم شده و معیشت پنج میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تخلفات در بازار گوشت قرمز هر روز به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. پس از آنکه گوشت قرمز از سبد غذایی بیشتر خانواده‌های ایرانی حذف و یا به حداقل رسید دولت ارز یارانه‌ای آن را حذف کرد، اما به‌رغم آزاد‌سازی قیمت تقلب و قاچاق همچنان در این بازار به‌وفور مشاهده می‌شود.

با کاهش ارزش پول کشور، ارزش افزوده فروش دام زنده به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس چندین برابر قیمت داخلی بود، آنقدر که بازار قاچاق آن به مانند قاچاق سوخت شد.

افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک کشور، از روش‌های تقلب در بازار گفت؛ به این ترتیب که گوشت دام ماده و بز را به عنوان گوشت نر پرواری به مشتری می‌دهند. در حالی که قیمت آن‌ها نصف گوشت نر است. برخی از مصرف‌کنندگان که معمولاً به صورت سنتی گوشت قرمز خود را تهیه می‌کنند از دیرپز بودن این گوشت‌ها شکایت دارند.

بیشتر این تقلب‌ها در حاشیه شهرهای بزرگ و به‌ویژه در استان تهران صورت می‌گیرد و برخی سودجویان با این استدلال که گوشت را مستقیم از دامدار به مصرف‌کننده می‌رسانند و هزینه کشتارگاه صنعتی و فروشنده از روند قیمت‌گذاری حذف شده و گوشت گوسفند ماده یا بز را به جای گوسفند نر به مشتری عرضه می‌کنند.

بازار قاچاق دام زنده نیز هر روز بیشتر از روز قبل توجیه اقتصادی پیدا می‌کند. شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوب خلیج فارس علاقه زیادی به گوسفند ایرانی دارند و حتی در بازار آن‌ها قیمت گوشت گوسفند ایرانی بالاتر از گوشت گوسفند استرالیا یا نیوزلند است. از سوی دیگر، با کاهش ماهانه ارزش پول کشور تعداد بیشتری از دامداران و تولید‌کنندگان گوشت حاضر هستند ریسک کار قاچاق را بپذیرند.

گرمای هوا و بالا رفتن دمای خلیج فارس باعث افزایش تلفات دام قاچاق و همین امر سبب شده که فعلا سرعت قاچاق کمتر شود و در نتیجه عرضه در بازار رسمی افزایش پیدا کند. اما نکته تراژیک ماجرا اینجاست که اگر این قاچاق به هر علتی متوقف شود نزدیک به پنج میلیون نفر که در این حوزه شاغل هستند بیکار خواهند شد.

خالی شدن سفره‌ها در پی افزایش قیمت گوشت قرمز

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه از زمان حذف ارز یارانه‌ای نزدیک به ۹۰ درصد دامداری‌های خرد و کوچک تعطیل شده‌اند گفت: زمانی که دولت تصمیم به حذف ارز یارانه‌ای گرفت ما هشدار دادیم که سفره مردم کوچک شده و وعده‌های گوشتی مردم به شدت کاهش داده پیدا کرده از طرفی هزینه‌ها افزایش داشته و نمی‌توانیم با قیمت گوشت وارداتی رقابت کنیم.

بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر ۱۴۰۲ با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۱۴ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

مقدار تولید گوشت در تیر ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ۲۶ درصد، برای بز و بزغاله هفت درصد، برای گاو و گوساله چهار درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۱۴ درصد کاهش و برای شتر و بچه‌شتر ۳۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل از آن (خرداد) در حدود سه درصد کاهش داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied