شمانیوز
شما نیوز

چه غذاهایی برای کودکان مناسب‌ است؟

کودکان همیشه در حال رشد هستند؛ بنابراین مهم است که کالری آنها را به‌شدت کاهش ندهید و روند رشد آنها را با خطر کمبود مواد مغذی تهدید نکنید. با افزایش نرخ چاقی در میان کودکان که خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد، کارشناسان نگران وضعیت سلامت کودکان هستند.

چه غذاهایی برای کودکان مناسب‌ است؟

به گزارش خبرگزاری موج، وقتی چند گرم غذا اضافه می‌خورید، به‌طور پیش‌فرض این فکر به ذهن‌تان خطور می‌کند که جدیدترین رژیم غذایی مدروز را امتحان کنید تا وزن خود را تغییر دهید، اما با کودکان راهکار متفاوتی غیراز کاهش وزن باید در پیش بگیرید. هدف والدین باید کمک به فرزندشان در حفظ وزن سالم و همچنین رابطه سالم با غذا و ورزش باشد. ریانون لمبرت، متخصص تغذیه به روزنامه سان می‌گوید: مدل‌سازی رفتارها و الگوهای غذایی سالم می‌تواند به کودکان کمک کند تا رابطه طولانی‌مدت و مثبتی با غذا و بدن خود داشته باشند.

 کودکان همیشه در حال رشد هستند؛ بنابراین مهم است که کالری آنها را به شدت کاهش ندهید و روند رشد آنها را با خطر کمبود مواد مغذی تهدید نکنید. اما با افزایش نرخ چاقی در میان کودکان که خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد، کارشناسان نگران وضعیت سلامت کودکان هستند.

برای کودکان مهم است که محیطی مثبت برای تشویق زندگی سالم داشته باشند. آیسلینگ پیگوت، سخنگوی انجمن رژیم غذایی بریتانیا، می‌گوید: زمانی که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، تأثیر بیشتری از همسالان، رسانه‌های اجتماعی و بیرون از خانه می‌گیرند. این می‌تواند برای والدین بسیار سخت باشد. با این حال همه چیز هم به این بدی نیست که می‌نمایاند. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند بدون رژیم غذایی سخت بر سبک زندگی سالم تأثیر بگذارند، در این مطلب نگاهی اجمالی انداخته‌ایم به برخی از این راه‌ها.

 

به جای کالری روی غذا تمرکز کنید

کارشناسان می‌گویند نباید روی کالری یا وزن تمرکز کرد، بلکه بایدروی غذاها و فواید آنها تمرکز کنیم. دکتر لورا جکسون، روانشناس، می‌گوید: به یاد داشته باشید که تغذیه سالم « رژیم غذایی » نیست. اگر بچه‌ها درباره غذایی که می‌خورند می‌پرسند، به آنها بگویید از کجا می‌آید و چرا خوردن آن خوب است. پروتئین به رشد و ترمیم عضلات کمک می‌کند، چربی‌های سالم باعث تمرکز بیشتر در کلاس‌ درس می‌شوند و کربوهیدرات‌ها انرژی را تامین می‌کنند. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است و باعث می‌شود احساس سیری کنید.

 

تغییر زبان تعبیر غذا

از به کار بردن اصطلاحات مربوط به وزن، مانند «چاقی مفرط» یا «چاق»، درباره خودتان اجتناب کنید. آیسلینگ پیگوت می‌گوید: جوان‌ها با چنین پیام‌های گیج‌کننده‌ای درباره وزن بزرگ می‌شوند و نگرانی‌های مربوط به تصویر بدن در سنین بالاتر به اوج خود می‌رسد. گاهی اوقات ما باید شروع به درمان ذهن و بدن خود کنیم تا به جوان‌ها نشان دهیم  چگونه بدن خود را تغذیه و به آن‌ احترام بگذارند. دکتر لورا جکسون می‌گوید: مطمئن شوید در طول فرآیند تمرکز بر سلامت و اعتماد به نفس است تا شکل و اندازه بدن. در مورد «باید»های تغذیه سالم مانند امتحان کردن سبزیجات رنگارنگ جدید از «نباید» صحبت نکنید و از برچسب زدن «خوب» و «بد» روی غذاها خودداری کنید.

 

میان وعده‌های سالم

این طبیعی است که جوانان بین وعده‌های غذایی گرسنه شوند. ریانون لمبرت توضیح می‌دهد: در زمانی که کودک‌تان در طول روز درخواست میان‌وعده می‌کند، باید مطمئن شوید که میان‌وعده‌های سالم‌تر و باکیفیت‌تر برایشان آماده شده‌اند، یا مطمئن شوید که این گزینه‌های سالم را در کیف‌های خود دارند. میان وعده‌های شیرین و فرآوری‌شده مانند شیرینی‌ها و چیپس‌ها را با کره‌ بادام و بادام زمینی، میوه، بسته‌های سبزیجات و هوموس یا مخلوط‌هایی دانه‌ها و میوه‌های خشک جایگزین کنید (هوموس یا حمص یک پیش‌غذای مدیترانه‌ای – عربی عالی است که طرفداران زیادی دارد. این غذا که در لبنان بسیار معروف بوده و جزو پیش‌غذاهای اصلی محسوب می‌شود با مواد غذایی در دسترسی مانند نخود، سیر و ارده تهیه می‌شود.) با نوجوان خود از قفسه‌های سوپرمارکت خرید کنید تا میان وعده‌های سالم، اما خوش‌طعمی را پیدا کنید که به‌عنوان میان وعده بعد از مدرسه به اندازه بیسکوِیت، کیک و شکلات رضایت‌بخش خواهد بود.

 

کالری‌های مایع

از پر کردن کمدهای خانه یا یخچال با نوشیدنی‌های گازدار که سرشار از قند و کالری هستند، خودداری کنید. ریانون می‌گوید: سعی کنید این نوشیدنی‌ها را با آب گازدار طعم‌دار عوض کنید که همچنان طعم شیرینی به فرزندتان می‌دهد.

 

غذاها را جایگزین کنید

فراهم کردن و درست کردن مواد غذایی به صورت روزانه برای والدین پرمشغله وقت‌گیر است؛ بنابراین در یک روز برای چند غذا درست کنید، وعده‌های غذایی را فریز کنید یا یک برنامه غذایی ساختاریافته را قبل از هفته یادداشت کنید. ریانون می‌گوید: چیپس‌های خریداری شده در مغازه را که اغلب سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند، با قاچ‌های سیب‌زمینی پخته‌شده خانگی با پوست عوض کنید. یک سیب.زمینی را به صورت چیپس خرد کنید، روی آن را با کمی روغن زیتون بپوشانید و حدود ۳۰ دقیقه در فر بگذارید تا ترد شود. سعی کنید سس‌های از پیش تولید شده را که اغلب قند و کالری بالایی دارند را با گوجه فرنگی‌های کنسرو شده یا طبیعی که در خانه درست می‌شوند، جایگزین کنید. این جایگزینی عالی برای سس از پیش تولید شده خواهد بود و همچنین ارزان‌تر است.

 

ناهار سالم

یک ناهار بسته‌بندی شده از نان سفید، چیپس و تکه‌های شکلات می‌تواند بر وزن، دندان‌ها و انرژی کودکان در مدرسه تأثیر بگذارد. ریانون می‌گوید: «جعبه ناهار متعادل برای کودکان بسیار شبیه به بزرگسالان است، اگرچه اندازه وعده‌ها بسته به سن متفاوت است. مطمئن شوید که آنها انواع پروتئین‌ها را از منابع حیوانی یا گیاهی (پنیر، گوشت، تخم‌مرغ)، چربی‌های سالم (آجیل، آووکادو)، میوه و سبزیجات، غلات کامل و کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای (نان سبوس‌دار، پیتا یا تورتیلا) دریافت می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied