شمانیوز
شما نیوز

فشارخون

سرگیجه علامت فشار خون بالا است؟

سرگیجه به عنوان یک عارضه جانبی داروهای فشار خون می تواند آزاردهنده باشد و خطر زمین خوردن را افزایش دهد. اگر متوجه سرگیجه شدید که مدت کوتاهی پس از مصرف دارو، پس از شروع یک داروی جدید یا تغییر دوز رخ می دهد، با پزشک خود صحبت کنید.

 سرگیجه علامت فشار خون بالا است؟

به گزارش شمانیوز: سرگیجه به عنوان یک عارضه جانبی داروهای فشار خون می تواند آزاردهنده باشد و خطر زمین خوردن را افزایش دهد. اگر متوجه سرگیجه شدید که مدت کوتاهی پس از مصرف دارو، پس از شروع یک داروی جدید یا تغییر دوز رخ می دهد، با پزشک خود صحبت کنید.به نقل از وری ول هلث، سرگیجه می تواند نشانه بسیاری از شرایط مختلف باشد. اگرچه به عنوان علامت فشار خون بالا در نظر گرفته نمی شود، اما می تواند فشار خون پایین را به خودی خود یا از طریق داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند نشان دهد.

سرگیجه، یا مشکلات گوش داخلی

فشار خون پایین ( افت فشار خون)

کم خونی

بارداری

سکته

عوارض دارویی

آیا سرگیجه نشانه فشار خون بالاست؟

سرگیجه نشانه مستقیم فشار خون بالا نیست، اما در واقع یک علامت رایج فشار خون پایین است. سرگیجه همچنین می تواند به عنوان یک عارضه جانبی داروهای کاهش دهنده فشار خون یا از عوارض خاص فشار خون بالا مانند سکته مغزی و حمله قلبی باشد.

فشار خون بالا شایع است و تقریباً از هر 2 نفر 1 نفر به آن مبتلا است. فشار خون کنترل نشده یک عامل خطر جدی و مهم برای سکته مغزی، بیماری قلبی و بیماری کلیوی است. به همین دلیل، مهم است که به فشار خون خود توجه کنید و مطمئن شوید که در محدوده خوبی قرار دارد.

فشار خون بالا معمولاً "قاتل خاموش" نامیده می شود زیرا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. فشار خون شدید می تواند باعث سردرد و خونریزی بینی شود، اما در بیشتر موارد، فشار خون بالا اصلاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند.

حتی اگر سرگیجه علامت مستقیم فشار خون بالا نیست، افراد مبتلا به فشار خون بالا می توانند سرگیجه را به دلایل مرتبط زیر تجربه کنند:

عوارض دارویی

افت فشار خون ارتواستاتیک (افت ناگهانی فشار خون هنگام ایستادن پس از نشستن یا دراز کشیدن)

عوارض جدی فشار خون بالا، از جمله سکته مغزی، حمله قلبی و آریتمی

فشار خون بالا چگونه اندازه گیری می شود؟

فشار خون بر حسب میلی گرم جیوه (mmHg) اندازه گیری می شود. طبق دستورالعمل‌های کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا در مورد فشار خون، فشار خون بالای 120 میلی‌متر جیوه سیستولیک (عدد بالایی) بالا در نظر گرفته می‌شود، در حالی که فشار خون 130/80 در بیش از یک مورد فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

عوارض فشار خون بالا که ممکن است باعث سرگیجه شود

برخی از عوارض فشار خون بالا ممکن است منجر به سرگیجه شود. این شامل:

سکته مغزی: سکته مغزی می تواند در اثر خونریزی در مغز یا مسدود شدن رگ خونی ناشی از تجمع پلاک کلسترول یا لخته شدن خون ایجاد شود. نتیجه این است که بافت مغز گرسنه از خون و اکسیژن است. بسته به اینکه در کجای مغز سکته مغزی رخ می دهد، سرگیجه ممکن است یک علامت باشد.

حمله قلبی: حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به قلب مختل شود. حملات قلبی ممکن است از طریق افت فشار خون یا ریتم غیر طبیعی قلب باعث سرگیجه شود.

آریتمی ها: وقتی فشار خون بالا است، قلب باید برای پمپاژ خون بیشتر کار کند و به مرور زمان عضله قلب ضخیم می شود و در پاسخ به فشار تغییر می کند. این تغییرات می تواند خطر آریتمی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهدکه معمولا باعث سرگیجه و همچنین تنگی نفس، خستگی و عدم تحمل ورزش می شود.

درمان و مدیریت سرگیجه

درمان سرگیجه به علت اصلی بستگی دارد.

هنگامی که سرگیجه به دلیل عوارض جانبی داروهای فشار خون باشد، تغییر دارو یا دوز یا زمان مصرف دارو ممکن است ضروری باشد. برای مثال، ممکن است دوز داروی شما کاهش یابد یا ممکن است از شما خواسته شود که داروهای فشار خون را در زمان متفاوتی از روز مصرف کنید، مثلاً در شب به جای صبح.

هر گونه عوارض جانبی و تغییرات دارویی باید با پزشک در میان گذاشته شود.

هنگامی که سرگیجه نشانه عوارض فشار خون بالا، مانند سکته مغزی یا حمله قلبی است، درمان اورژانسی مورد نیاز است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

سرگیجه یک علامت ناخوشایند است که می تواند دلایل بالقوه زیادی داشته باشد، بنابراین مهم است که با یک پزشک صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی باعث آن می شود. به زمان سرگیجه و هر چیزی که علائم شما را بدتر می کند توجه کنید و مطمئن شوید که این اطلاعات را به پزشک خود ارائه دهید.

مانند همیشه، اگر علائمی دارید که نشان دهنده حمله قلبی یا سکته مغزی است، مانند ناراحتی قفسه سینه، تنگی نفس، ضعف یا بی حسی در یک طرف صورت یا بدن، یا مشکل ناگهانی در صحبت کردن یا راه رفتن، فورا به پزشک مراجعه کنید.

خلاصه

سرگیجه دلایل احتمالی زیادی دارد.

فشار خون بالا مستقیماً باعث سرگیجه نمی شود، اما افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است سرگیجه را به عنوان یک عارضه جانبی داروهایی که برای کاهش فشار خون طراحی شده اند یا از عوارض فشار خون بالا تجربه کنند. به علائم اضافی توجه کنید و حتماً برای هر گونه علائم سکته مغزی یا حمله قلبی به پزشک مراجعه کنید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied