شمانیوز
شما نیوز

چرا موهایمان موخوره می گیرد؟ + راهکارهایی برای پیشگیری و درمان

موهای آسیب‌دیده ای که دچار موخوره شده‌اند و به دنبال آسیب شدیدترشان، ریزش مو ایجاد می‌‌شود ، وجه مشترکی دارند. اگر زیر میکروسکوپ به یکی از این موها نگاه کنید، می‌بینید که جدار آن خلل و فرج زیادی دارد و در سلول‌های سطحی که باید حالتی شبیه آجرهای روی شیروانی داشته باشند، نامنظمی شدید به‌وجود آمده است و در برخی از قسمت‌ها دچار شکستگی شده‌اند.

چرا موهایمان موخوره می گیرد؟ + راهکارهایی برای پیشگیری و درمان

موهای آسیب‌دیده ای که دچار موخوره شده‌اند و به دنبال آسیب شدیدترشان، ریزش مو ایجاد می‌‌شود ، وجه مشترکی دارند. اگر زیر میکروسکوپ به یکی از این موها نگاه کنید، می‌بینید که جدار آن خلل و فرج زیادی دارد و در سلول‌های سطحی که باید حالتی شبیه آجرهای روی شیروانی داشته باشند، نامنظمی شدید به‌وجود آمده است و در برخی از قسمت‌ها دچار شکستگی شده‌اند.

 

علت این آسیب‌دیدگی موها، این است که بیشتر ما موهای خود را با همان شکل و حالتی که هستند، نمی‌پذیریم و سعی می‌کنیم شکل و حالتشان را تغییر دهیم. فر‌زدن موهای صاف یا صاف‌کردن موهای فر از اقدام‌هایی است که باعث شکستن پیوندهای گوگردی موها می‌شود و در نتیجه موها قدرت خود را از دست می‌دهند و به راحتی می‌شکنند. بازگشت قدرت موها ممکن نیست و آسیب وارد‌شده به ساقه مو دایمی خواهد بود. وقتی مویی آسیب‌ دید و جدار آن شکست، دیگر نمی‌توان آن را ترمیم کرد. در برخورد با موهای آسیب‌دیده نباید اجازه دهیم آسیب‌دیدگی بیشتر شود و باید آنها را به بهترین نحونگه داریم که دچار ریزش نشوند تا موهای جدید جایگزینشان شوند.

 

توصیه‌ می‌کنم این خانم از انجام اقدام‌هایی که باعث صدمه به موها می‌شود، بپرهیزند؛ از شامپوهای ملایم برای شستشوی موها استفاده کنند؛ دفعات شستشو را تا حد امکان کاهش دهند و پس از شامپو‌زدن، از مواد نرم‌کننده مو و لوسیون‌ها و روغن‌های چرب‌کننده مو استفاده کنند. بهترین مواد نرم‌کننده، حاوی پروتئین‌های تجزیه‌شده (یعنی اسید‌های آمینه) هستند.

 

برای خشک‌کردن این‌ مو‌ها نباید از سشوار استفاده کرد مگر اینکه این کار با درجه کم و فاصله زیاد انجام شود. موی آسیب‌دیده را نباید ماساژ داد یا زیاد برس کشید. نباید آنها را با شانه‌های پلاستیکی که دارای جدار برنده هستند یا برس‌های فلزی نوک تیز که باعث خراش موها می‌شوند، شانه زد. بستن موها یا بافتن آنها در حالی که محکم کشیده شده‌اند، بسیار زیانبار است.

 

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان

 

برای موخوره یا چند شاخه‌شدن انتهای موها که بسیار هم شایع است و بیشتر در مو‌های بلند ایجاد می‌شود، درمان جدی‌ای وجود ندارد. موخوره در واقع نوعی شکستگی ساقه مو است که در اثر دستکاری زیاد موها ایجاد می‌شود. از علل مهم موخوره برس یا شانه کشیدن شدید و محکم موهایی است که در هم فرو رفته‌اند. وقتی موخوره ایجاد می‌شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد. در واقع نوک موها را که چند رشته‌شده است، نمی‌توان مجددا به هم چسباند. برخی از حالت‌دهنده‌های حاوی پروتئین‌های هیدرولیزه ممکن است موی دچار موخوره را به‌طور موقت تا حدودی ترمیم کنند اما پس از گذشت چند ساعت یا بعد از شستن موها، دوباره اثر آنها برطرف می‌شود. تنها راه درمان موخوره آن است که موها را از بالای قسمتی که دچار موخوره‌ شده است، کوتاه کنیم. این کار باعث می‌شود شکاف ایجاد‌شده در نوک مو به سمت ریشه مو حرکت نکند و وضعیت بدتر شود. از آنجا که بلند بودن موها هم در ایجاد موخوره نقش دارد، افرادی که زیاد دچار موخوره می‌شوند، بهتر است موهای خود را مرتب کوتاه کنند.

 

در آخر توصیه می‌کنم به هیچ‌وجه موهایتان را تحت کشش قرار ندهید، مثلا آنها را محکم نبندید (مثل مدل دم‌اسبی) یا محکم نبافید زیرا این کار علاوه بر آسیب‌رساندن به ساقه مو، می‌تواند باعث ریزش مو از ریشه آن شود که در صورت تکرار به طاسی دایمی آن ناحیه منجر می‌‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین علل فرسودگی موها تماس طولانی‌مدت با نور خورشید است. تابش اشعه خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در ساقه مو می‌شود که شبکه پروتئینی را تغییر می‌دهند و باعث خراب‌تر‌شدن موها می‌شوند. سعی کنید وقتی در معرض آفتاب‌ هستید موها را خوب بپوشانید و از شنا در آب‌های استخر که آب آن حاوی کلر زیادی است و می‌تواند به موها آسیب برساند و آنها را خشک و زبر کند، بپرهیزید.

 

چه کنیم تا مو‌هایمان موخوره نگیرد؟

 

به منظور جلوگیری از مو خوره انتهای ساقه مو را همیشه باید چرب نگه داشت و از علل ایجاد آن خودداری کرد.

 

دکتر پرویز طوسی متخصص پوست و مو عنوان کرد: برخی خانم‌ها دچار موخوره می‌شوند و موخوره حالتی است که انتهای مو به دو شاخه تبدیل می‌شود و در این حالت باید مو‌ها کوتاه شوند.

 

وی تصریح کرد: علل ایجاد موخوره متفاوت بوده و باید توجه داشت که موهای خیلی بلند به این مشکل دچار می‌شود.

 

وی گفت: خشکی مو هم سبب ایجاد موخوره می‌شود بنابراین نباید مو‌ها را بیش از حد شستشو داد زیرا شامپو زیاد به سر سبب کم شدن چربی آن می‌شود طوسی خاطر نشان کرد: استفاده بیش از حد و زیاد از سشوار سبب خشک شدن مو‌ها و ایجاد موخوره می‌شود.

 

این متخصص افزود: ضربه و فشار به ساقه مو‌ها بابرس و شانه می‌تواند حالت موخوره را ایجاد کند پس لازم است افراد به آرامی و به گونه‌ای موهای خود را شانه یا برس بزنند که صدمه به ساقه مو ایجاد نکند و همچنین پیچیدن مو‌ها هم در ایجاد این حالت تاثیر می‌گذارد.

 

وی به راههای درمان موخوره و پیشگیری از آن اشاره کرد و گفت: در صورت ایجاد موخوره باید مو‌ها کوتاه شود و نیز انتهای ساقه مو‌ها با روغن زیتون چرب شود و از صدمه رسیدن به مو‌ها‌‌ همان طور که ذکر شد خودداری شود و باید توجه داشت که وقتی مو‌ها بیش از اندازه بلند شود این حالت ایجاد خواهد شد.

 

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان

 

برای درمان موخوره چه کار کنم؟

 

موخوره ایجاد شکاف طولی در مسیر موها یا چند شاخه شدن انتهای آزاد موهاست که استفاده از شامپوی نامناسب، خشکی بیش از حد مو و کوتاه نکردن طولانی مدت مو، از عوامل به وجود آورنده آن است. جدای از این موضوع که چرا موخوره به وجود می‌آید، موضوع مهم این است که چگونه موخوره از بین می‌رود و راه‌حل چیست؟

 

بسیاری از پزشکان می‌گویند کوتاه کردن موها تنها راه از بین بردن موخوره‌ است؛ ولی استفاده از راه‌های طبیعی هیچ‌گاه ضرر ندارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات را هم حل کند و به موهای ما جانی تازه ببخشد. احتمالا سریع‌ترین راه‌حلی که به ذهن همه ما می‌رسد همین چیدن موهاست. ما در اینجا قصد داریم، راه‌حل‌های ساده و طبیعی دیگری غیر از کوتاه کردن مو را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

اجازه دهید موها به روش طبیعی خشک شوند

 

گرما و حرارت بیش از حد بزرگ‌ترین دشمن موی شماست. تا جایی که ممکن است از گرما دوری کنید. درست است که کنار گذاشتن سشوار و اتو برای خانم‌ها دشوار به نظر می‌رسد، اما بهتر است استفاده از این وسایل را به بعد از خشک شدن موها موکول کنید. حتما قبل از سشوار کشیدن از یک سرم مقاومت‌کننده در برابر گرما استفاده کنید تا آسیب کمتری به موهای‌تان وارد شود. فراموش نکنید که استفاده از سشوار، اتو و بابلیس به عادت هر روزه شما تبدیل نشود.

 

ماساژ مو با روغن

 

برای حفظ چربی و رطوبت مو، پوست سرتان را با روغن ماساژ دهید، ماساژ دادن مو باعث می‌شود رطوبت موهای‌تان حفظ شود. می‌‎توانید از روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل یا ترکیبی از این روغن‌ها را استفاده کنید. مقداری روغن روی مو ریخته و به آرامی ماساژ دهید، مدت یک ساعت بگذارید روی موها بماند سپس با شامپو موهای‌تان را بشویید.

 

ماسک تخم‌مرغ

 

ترکیب زرده تخم مرغ، روغن زیتون و عسل درمان خوبی برای موخوره محسوب می‌شود. یک زرده تخم مرغ را با سه قاشق سوپخوری روغن زیتون و یک قاشق سوپخوری عسل مخلوط کنید تا یکدست شود. این ماسک را به آرامی روی موهای‌تان ماساژ دهید به‌طوری که کل مو را در بر بگیرد. برای تاثیر بیشتر بهتر است موهای‌تان را با یک کیسه یا کلاه حمام بپوشانید تا مواد جذب موها شود. پس از یک ربع تا 20 دقیقه، موهای‌تان را با شامپو ملایمی بشویید.

 

کرم روغن زیتون و سرکه سیب

 

موخوره بیشتر در موهای خشک دیده می‌شود، برای اینکه خشکی مو را از بین ببرید. سه قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق غذا خوری سرکه سیب، سه قاشق غذاخوری عسل و دو قطره افشره خوراکی رزماری را با هم مخلوط کنید. ترکیب این مواد پس از مدتی شما را از شر موخوره خلاص می‌کند.

ماسک تهیه شده را روی موهای‌تان بگذارید و کمی ماساژ دهید سپس موهای‌تان را با یک حوله یا دستمال ببندید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند سپس موهای‌تان را شست‌وشو دهید.

 

از برس مناسب استفاده کنید

 

توصیه می‌شود از برس و شانه‌هایی استفاده کنید که نوک نرمی دارند. برس و شانه‌های فلزی باعث صدمه دیدن مو‌ها می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود از برس‌ها و شانه‌هایی از جنس طبیعی مثل چوب استفاده کنید. فراموش نکنید که یک بار در روز شانه زدن مو کافی است. از برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید. چون سبب کشیدگی موها و آسیب به آنها می‌شود. علاوه بر اینها از گیره، سنجاق سر و کش‌های بیش از حد محکم هم استفاده نکنید.

 

 لوسیون شیرین‌بیان

 

یک لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن آن را صاف کنید. این مایع را به نوک موهای خود بمالید و این عمل را هر روز تکرار کنید تا موخوره از بین برود.

 

ماسک پاپایا

 

انبه هندی یا پاپایا سرشار از پروتئین است و نیازهای مو را از جهت درخشش، رطوبت و رشد تامین می‌کند. دو تکه از پاپایا را داخل مخلوط کن بریزید تا به صورت خمیر درآید. دو قاشق سوپخوری ماست به آن اضافه کنید، سپس آن را روی موهای‌تان بریزید به‌طوری که کل کف سر را بپوشاند. نیم ساعت بعد موهای‌تان را با آب و شامپو بشویید.

 

شست‌وشو با عسل

 

عسل یک نرم‌کننده طبیعی و فوق‌العاده برای مو محسوب می‌شود. دو قاشق سوپخوری عسل را در ۴ فنجان آب گرم بریزید و مخلوط کنید. بعد از شامپو کردن، آن را روی موهای‌تان بریزید تا مدتی روی موها بماند و موهای‌تان را نرم کند.

 

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان

 

معجون شمبلیله و دال عدس

 

یک قاشق غذاخوری شنبلیله را با نصف فنجان دال عدس مخلوط و آسیاب کنید، بعد نصف فنجان کشک به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید. حالا این معجون را به کل موها و پوست کف سرتان بمالید و حدود دو ساعت صبر کنید و در نهایت موهای‌تان را با یک شامپوی ملایم بشویید. همچنین می‌توانید نصف فنجان کشک را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید، خوب به هم بزنید و به موها و کف سرتان بمالید. حدود 20 دقیقه صبر کنید. آن را بشویید و ببینید که موهای‌تان چقدر نرم، لطیف و درخشان می‌شود.

 

مخلوط درخشان‌کننده انبه و ماست

 

یک انبه رسیده متوسط را پوست بکنید، دانه‌ آن را جدا کرده و آن را قطعه قطعه کنید، بعد آن را درون مخلوط‌کن بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا حالتی خمیری پیدا کند. حالا یک فنجان ماست تازه به انبه اضافه کنید و موها و پوست کف سرتان را کاملا با این مخلوط بپوشانید. حدود 30دقیقه بعد موها را آب بکشید و با شامپو بشویید. این دستورالعمل را تا چهار هفته به کار‌گیرید تا ببینید هم موهای‌تان درخشان‌ می‌شود و هم موخوره‌ها از بین می‌روند.

 

اگر می‌خواهید با موخوره خداحافظی کنید:

-  نوک موها را چند سانتی‌متر کوتاه کنید.

- از برس‌ها و شانه‌هایى از جنس مواد طبیعى (چوب و. . .) استفاده کنید.

- از روغن‌هاى گیاهى برای مو‌های‌تان استفاده کنید.

- شامپو‌هاى طبیعى که اسیدى و قلیایى نیستند را به کار ببرید.

- هنگام شست‌وشوى موها از آب خیلى گرم استفاده نکنید.

- به صورت مداوم از سشوار یا اتو مو استفاده نکنید.

- گاهى موهای‌تان را ببافید.

 

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان

 

راه‌های پیشگیری از موخوره

 

- بهترین راه برای پیشگیری از موخوره این است که هر چند وقت یک بار موهای خود را کمی کوتاه کنید.

- کم آبی یکی علت‌های ایجاد موخوره است، بنابراین آب فراوان بنوشید.

- ترکیبات حاوی الکل نیز سبب موخوره می‌شوند، از شامپوهایی که در آنها الکل به کار رفته است، استفاده نکنید.

- برس و شانه‌های فلزی باعث صدمه دیدن مو و ایجاد موخوره می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌شود از برس‌ها و شانه‌های از جنس طبیعی استفاده کنید، در ضمن موهای‌تان را به آرامی شانه و از برس زدن‌های خشن خودداری کنید.

- استفاده از گیره و سنجاق سر و کش‌های محکم چون باعث کشیدن موها می‌شوند و همین امر در ایجاد موخوره موثر است پس در انتخاب آنها باید دقت شود.

- سشوار و اتو و به‌طور کلی حالت‌دهنده‌های مو چربی طبیعی مو را از بین می‌برند و سبب موخوره می‌شوند، بنابراین سعی کنید از آنها کمتر استفاده کنید.

- از برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید چون سبب کشیدگی موها و آسیب به آن می‌شود.

- موی خود را زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار ندهید.

- هنگام شست‌وشوی موها از آب خیلی داغ استفاده نکنید.

- روغن‌های گیاهی مثل روغن بادام و روغن زیتون را به نوک موها بمالید. از لعاب کتیرا هم می‌توانید برای درمان موخوره استفاده کنید.

 

 

منابع: باشگاه خبرنگاران ، پارس ناز ، برترین ها

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied