شمانیوز
شما نیوز

قرمزی روی پوست نوزادان را جدید بگیرید

دیدن پوست خشک و ترک خورده نوزاد که جای خراش و کندگی هم روی آن باقی مانده، صحنه دوست داشتنی و خوشحال کننده ای نیست.

قرمزی روی پوست نوزادان را جدید بگیرید

دیدن پوست خشک و ترک خورده نوزاد که جای خراش و کندگی هم روی آن باقی مانده، صحنه دوست داشتنی و خوشحال کننده ای نیست.

 

چه کسی گفته پوست بچه‌ها همیشه لطیف و شاداب است و هیچ مشکل پوستی‌ای برایشان پیش نمی‌آید؟ اگر این طور بود که هیچ کودکی، خشکی و التهاب پوست را تجربه نمی‌کرد و قرمزی و ضایعات پوستی روی بدن و صورتش دیده نمی‌شد. در حالی که خیلی از بچه ها را با پوست هایی قرمز و ملتهب می بینیم که حتی شاید جای چنگ زدن ها و کندن قسمت هایی از پوست شان هم روی دست و صورت شان باقی مانده باشد. در حقیقت، نوزادان و شیرخوارانی که پوست شان دچار خارش می شود و نمی توانند بدرستی این احساس خارش را برطرف کنند، به محض این که قدرت واکنش نسبت به این حس را پیدا کنند، شروع خواهند کرد به کندن پوست و چنگ زدن به صورت و بدن شان. متخصصان پوست و مو نیز با تائید این مطلب می گویند اگزمای سرشتی یا آتوپیک یکی از انواع اگزماهای پوستی است که می تواند در دوران نوزادی و شیرخوارگی نمایان شود و بچه ها را در این سنین درگیر می کند.

 

پوست نوزادان

 

دکتر احسانی، متخصص پوست و مو درباره این مشکل پوستی در دوره نوزادی و شیرخوارگی توضیح می دهد: اگزما یک بیماری پوستی است که به شکل های مختلف بروز می کند و عوامل متفاوتی هم دارد. در این میان اگزمای آتوپیک یا اگزمای سرشتی یکی از انواع اگزماست که بخصوص در نوزادان و کودکان مشاهده می شود. به گفته وی، اگزمای سرشتی ممکن است از ماه های دوم و سوم پس از تولد کودک ایجاد شود و با علائمی خودش را نشان دهد. این مشکل پوستی همچنین می تواند زمینه خانوادگی هم داشته باشد. بنابراین در صورت وجود سابقه آسم، آلرژی یا اگزماهای پوستی در خانواده، این قضیه هم تشدید خواهد شد.

 

پوست نوزادان

 

پوست ملتهب؛ لپ های قرمز

انگار همیشه عادت کرده ایم پوست بچه ها را لطیف و شاداب ببینیم و برای همین هم تصور این که کودکی دچار اگزما شود، کمی برایمان سخت است، اما این مشکل پوستی که میان کودکان و نوزادان رخ می دهد، با علائمی در این سنین نمایان می شود. آن طور که دکتر احسانی درباره این نشانه ها می گوید بچه هایی که دچار این نوع اگزما می شوند، لپ های شان قرمز شده، پوست شان ملتهب و خشک می شود و بر همین اساس زمینه خارش در پوست آنها به وجود می آید.

 

اگر می گویید کودکان که نمی توانند احساس خارش را بیان کنند یا توانایی از بین بردن آن را ندارند، باید بدانید به گفته این پزشک متخصص، ممکن است تا سه یا چهار ماه پس از تولد هنوز قدرت واکنش نشان دادن نسبت به احساس خارش ایجاد نشده باشد، اما از سه یا چهار ماهگی به بعد، شیرخواران برای از بین بردن احساس خارش به پوست بدن و صورت شان چنگ می زنند و برای همین می توانند این ضایعات پوستی را هم دچار حالت کندگی و زخم کنند.

 

در ضمن، این ضایعات پوستی می تواند در قسمت های مختلف بدن کودک مانند صورت، دست ها، زانو و آرنج ایجاد شود و لزومی ندارد همیشه کل بدن او را درگیر کند.

 

پوست نوزادان

 

پوست شیرخوار را چرب نگه دارید

دکتر احسانی می گوید: شدت این بیماری ممکن است کم و زیاد شود. به طوری که معمولا در زمستان ها که هوای محیط خشک است، اگزما هم تشدید می شود و تعریق زیاد در تابستان ها می تواند اگزما را بدتر کند. به همین دلیل هم توصیه می شود مادرانی که کودک نوزاد یا شیرخوار دارند، حتما پوست بچه را به طور مرتب چرب کنند و آن را چرب نگه دارند. این متخصص پوست و مو با تاکید بر این موضوع ادامه می دهد: چرب کردن پوست شیرخوار با کرم های مناسب مانند وازلین باعث می شود زمینه بروز اگزما کاهش یابد و در نتیجه مشکلات پوستی هم به حداقل می رسد. البته چرب کردن پوست بخصوص پس از هر بار استحمام که خشکی پوست تشدید می شود، اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. آن طور که این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید با استفاده از داروهای کورتونی هم می توان مشکل را بهبود بخشید، اما وی تاکید می کند این داروها را برای مدتی طولانی و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

 

پوست نوزادان

 

چه باید کرد؟

دیدن پوست خشک و ترک خورده نوزاد که جای خراش و کندگی هم روی آن باقی مانده، صحنه دوست داشتنی و خوشحال کننده ای نیست، اما خیلی از مادرها نمی دانند چطور می توان این مشکل را برطرف کرد و چه کاری از دست آنها ساخته است. برای همین هم کاری انجام نمی دهند و فقط شاهد بروز این مشکلات هستند. دکتر احسانی به مادرانی که کودک نوزاد یا شیرخوار دارند توصیه می کند هوای خانه را مرطوب نگه دارند و از لباس های نخی برای کودک استفاده کنند تا این مشکل بهبود یابد یا اصلا ایجاد نشود. این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که این مشکلات خیلی زود برطرف نمی شود و اگزمای سرشتی بسرعت بهبود نمی یابد، خاطرنشان می کند: اگزمای سرشتی حتی ممکن است چند سال ادامه پیدا کند و نباید انتظار داشته باشید تمام این مشکلات در مدت زمان کوتاهی از بین برود. در حقیقت وقتی مشکل رفع می شود که مقاومت پوست بتدریج افزایش پیدا کند. به گفته وی، برای درمان این مشکل هم می توانید با استفاده از داروهایی که پزشک تحویز می کند و همین طور به کمک نرم کننده ها و چرب کننده های مناسب پوست مراقبت های لازم را انجام دهید تا بتدریج مقاومت پوست در برابر عوامل خارجی افزایش یابد و ضایعات اگزما بهبود پیدا کند. این متخصص پوست و مو یادآور می شود: استفاده از بعضی مواد شوینده هم می تواند اگزما را تشدید کند. به همین دلیل خوب است برای استحمام و شست وشوی لباس بچه ها از موادی که پوست را تحریک و خشک می کند، استفاده نکنید.

 

پوست نوزادان

 

تغذیه هم نقش دارد

مسلماً وضع تغذیه و نوع غذاهایی که افراد مصرف می کنند، در روند بهبود یا تشدید مشکلات پوستی هم تاثیرگذار است. این موضوع درباره اگزمای دوره نوزادی نیز وجود دارد و آن طور که دکتر احسانی می گوید تغذیه و مصرف برخی غذاها می تواند اگزما را تشدید کند. البته خیلی مشخص نیست کدام مواد غذایی موجب تشدید مشکل می شود و براساس تجربه باید این مواد را پیدا کرد که به گفته این متخصص پوست و مو، مصرف غذاهایی که اگزما را تشدید می کند در هر صورت باید کاهش یابد و کمتر در برنامه غذایی کودک قرار گیرد.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied