شمانیوز
شما نیوز

قرص ولبان چیست؟ + موارد مصرف و عوارض قرص ولبان

یکی دیگر از داروهای ضد افسردگی ، قرص ولبان می باشد و این آرامبخش به عنوان کمک به ترک سیگار نیز مورد استفاده قرار میگیرد ولی بهتر است قبل از مصرف خودسرانه از موارد مصرف و عوارض قرص ولبان نیز آگاهی کامل داشته باشید.

قرص ولبان چیست؟ + موارد مصرف و عوارض قرص ولبان

یکی دیگر از داروهای ضد افسردگی ، قرص ولبان می باشد و این آرامبخش به عنوان کمک به ترک سیگار نیز مورد استفاده قرار میگیرد ولی بهتر است قبل از مصرف خودسرانه از موارد مصرف و عوارض قرص ولبان نیز آگاهی کامل داشته باشید.

 

قرص ولبان

 

قرص ولبان با نام دیگر بوپروپیون (Bupropion) از داروهای ضد افسردگی و آرامبخش است که به‌ عنوان داروی کمکی و با کم کردن اشتیاق به مصرف نیکوتین برای ترک سیگار هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

خوشبختانه برای کنترل بیماری‌ ها و اختلالات روانی مثل افسردگی ، داروهای مختلفی وجود دارد که پزشک با توجه به میزان ضعف یا شدت بیماری ممکن است هرکدام را برای فرد مبتلا تجویز کند. استفاده از این داروها شرایط خاصی داشته و تنها در صورت تجویز توسط پزشک باید مصرف شود.

 

یکی از این داروها قرص ولبان است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌ شوید.

اختلالات روانی از بیماری‌ های روحی است که در صورت ابتلا به آن نه تنها بیمار بلکه اطرافیان او هم آسیب می‌ بینند. افسردگی یکی از بیماری‌ های مربوطه به اختلالات روانی است که در آن فرد وضعیت متفاوتی را تجربه می‌ کند.

 

قرص ولبان چیست؟ + موارد مصرف و عوارض قرص ولبان

 

در چنین شرایطی فرد بیمار دچار وسواس فکری شده و سعی می‌ کند کمتر در جمع دوستان و آشنایان حاضر شود. این افراد معمولا خواب را به تفریحات دوستانه ترجیح می‌ دهند و اگر به موقع درمان نشوند افسردگی آن‌ ها به اضطراب شدید تبدیل می‌ شود.

 

مصرف الکل و مواد مخدر، ضربه‌ های شدید روحی و روانی مثل از دست دادن یکی از افراد نزدیک خانواده، شکست مالی و… همگی می‌ توانند از دلایل بروز افسردگی در افراد باشند. طبیعتا درمان این بیماری در مراحل اولیه آن آسان‌ تر از مراحل پایانی است.

 

قرص ولبان چیست؟

 

قرص ولبان یا بوپروپیون یک داروی ضد افسردگی و آرامبخش است.

از این دارو به‌ عنوان داروی کمکی برای ترک سیگار هم استفاده می‌ شود.

بوپروپیون پس از سرترالین ، سیتالوپرام و فلوکستین چهارمین ضدافسردگی است که در آمریکا تجویز می‌ شود. خوشبختانه مصرف این دارو موجب بروز مشکلاتی مثل افزایش وزن یا اختلالات جنسی در فرد نمی‌ شود.

 

قرص ولبان چیست؟ + موارد مصرف و عوارض قرص ولبان

 

اگر از این دارو برای ترک سیگار استفاده کنید طی فرآیند ترک ، ممکن است با علائم قطع مصرف نیکوتین مواجه شوید ، این علائم شامل :

افزایش اشتها، افزایش وزن ، مشکلات خواب ، عدم تمرکز ، کاهش ضربان قلب ، میل شدید به سیگار ، احساس اضطراب و بی‌ قراری ، افسردگی ، خشم و نا امیدی می‌ شود. ولبان به صورت قرص‌ های  ۵۰ ، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلی‌ گرمی موجود است.

 

نام‌ های دیگر ، موارد مصرف ، عوارض و تداخل دارویی

نام‌ های دیگر Bupropion, Wellbutrin, Wellbutrin XL, Wellbutrin SR, Zyban
موارد مصرف درمان افسردگی کمک به ترک سیگار
عوارض بی‌ قراری، اضطراب ، بی‌ خوابی ، تب ، خشکی دهان ، سردرد یا میگرن ، سرگیجه ، تکرر ادرار ، تهوع و استفراغ ، یبوست ، افزایش تعریق و حساسیت‌ های پوستی
تداخل دارویی کاربامازپین ، فرآورده‌ های حاوی نیکوتین ، لوودوپا ، ریتوناویر ، الکل ، لوودوپا ، فنوتیازین‌ ها و الکل

 

قرص ولبان چیست؟ + موارد مصرف و عوارض قرص ولبان

 

مقدار و نحوه مصرف قرص ولبان

میزان دقیق مصرف این دارو به دلیل حساسیت بالا ، حتما باید توسط پزشک تعیین گردد . ممکن است شروع مصرف دارو با دوز کم باشد . توجه داشته باشید که در هنگام افزایش میزان دارو ، نباید بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم ظرف ۳ روز اول افزایش یابد.

 

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص ولبان باید بدانید

    بی‌خوابی در شروع درمان را می‌ توان با حذف دوز شبانه دارو ، کاهش داد.

    به دلیل افزایش ریسک خودکشی در بیماران افسرده ، استفاده از این دارو در مراحل اولیه درمان تا زمان بهبودی بایستی با نظارت دقیق بیمار باشد.

    استفاده از قرص ولبان در دوران بارداری و شیردهی ، باید با نظر پزشک صورت گیرد.

    این دارو در بیماران مبتلا به صرع ، منع مصرف دارد.

    در صورت مصرف همزمان فرآورده‌ های حاوی نیکوتین برای ترک سیگار، مصرف داروی ولبان ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.

 

قرص ولبان چیست؟ + موارد مصرف و عوارض قرص ولبان

 

    چنانچه سابقه ابتلا به بیماری‌ هایی نظیر تشنج، بیماری قلبی ، فشار خون بالا ، دیابت ، بیماری کبدی یا کلیوی ، اختلال دوقطبی یا سایر بیماری‌ های روانی را داشته‌ اید داروی ولبان را تنها با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف کنید.

    این دارو در بیماران دچار بی‌ اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی ، نباید مصرف شود.

    هر گونه علائم جدید مثل تغییرات خلقی یا رفتاری ، اضطراب ، حملات وحشت‌ زده ، خواب‌ آلودگی ، آشفتگی و بی‌ قراری شدید را به پزشک خود اطلاع دهید.

    شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید. در صورت داشتن هر گونه حساسیت دارویی ، قبل از مصرف قرص ولبان پزشک را در جریان قرار دهید.

    در مورد تمام شرایط پزشکی و داروهایی که استفاده می‌ کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است برخی داروها با این دارو تداخل داشته و یا میزان اثر گذاری آن را کم یا زیاد کنند .

    درباره چگونگی قطع داروی ولبان با پزشک مشورت کنید. هیچ‌ گاه این دارو را خودسرانه و به یکباره قطع نکنید.

 

 

منبع: گهر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۱۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied