شمانیوز
شما نیوز

همه‌ آنچه باید در مورد طاسی کامل بدانید

طاسی کامل یکی از انواع شدید طاسی است که موهای نواحی زیادتری از بدن را درگیر می‌کند.

همه‌ آنچه باید در مورد طاسی کامل بدانید

طاسی کامل یکی از انواع شدید طاسی است که موهای نواحی زیادتری از بدن را درگیر می‌ کند. در این مقاله با زبانی ساده در مورد جنبه‌ های مختلف این بیماری صحبت می‌ کنیم.

 

طاسی کامل چیست؟

طاسی کامل (Alopecia universalis) عارضه‌ ای است که در نهایت باعث می‌ شود فرد موی خود را به صورت گسترده و کامل از دست بدهد . این نوع از دست دادن مو هیچ شباهتی به دیگر انواع طاسی ندارد.

 

طاسی کامل یاعث از دست رفتن مو بر روی کاسه‌ ی سر و بدن به صورت کامل و سراسری می‌ شود. در واقع بیماری طاسی کامل نوعی از بیماری طاسی منطقه‌ ای (alopecia areata) است . فراموش نکنید که در طاسی منطقه‌ ای یا سکه‌ ای موهای روی جمجمه و سطح بدن به صورت پراکنده دچار ریزش می‌ شوند و در بیماری طاسی توتالیس (alopecia totalis) هم تنها موهای ناحیه‌ ی کاسه‌ ی سر دچار ریزش می‌ شوند.

 

همه‌ آنچه باید در مورد طاسی کامل بدانید

 

نشانه‌ های بیماری طاسی کامل

اگر در ناحیه‌ ی سر و باقی نقاط بدن دچار ریزش مو شده‌ اید ، باید توجه داشته باشید که این عارضه یکی از اصلی‌ ترین نشانه‌ های طاسی کامل است ، نشانه‌ های این بیماری شامل از دست دادن:

 

    موی بدن

    ابروها

    موی سر

    مژه‌ ها

 

هم‌ چنین در بیماری طاسی کامل ریزش و از دست دادن موی ناحیه‌ ی تناسلی و موهای درون بینی هم گزارش شده است. این بیماری به جز ریزش و از دست دادن مو نشانه‌ ی دیگری ندارد. برخی از افراد هم در نواحی درگیر با این عارضه احساس خارش و سوزش دارند.

 

بیماری درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis) و ایجاد شدن فرو رفتگی‌ هایی در ناخن (nail pitting) نشانه‌ ی این نوع خاص از طاسی نیستند. ولی این دو عارضه گاهی به همراه طاسی منطقه‌ ای رخ می‌ دهند. بیماری درماتیت آتوپیک نوعی التهاب پوستی است که در اصطلاح اگزما (eczema)   خوانده می‌ شود.

 

همه‌ آنچه باید در مورد طاسی کامل بدانید

 

عوامل ایجاد کننده و ریسک فاکتورهای بیماری طاسی کامل

علت اصلی بیماری طاسی کامل ناشناخته است. پزشکان معتقدند که فاکتورها و عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به این نوع از ریزش و از دست دادن مو را افزایش دهند.

 

بیماری طاسی کامل یک بیماری خود ایمنی است. در بیماری‌ های خود ایمنی دستگاه ایمنی بدن به سلول‌ های خود بدن حمله می‌ کنند. در این نوع از طاسی دستگاه ایمنی بدن فولیکول‌ های مو را با سلول‌ های مهاجم اشتباه می‌ گیرد و در راستای یک مکانیسم دفاعی به آن‌ ها حمله می‌ کند . در نهایت حمله‌ ی دستگاه ایمنی بدن به فولیکول‌ های مو تحریک کننده‌ ی ریزش و از دست دادن مو می‌ شود.

 

اینکه چرا برخی افراد دچار بیماری‌ های خود ایمنی می‌ شوند و برخی دیگر نه، هنوز به درستی روشن نیست. هم‌ چنین لازم است به این نکته توجه کنیم که بیماری طاسی کامل در افرادی با سابقه‌ ی خانوادگی رخ می‌ دهد. اگر این عارضه در سایر افراد خانواده وجود داشته باشد ، احتمالاً این بیماری یک عارضه‌ ی ژنتیکی باشد.

 

افراد مبتلا به طاسی منطقه‌ای بیش‌تر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی هم‌چون بیماری‌های تیروئیدی و پیسی (vitiligo) قرار دارند.

 

گزارش شده که استرس یک عامل تحریک کننده برای شروع بروز علایم طاسی کامل است . با این همه برای اثبات بهتر این فرضیه لازم است که پژوهش‌ های بیش‌ تر و کامل‌ تری انجام شود.

 

همه‌ آنچه باید در مورد طاسی کامل بدانید

 

تشخیص بیماری طاسی کامل

بیماری طاسی کامل علایم بارز و مشخصی دارد، پزشک با بررسی و مشاهده‌ی دقیق الگوی ریزش مو معمولاً به راحتی این بیماری را تشخیص می‌ دهد. این نوع از ریزش مو به آرامی نواحی زیادی از بدن و سر را درگیر می‌ کند.

 

برخی اوقات پزشک برای تشخیص درست‌ تر نمونه برداری از کاسه‌ی سر را تجویز می‌ کند. در این روش بخشی از پوست کاسه‌ ی سر برداشته شده و جهت بررسی‌ های دقیق زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه فرستاده می‌ شود.

 

همچنین برای بررسی دقیق‌ تر این عارضه پزشک نمونه‌ ی خونی فرد را هم مورد بررسی قرار می‌ دهد. بررسی نمونه خون در جهت بررسی سایر عواملی که به ریزش مو منجر می‌ شوند همچون بیماری‌ های تیروئیدی و لوپوس (lupus) انجام می‌ شود.

 

 

منبع : مجله اینترنتی دکتر دکتر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied