شمانیوز
شما نیوز

آشنایی با خواص اعجاب انگیز عرق یونجه + مضرات

عرق یونجه یکی از عرقیات گیاهی محسوب می شود که خواص مختص به خود را دارد. عرق یونجه در چاقی صورت و درمان کم خونی و تصفیه خون و .. تاثیر زیادی دارد .

آشنایی با خواص اعجاب انگیز عرق یونجه + مضرات

مصرف عرقیات گیاهی از دیرباز مورد توجه ما بوده است و همیشه از آنها استفاده می کنیم. برخی از عرقیات گیاهی مانند عرق نعناع بسیار مورد استفاده و شناخته شده می باشد، اما برخی دیگر مانند عرق یونجه کمی برای ما مجهول می باشد و با خواص آن ممکن است آشنایی چندانی نداشته باشیم. زیرا اصولا این نوع گیاه را از نوع خوراک دام تصور می کنیم و اینکه ما هم بتوانیم مصرف کنیم کمی عجیب به نظر می رسد. در ادامه بیشتر به این قضیه و آشنایی با خواص عرق یونجه می پردازیم.

 

آشنایی با گیاه یونجه

با شنیدن نام گیاه یونجه ناخودآگاه برای ما علوفه دام تداعی می شود و شاید تصور بر این باشد که گیاهی هرز می باشد که خواص چندانی ندارد. اما این تصور اشتباه است و نه تنها دارای انواع ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی است، بلکه به دلیل  خواصی که دارد لقب سلطان گیاهان را نیز از آن خود کرده است، و در گذشته استفاده بیشتری از این گیاه می شده است. به دلیل اینکه زادگاه رویش گیاه یونجه در آسیا می باشد، در این قاره بیشتر مورد استفاده قرار می گرفته است و به جرات می توان گفت جز اولین گیاهان دارویی می باشد که بشر از آن استفاده می کرده است.

 

گیاه یونجه، گیاهی در حدود یک متر می باشد که دارای ساقه هایی بلند همراه با برگ های کوچک و نازک و نوک تیز می باشد که بیضی گون و به رنگ سبز ملایم می باشد. اما ریشه آن چیزی در حدود 3  تا 18 متر در زمین پیشروی می کند و این خود یعنی به مواد معدنی خاک بیشتر دسترسی دارد. این گیاه از دسته گیاهان دارای گل می باشد که گل هایی کوچک و به رنگ بنفش و گاهی زرد رنگ دارد. این گیاه دارای میوه نیز می باشد که درون پوششی به شکل صدف می باشند و میوه ها هم شبیه لوبیای کوچک هستند.  محل رویش این گیاه بیشتر در مراتع می باشد و به صورت وحشی هم می توان آن را در نواحی دارای آب و هوای معتدل در آسیا و شمال آفریقا یافت.

 

2

 

با ترکیبات شیمیایی گیاه یونجه آشنا شویم

گفتیم که گیاه یونجه دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و از این رو مصرف آن بسیار مفید است. اما این گیاه دارای چه ترکیبات شیمیایی می باشد که آن را سلطان گیاهان کرده است؟

 

یونجه گیاهی است که سرشار از ویتامین های گروه A,C,E,K می باشد که همگی برای سلامت عمومی بدن بسیار مورد نیاز می باشند. این گیاه دارای آنزیم های بسیاری مانند امولسین، اینورتاز، پکتیاز و همچنین  آنزیم آمیلاز می باشد که به هضم مواد نشاسته ای کمک می کند. یونجه یکی از منابع پروتئین می باشد زیرا 20% آن را پروتئین تشکیل می دهد. پروتئین هایی مانند لیزین، آرژنین، هیستیدین، آدنین، فیل آلانین، آسپاراژین و سیسین. از مواد معدنی که در این گیاه یافت می شود می توان به منیزیم، آهن و آرسنیک (به مقدار اندک) و سیلیس اشاره کرد. همچنین یونجه دارای اسید فسفریک هم می باشد.

 

خواص دارویی گیاه یونجه

تا به اینجا با گیاه یونجه بیشتر آشنا شدیم و دیدیم که چه گیاه مفیدی می باشد که سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. اما این گیاه جنبه دارویی نیز دارد که بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. در طب سنتی یکی از مواردی که در درمان بسیار موثر است تشخیص نوع مزاج بیمار می باشد که با آگاهی از آن طبیب می توانست موادی که با مزاج فرد سازگار است را تجویز کند. بنابراین در اینجا در درجه اول با مزاج خود گیاه یونجه آشنا می شویم و بعد در مورد خواص آن صحبت خواهد شد.

 

3

 

مزاج گیاه یونجه زمانی که تازه است، گرم و تر می باشد و زمانی که به صورت خشک شده بخواهیم مصرف کنیم باید بدانیم که مزاج آن گرم و خشک می باشد. نکته ای که در مورد این گیاه جالب می باشد این است که زمانی که خشک می شود، قوت و اثر آن تا 5 سال باقی خواهد ماند. این گیاه برای درمان ضعف جسمانی، ضعف بینایی، کم خونی، تصفیه خون، تقویت اعصاب، پاکسازی روده و ... نیز مورد استفاده است.

 

شکل های مختلف در دسترس گیاه یونجه

گیاه یونجه از آن دسته گیاهان دارویی می باشد که شکل های مختلف آن در دسترس می باشد و هر فردی بر اساس مزاج و سازگاری که با این گیاه دارد می تواند از آن استفاده کند. می توان این گیاه را به صورت خام و تازه تهیه کرد و آن را مصرف کرد. می توان این گیاه را پخت و در غذا استفاده کرد. همچنین می توان آن را خشک تهیه کرد و آن را جداگانه در غذا به عنوان ادویه استفاده کرد و یا دمنوش آن را مصرف کرد. از طرفی شربت این گیاه و روغن آن هم موجود می باشد که مصرف کنندگان خود را دارد. نوع دیگری از آن عرق یونجه می باشد که طی فرآیند تقطیر به دست می آید. عرق یونجه خود دارای خواص بیشماری است و برای افرادی که نمی توانند گیاه یونجه را در شکل های مصرفی مختلف آن استفاده کنند مفید می باشد. پس در ادامه بیشتر با خواص عرق یونجه آشنا خواهیم شد.

 

5

 

عرق یونجه چیست؟

عرق یونجه یکی از پر استفاده ترین شکل های مصرفی گیاه یونجه می باشد که در طب سنتی هم به آن پرداخته شده است. عرق یونجه چون سبک شده ی خود گیاه یونجه می باشد، بنابراین بهتر از خود گیاه یونجه مورد استقبال قرار گرفته است و نحوه مصرف آن هم برای همه افراد راحتتر و بی دردسر تر می باشد و اثربخشی بهتری مشاهده شده است. عرق یونجه را با جوشاندن گیاه آن در آب و خنک کردن بخار ناشی از آن به دست می آورند که به نوعی می توان گفت مخلوطی از عصاره یونجه با آب می باشد.

 

خواص عرق یونجه

عرق یونجه دارای همان مواد و ویتامین هایی می باشد که خود گیاه یونجه دارد از این رو می توان گفت دارای خواص دارویی و درمانی نیز می باشد و چه بسا اثربخشی بهتری هم داشته باشد. از جمله خواصی که می توان برای  عرق یونجه بیان داشت می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن به خصوص برای افراد ضعیف بنیه اشاره کرد.

 

درمان کم خونی، نرمی استخوان، تقویت سیستم عصبی بدن و به دنبال آن کاهش لرزش بدن، درمان عقب افتادگی و یا بی نظمی دوران قاعدگی در بانوان، تامین ویتامین ث بدن، افزایش شیر مادر، مناسب برای کودکان در حال رشد که استخوانبندی او را محکم کرده و سیستم بدن او را تقویت می کند، تنظیم کننده و پایین آورنده قند خون و مناسب برای افراد مبتلا به دیابت، مصرف روزانه نصف استکان باعث باز شدن عروق می شود.

 

به دلیل دارا بودن ویتامین A یکی از راه های درمان شب کوری نیز محسوب می شود. برای درمان سرما خوردگی و کمک به بهبود سریعتر آن موثر می باشد. از طرفی مخلوط عرق یونجه یا گیاه آن با عسل به عنوان ضماد برای درمان ورم موثر می باشد. و بسیاری موارد دیگر که نشان دهنده خواص زیاد این گیاه و مشتقات آن می باشد.

توجه داشته باشید در تمامی این موارد در صورتی که داروی خاصی را مصرف می کنید یا حساسیت و بیماری خاصی دارید با پزشک خود در مورد مصرف گیاه یونجه مشورت کنید.

 

4

 

تأثیر عرق یونجه بر چاقی صورت و بدن

بیشتر افراد به دنبال مصرف دارو یا خوراکی برای کاهش وزن خود می باشند و افراد کمی هستند که به دنبال افزایش وزن باشند، از این رو موادی که به افزایش وزن و چاقی بدن کمک می کنند کمتر شناخته شده می باشند. گیاه یونجه به دلیل خواصی که دارد می تواند بر چاقی تاثیر گذار باشد. مخصوصا چاق شدن در ناحیه صورت که این مورد بسیار مورد توجه می باشد. پس می توان با مصرف روزانه نیم استکان در صبح و عصر به مدت دو هفته اثر بخشی آن را ببینید. توجه داشته باشید زمانی که 2 هفته به اتمام رسید تا 2 ماه نباید از گیاه و عرق مصرف کنید. و بعد مجددا این سیکل را طی کنید.

 

عوارض مصرف عرق یونجه

این تصور همواره اشتباه می باشد که مصرف داروها و عرقیات گیاهی به هر میزان مشکلی ایجاد نمی کند و کاملا بدون عوارض می باشد. بلکه این قبیل گیاهان هم به دلیل دارا بودن برخی از مواد معدنی که در خود دارند، اگر بیش از حد مصرف شوند نه تنها درمانگر نیستند، بلکه مشکل ساز هم می شوند. در مورد گیاه یونجه و عرق آن هم به همین صورت؛ یونجه با اینکه خود دارای ویتامین E می باشد مصرف زیاد آن جذب این ویتامین را مختل می کند. توجه داشته باشید که نباید بیش از یک کیلوگرم یونجه در سال مصرف شود.

 

مصرف بی رویه آن به دلیل خاصیت ملینی که دارد مشکلات گوارشی را به همراه خواهد داشت و با اینکه برای پوست و مو بسیار مفید می باشد همانطور که گفته شد کاهش جذب ویتامین E را به همراه دارد که نبود این ویتامین برای سلامت پوست و مو مضر می باشد.

 

 

منبع: ویکی پدیا ، بیتوته

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied