شمانیوز
شما نیوز

بهترین آموزش تهیه برنج زعفرانی مجلسی

دراین پست آموزش قدم به قدمی را آورده ایم که با یادگیری اش بتوانید بهترین نوع برنج زعفرانی مجلسی را در میهمانی ها و دورهمی های تان آماده کنید و از آشپزی کردن لذت ببرید.

بهترین آموزش تهیه برنج زعفرانی مجلسی

آماده کردن برنج در آشپزی ایرانی همانند یک هنر است و نه تنها می‌ جوشد بلکه پخته شده و با زعفران تزئین می شود. در این جا تمام نکات و ترفند های لازم برای تهیه یک برنج خوشمزه را در اختیارتان قرار می دهیم. یک برنج خوشمزه که دانه‌ های آن به هم نچسبیده و جدا از هم هستند.

 

مواد لازم برای ۲ نفر

 

۲ فنجان برنج دانه بلند «باسماتی»

۲ قاشق غذاخوری نمک

۴ قاشق غذاخوری روغن گیاهی

یک چهارم قاشق زعفران ساییده

آب

 

بهترین آموزش تهیه برنج زعفرانی مجلسی

 

طرز تهیه :

 

۱. برنج را در یک کاسه بزرگ چندین بار بشویید تا نشاسته اضافی آن خارج شود. آن‌قدر بشویید تا آب کاملاً شفاف شود. در هنگام شستن مراقب باشید برنج را زیاد فشار ندهید زیرا ممکن است خرد شود.

 

۲. در ظرف آب ولرم ریخته و ۲ قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. زمانی که آب می‌جوشد اجازه دهید برنج ۲۰ دقیقه خیس بخورد. زمان خیس خوردن برنج به میزان قدیمی بودن آن بستگی دارد. هر چقدر برنج قدیمی‌ تر باشد باید بیشتر در آب بماند. برای برنج باسماتی ۲۰ دقیقه کافی است. اما برنج‌های محلی باید ۳ تا ۴ ساعت در آب بمانند.

 

بهترین آموزش تهیه برنج زعفرانی مجلسی

 

۳. یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و بگذارید بجوشد. برنج را آبکشی کرده و به آب جوش اضافه کنید.

 

۴. مهم ترین زمان در فرایند پخت برنج زمان جوشیدن آن است. اگر برنج به اندازه کافی نجوشد در نهایت برنجتان خشک خواهد شد. اگر برنج بیش از حد بجوشد برنج شله شده و به هم می‌ چسبد. از آنجایی که برنج در عرض چند دقیقه ممکن است از حالت خشک به شله تبدیل شود بنابر این باید مراقب باشید.

 

اما نگران نباشید! این نکته کمکتان خواهد کرد 5 تا 7 دقیقه پس از جوشیدن برنج آن را امتحان کنید. برنج باید از بیرون نرم و از داخل کمی سفت باشد. راه دیگر این است که برنج پس از پخته شدن به سطح آب می آید. برنج پس از آماده شدن به این شکل درمی‌آید

 

۵. زمانی که برنج آماده آبکشی است یک فنجان آب سرد به آن اضافه کنید تا از جوشیدن دست بردارد. سپس آنرا آبکشی کرده و یک دقیقه کنار بگذارید تا ظرف را آماده کنید.

 

بهترین آموزش تهیه برنج زعفرانی مجلسی

 

۶. قابلمه مورد نیاز برای پخت برنج را شسته و روی حرارت متوسط بگذارید. دو قاشق غذاخوری روغن به ظرف اضافه کرده و منتظر شوید تا کمی داغ شود. اکنون می توانید چند تکه سیب زمینی یا برنج رابه کف قابلمه بریزید. سپس بادقت برنج جوشیده را در قابلمه بریزید. برنج را بادقت به شکل هرم در قابلمه قرار دهید و دقت کنید برنج خرد نشود.

 

۷. حرارت را کاهش داده و درب قابلمه را بگذارید. 2 قاشق غذاخوری روغن رابا 4 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. 1 تا 2 دقیقه صبر کرده و سپس درب را بردارید و آن را روی برنج بریزید.

 

۸. دوباره درب را گذاشته اما پیش از گذاشتن آن دو تکه دستمال کاغذی و یا دم کش زیر درب قرار دهید. سپس بگذارید 45 دقیقه بپزد. 4 قاشق غذاخوری آب داغ را با زعفران ساییده مخلوط کرده و بگذارید تا زمان پختن برنج کنار بماند.

 

۹. پس از آماده شدن برنج چند قاشق از آن را برداشته ودر کاسه بریزید. مخلوط زعفران رابه آن اضافه کرده و مخلوط کنید تا برنج زرد رنگ شود. اکنون برنج را در بشقاب ریخته و با برنج زعفرانی تزئین کنید.

 

 

منبع: پارس ناز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied