شمانیوز
شما نیوز

800 هزار ایرانی مبتلا به آب سیاه از بیماری خود خبر ندارند.

ئیس انجمن گلوکوم ایران، با اشاره به بی علامت بودن بیماری آب سیاه (گلوکوم)، گفت: حدود ۸۰۰ هزار نفر در کشور از ابتلا به بیماری چشمی آب سیاه خود خبر ندارند.

800 هزار ایرانی مبتلا به آب سیاه از بیماری خود خبر ندارند.

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرگزاری ایرنا:روز دوشنبه انجمن چشم پزشکی ایران، حیدر امینی افزود: گلوکوم اولین علت نابینایی غیرقابل برگشت و سومین علت عمده نابینایی در جهان است، به این مفهوم که اگر به موقع درمان نشود، منجر به نابینایی می شود و دیگر درمان پذیر نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیماری گلوکوم فاقد علامت است، اظهار داشت: متاسفانه تا مراحل آخر بیماری، فرد نمی داند که مبتلا شده و بهتر است افراد بالای ۵۰ سال حتما به چشم پزشک مراجعه کنند تا چنانچه مبتلا به گلوکوم هستند، بیماری آنها به موقع تشخیص داده شده و منجر به نابینایی نشوند.

وی در ارتباط با اینکه کدام افراد بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم هستند، ادامه داد: افرادی که بستگان درجه یک آنها به این بیماری مبتلا هستند، کسانی که نمره عینک طبی آنها بالا است، چه نزدیک بین و چه دوربین و آنهایی که سن بالایی دارند و افرادی که سابقه ضربه شدید به چشم داشته اند و مصرف کورتن دارند، چه به صورت سیستمیک و قطره چشمی، از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم قرار دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، اضافه کرد: این افراد باید حتما به چشم پزشک مراجعه کنند و از طریق اندازه گیری فشار داخل چشم و داده های تشخیصی دیگر، بیماری آنها تشخیص داده شود و برای پیشگیری از آب سیاه، بهتر است افراد بالای ۶۰ سال هر سال به چشم پزشک مراجعه کنند.

آب سیاه یکی از علل اصلی نابینایی دائمی است که بیش از ۱۲ میلیون نفر در سراسر جهان به آن دچار هستند. در فرد مبتلا به گلوکوم، فشار مایع درون چشم افزایش می‌یابد و چشم آسیب می‌بیند. علائم این بیماری متفاوت است، اما می‌تواند شامل از دست دادن بینایی محیطی، تاری ناگهانی و درد چشم باشد. از آنجا که آب سیاه به صورت آهسته و تدریجی صورت می‌گیرد، بسیاری از مردم نمی‌دانند که بینایی آنها رو به وخامت نهاده و هنگامی متوجه قضیه می‌شوند که خیلی دیر شده است. اگر گلوکوم درمان نشود، گسترش یافته و بینایی را به طور کامل از بین می‌برد. اما با رعایت صحیح بهداشت چشم می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied