شمانیوز
شما نیوز

داروی دوبوتامین و درمان نارسایی قلبی + عوارض، موارد مصرف و تداخل دارویی

دوبوتامین (Dobutamine) یکی از داروهایی است که برای درمان نارسایی قلبی در بیماران استفاده می‌شود. افزایش ضربان قلب شایع‌ترین عارضه مصرف این دارو است.

داروی دوبوتامین و درمان نارسایی قلبی + عوارض، موارد مصرف و تداخل دارویی

معرفی داروی دوبوتامین

دوبوتامین (Dobutamine) با نام تجاری دوبوترکس (Dobutrex) از داروهایی است برای برخی از مبتلایان به نارسایی‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با تحریک عضله قلب و کمک به بهتر شدن پمپاژ قلب، جریان خون را بهبود می‌بخشد. از دوبوتامین معمولا زمانی استفاده می‌شود که استفاده از سایر داروها برای درمان بیمار موفقیت‌آمیز نباشد.

 

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری

 

Dobutrex

 موارد مصرف

درمان مشکلات قلبی

 عوارض

تب، سردرد، تهوع، درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب، استفراغ، تپش قلب، کاهش پتاسیم خون، تنگی نفس، کاهش فشار خون، بثورات پوستی، گرفتگی عضلات پا، تاکیکاردی بطنی، هیپوکالمی، افزایش فشار خون، افزایش ضربانات بطنی زودرس، درد آنژینی، التهاب درد در محل تزریق و انقباض مجاری تنفسی

 تداخل دارویی

آمی‌ تریپتیلین، تریمیپرامین، دسیپرامین، دوکسپین، پروتریپتیلین، دوکساپرام، نورتریپتیلین، کارودیلول، کلومیپرامین، آموکساپین، لینزولید

 

 

داروی دوبوتامین و درمان نارسایی قلبی + عوارض، موارد مصرف و تداخل دارویی

 

مقدار و نحوه مصرف

میزان مصرف این دارو به دلیل حساسیت بالایی که دارد باید حتما توسط پزشک معالج تعیین گردد. میزان مصرف و مدت زمان درمان باید بر اساس عوامل مختلفی مثل فشار خون، ضربان قلب، جریان ادرار و... مشخص شود. از آنجایی‌که دریافت این دارو به صورت تزریق درون رگ است، حتما باید در مراکز درمانی مجاز (بیمارستان یا کلینیک) مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نکاتی که در ارتباط با مصرف داروی دوبوتامین باید بدانید

  • طی درمان با این دارو باید تنفس، فشار خون، میزان اکسیژن و سایر علائم حیاتی بیمار مرتبا اندازه‌گیری شود.

  • در صورت حساسیت به این دارو نباید از آن استفاده کنید. علاوه بر این، قبل از اینکه پزشک داروی دوبوتامین را برایتان تجویز کند، باید او را از هر گونه حساسیت دارویی یا غذایی که قبلا داشته‌اید، آگاه سازید.

     

  • چنانچه به بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، اختلال دریچه قلب، آلرژی آسم یا سولفیت مبتلا هستید، قبل از مصرف این داروریال پزشک را در جریان بیماری خود بگذارید.

  • اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید، به پزشک خود بگویید.

  • فهرست کلیه داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی دوبوتامین تداخل داشته باشند.

  • در صورت شیردهی به کودک، پزشک خود را آگاه سازید.

 

داروی دوبوتامین و درمان نارسایی قلبی + عوارض، موارد مصرف و تداخل دارویی

 

  • در صورت وجود هر یک از علائم واکنش آلرژیک مثل کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو سریعا به پزشک مراجعه کنید.

     

  • در صورتی که با دریافت این دارو به علائمی نظیر تنگی نفس (حتی با فشار خفیف)، تورم، افزایش سریع وزن، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا تپش قلب، احساس سبکی، خس خس سینه، سفتی سینه، سردرد شدید فشارخون، خطر دید، تاری دید، وزوز گوش، اضطراب، سردرگمی، تشنج، علائم عفونت در محل تزریق دارو، درد، تورم، گرما، قرمزی یا بروز تغییرات پوستی در محل تزریق دارو مبتلا شدید؛ حتما با پزشک، مشورت کنید. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.

  • در افراد سالخورده مقادیر مصرف کمتری توصیه می‌شود، ‌زیرا بیماران سالخورده ممکن است نسبت به اثرات دارو حساس‌تر باشند.

  • مصرف این دارو برای کودکان توصیه نمی‌شود.

 

جمع بندی

قلب به عنوان عضو مهم بدن محسوب می‌شود که بدون آن، انسان قادر به ادامه حیات نیست. بنابراین لازم است در صورت مشاهده هر گونه اختلال در عملکرد عادی آن، به پزشک مراجعه کرد. در صورتی‌که این عضو حساس آسیب ببیند؛ در کار دیگر اعضای بدن هم اختلال ایجاد می‌شود چرا که دیگر خون نمی‌تواند به خوبی به اندام‌های مختلف بدن برسد. در مواردی که قلب نتواند این کار را به درستی انجام دهد؛ شاهد بروز بیماری با نام نارسایی قلبی هستیم.

 

 

منبع: ستاره

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied