شمانیوز
شما نیوز

شربت تریاک چیست؟ + خواص و عوارض

شربت تریاک دارای ترکیباتی قدرتمند دارویی نظیر آرامبخش، ضد درد و ضد افسردگی است که می‌تواند پوشش‌دهنده کامل عوارض خماری ناشی از قطع مصرف هر نوع ماده مخدر باشد.

شربت تریاک چیست؟ + خواص و عوارض

شربت تریاک یکی از داروهای بسیار موثر برای ترک اعتیاد معتادان است این شربت تا حد زیادی اثرات خماری و درد را کم می کند و بع معتادان کمک می کند که درد ناشی از مواد را کمتر حس کنند در این مطلب از پرشین وی ما هر آنچه را که درباره فواید شربت تریاک است را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

 

همه چیز درباره شربت تریاک

شاید بارها عباراتی مثل ترک اعتیاد در ۳ روز و سم زدایی با روش فوق سریع را در تبلیغات بعضی مجلات و روزنامه‌ها و روی برخی رها بر دیوارهای شهر دیده باشید و با خودتان گفته باشید که پس چرا با وجود چنین امکاناتی هنوز هم شاهد اعتیاد بسیاری از جوانان‌مان هستیم؟ اما از این قبیل حرف‌های تبلیغاتی که بگذریم، پزشکان می‌گویند که روش‌های مطمئنی برای ترک انواع موادمخدر و محرک وجود دارد…. شربت تریاک یکی از جدیدترین و بحث‌برانگیزترین داروهایی بوده که نام آن با همین منظور در محافل علمی مطرح شده است.گفتگوی این هفته ما با دکتر آذرخش مکری، معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد کشور و مجری طرح شربت تریاک، را در همین رابطه بخوانید.

 

شربت تریاک چیست؟ + خواص و عوارض

 

کاربرد شربت تریاک چیست؟

چه شد که تصمیم گرفتید از شربت تریاک برای درمان اعتیاد استفاده کنید؟ این دارو به صورت محدود در دنیا برای ترک اعتیاد نوزاد مادران معتاد استفاده می‌شود اما کاربرد آن برای درمان اعتیاد افراد بالغ برای نخستین بار در ایران تجربه می‌شود.مراحل پژوهش شربت تریاک یا دارویی که به نام «اپیوم تینگچر» معروف است،‌ با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر در مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و در حال حاضر امکان اجرای آن در جامعه وجود دارد.

 

 اثربخشی شربت تریاک در ترک اعتیاد چگونه به اثبات رسید؟

یک گروه محدود ۶۰ تا ۷۰ نفره از افرادی که تحت درمان در DICها (مراکز درمان گذری اعتیاد) بودند، به اضافه چند نفر در خود مرکز مطالعات اعتیاد تحت درمان با شربت تریاک قرار گرفتند و نکات مثبت و حتی منفی آن از نظر درمانی، اجتماعی و اقتصادی بررسی شد. چه نکات مثبتی دارد؟یکی از نکات مثبت شربت تریاک این است که معتادان به مواد افیونی خیلی راحت به مصرف این ماده گرایش پیدا می‌کنند و چون شناخت کاملی از این ماده دارند از مصرف آن احساس رضایت می‌کنند و به همین علت، ماندگاری روی شربت تریاک برای این معتادان بالاست و قطعا زمانی که این ماده عرضه شود، تعداد زیادی از معتادان علاقه‌مند خواهند بود که آن را مصرف کنند و روی این درمان می‌مانند. نکته مثبت دیگر شربت تریاک این است که تنظیم دوز مصرف آن خیلی راحت است.

 

شربت تریاک چیست؟ + خواص و عوارض

 

در عین حال، طول عمر، خواص ماده و عوارض آن خیلی شبیه ماده تریاک است و به همین علت، اکثر معتادان با آن آشنا هستند.ضمن اینکه عوارض جانبی متادون مثل خواب‌آوری را ندارد. آیا شربت تریاک فقط برای ترک معتادانی که تریاک مصرف می‌کنند، کاربرد دارد؟ هر دارویی در حوزه ترک اعتیاد برای نوع ماده مخدر خاصی جواب می‌دهد؛ مثلا گروه هدف متادون، معتادان تزریقی و هرویینی و گروه هدف شربت تریاک معتادان به تریاک هستند.

 

البته استفاده از شربت تریاک برای درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر از جمله کراک و شیشه هم کاربرد دارد. این درست است که بگوییم شربت تریاک شیوه درمانی مناسبی برای معتادانی است که به متادون جواب نمی‌دهند؟خب،موارد کاربرد شربت تریاک با شربت متادون متفاوت است اما این شیوه درمانی در نوزادان معتاد دارای والدین معتاد و کسانی که به متادون پاسخ مناسب نداده‌اند توصیه‌ می‌شود. در عین حال، از مهم‌ترین موارد کاربرد شربت تریاک، استفاده از آن در معتادان مسنی است که تعویض ماده مخدر یا ترک آن برای‌شان دشوار است.

 

شربت تریاک برای چه کسانی مفید است؟

عرضه شربت تریاک در سطح جامعه هیچ نگرانی‌ای برای شما به دنبال ندارد؟نگرانی‌اش این است که ممکن است شربت تریاک به دست افرادی بیفتد که برای درمان از آن استفاده نمی‌کنند و صرفا به منظور تفریح و تفنن آن را سوء‌مصرف می‌کنند و اینجاست که مساله نظارت بسیار دقیق در توزیع این شربت مطرح می‌شود.

 

شربت تریاک چیست؟ + خواص و عوارض

 

مساله بعدی تبعات اجتماعی توزیع شربت تریاک در جامعه است؛ اینکه توزیع این دارو چه تغییری در ذهنیت مردم درباره اعتیاد به وجود می‌آورد و آیا ممکن است حساسیت و نگرانی مردم از اعتیاد در محله‌شان کم شود. در مورد ساختار خود شربت چه‌طور؟ برخی معتادان می‌گویند مزه شربت تریاک تلخ است و با خوردن آن حالت تهوع پیدا می‌کنند اما هنوز این عوارض را به خوبی نمی‌دانیم و در حال تحقیق هستیم و باید ببینیم چه‌قدر از این مشکلات قابل حل است.

 

شربت تریاک در چه مراکزی و چگونه توزیع می‌شود؟

کلینیک‌هایی که تجربه بیش از ۲ سال فعالیت در زمینه سایر درمان‌های نگه‌دارنده دارند، به شرط داشتن مشاوره‌های روان‌شناسی و روان‌درمانی و ارایه این خدمات می‌توانند درخواست شربت تریاک کنند.البته میزان مراکزی که می‌توانند مجوز توزیع شربت تریاک بگیرند بستگی به تعداد مراکزی دارد که بتوانند این شرایط را ایجاد کنند. از طرفی چون شربت تریاک دارویی است که امکان نشت آن وجود دارد و امکان سوء‌مصرف آن هست به کلینیک‌هایی مجوز داده می‌شود که دقت و تجربه بیشتری دارند. آیا سخت ‌کردن شرایط دریافت مجوز توزیع شربت تریاک برای کلینیک‌ها موجب عدم رغبت کلینیک‌ها برای دریافت مجوز نمی‌شود؟ شرایط مشکل برای دادن مجوز کلینیک کمک به آنهاست و آنها را از یک مرکز توزیع دارو به مرکزی تبدیل می‌کند که مشاوره می‌دهد و مددکاری دارداما به طور کلی نظارت بر نحوه توزیع شربت تریاک به عهده وزارت بهداشت است.

 

شربت تریاک چیست؟ + خواص و عوارض

 

از فواید شربت تریاک برای معتادان بیشتر بدانید

مدیرعامل جمعیت«احیای انسانی کنگره ۶۰» شربت «تنتوراپی‌یوم» را روشی موثر در درمان اعتیاد برشمرد و گفت: کنگره ۶۰ یکی از انجمن‌هایی است که این شربت برای درمان اعتیاد در آن استفاده می‌شود و این روش اثر خارق‌العاده دارویی و درمانی در درمان اعتیاد دارد.

 

مهندس حسین دژاکام در میزگرد علمی پژوهشی «سیستم ایکس و شربت تریاک» که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، در تعریف سیستم ایکس گفت: تمام مجموعه سیستم عصبی مرکزی و محیطی و کلیه هورمون‌ها و غدد درون‌ریز را که رفتار، کردار انسان را کنترل می‌کنند، سیستم ایکس نامیده می‌شود.

 

وی در ادامه، مواد مخدر را کلیه مواد اعتیادآوری دانست که فرد را از حالت تعادل طبیعی خارج می‌کند و به نوعی تخریب‌کننده سیستم ایکس است.

 

دژاکام موثرترین دارو برای درمان اعتیاد را شربت «تنتوراپی‌یوم» ذکر کرد و گفت: این روش بهترین و کاملترین روش برای درمان هر نوع اعتیاد با هر نوع مصرف است، شربت تریاک دارای مجموعه‌ای از ترکیبات قدرتمند دارویی، نظیر آرامبخش، ضد درد و ضد افسردگی است که می‌تواند پوشش‌دهنده کامل عوارض سندرم محرومیت یا خماری ناشی از قطع مصرف هر نوع ماده مخدر باشد.

 

 

منبع: هفته نامه سلامت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied