شمانیوز
شما نیوز

۲۹ خواص عجیب روغن نارگیل برای بدن

یکی از خوشبوترین و خوشمزه‌ترین روغن‌های دنیا برای مصارف مختلف روغن نارگیل است. در حقیقت روغن نارگیل از جمله بهترین و مفیدترین مواد غذایی در طول تاریخ است.

۲۹ خواص عجیب روغن نارگیل برای بدن

یکی از خوشبوترین و خوشمزه‌ترین روغن‌های دنیا برای مصارف مختلف روغن نارگیل است. در حقیقت روغن نارگیل از جمله بهترین و مفیدترین مواد غذایی در طول تاریخ است. این روغن که لقب سوپرفود را هم به خودش اختصاص داده دارای خواص فراوان برای پوست و مو ، دندان ، دور چشم ، لاغری ، چروک صورت  و البته مواردی مثل درمان شوره سر، آکنه و جوش و ده‌ها خاصیت درمانی و تغذیه‌ای دیگر است.

 

۱-محافظت از پوست در برابر اشعه ماورابنفش خورشید

روغن نارگیل از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند. اشعه ماورا بنفش خورشید سبب بروز لکه‌های قهوه‌ای روی پوست و چین و چروک می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد. در حقیقت روغن نارگیل تا ۲۰ درصد از پوست در برابر اشعه‌های ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند. البته استفاده از روغن نارگیل به تنهایی برای محافظت از پوست در برابر خورشید کافی نیست. ظاهرا بالاترین spf روغن نارگیل برای حفاظت از پوست در برابر نور خورشید ۷ است که البته مشخصا جای ضد آفتاب را برای شما نمی‌گیرد. بهتر است از روغن نارگیل در زیر کرم ضد آفتاب یا برای محافظت از پوست زیر نور لامپ منزل استفاده کنید.

 

۲۹ خواص عجیب روغن نارگیل برای بدن

 

۲-روغن نارگیل متابولیسم بدن را بالا می‌برد و باعث لاغری می‌شود

روغن نارگیل خوراکی حاوی تری‌گلیسیریدهای زنجیره متوسط (MCTs) است. اینها اسیدهای چربی هستند که به سرعت جذب می‌شوند و تعداد کالری‌های مصرفی را افزایش دهند و سرعت سوخت کالری دریافتی را بالا ببرند. مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهند که MCT ها می توانند میزان سرعت متابولیسم بدن شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. یک مطالعه دیگر هم در این زمینه نشان می‌دهد که ۱۵ تا ۳۰ گرم MCT باعث افزایش تعداد کالری مصرفی به طور میانگین تا ۱۲۰ عدد کالری در طی یک دوره ۲۴ ساعته می‌شود. روغن نارگیل یکی از محبوب‌ترین چربی‌ها و روغن‌های مصرفی برای افرادی است که رژیم کتوژنیک دارند.

 

۳-روغن نارگیل در برابر حرارت بالا و سرخ کردن مقاوم است

همان‌طور که گفتیم روغن نارگیل برای سلامت پوست و مو و سفید کردن دندان و درمان سیاهی دور چشم مفید است اما جالب است بدانید روغن نارگیل از چربی اشباع بسیار بالایی برخوردار است. در حقیقت، حدود ۸۷٪ چربی روغن نارگیل اشباع شده است. این ویژگی روغن نارگیل آن را به یکی از بهترین چربی‌ها برای پخت و پز با حرارت بالا از جمله سرخ کردن تبدیل می‌کند. چربی‌های اشباع موجود در روغن‌های گیاهی برخلاف اسیدهای چرب اشباع نشده ساختار خود را در هنگام گرم شدن در دمای بالا حفظ می‌کنند. بد نیست بدانید روغن‌هایی مانند ذرت و دانه گلرنگ هنگام گرم شدن به ترکیبات سمی تبدیل می‌شوند که می‌توانند برای سلامتی مضر باشند. بنابراین، روغن نارگیل یک جایگزین مطمئن برای پخت و پز در دماهای بالا است.

 

۲۹ خواص عجیب روغن نارگیل برای بدن

 

۴-محافظت از دندان و لثه‌ها در برابر پوسیدگی

روغن نارگیل می تواند یک سلاح قدرتمند در برابر باکتری‌های دهان از جمله استرپتوکوک موتانس باشد که باعث پلاک دندان، پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شوند. در یک مطالعه تحقیقاتی مشخص شد که شستشوی دهان با روغن نارگیل که به عنوان روغن جاذب شناخته می‌شود باعث کاهش این باکتری ها به همان اندازه شستشوی دهان با دهانشویه ضد عفونی کننده می‌شود. در مطالعه دیگری، شستشوی روزانه دهان با روغن نارگیل باعث کاهش چشمگیر التهاب و پلاک به خصوص در نوجوانان مبتلا به بیماری‌های التهاب لثه می‌شود.

 

۵-درمان چروک و اگزمای پوست

روغن نارگیل درماتریت و التهابات پوستی را حداقل به اندازه سایر روغن‌های معدنی و مرطوب کننده‌های قوی کاهش می‌دهد. در یک مطالعه روی کودکان مبتلا به اگزما، ۴۷٪ از بیماران تحت درمان با روغن نارگیل متوجه پیشرفت‌های اساسی در روند درمان خود شدند.

 

۶-اصلاح و بهبود عملکرد مغز

MCT  یا تری گلیسریدهای زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل توسط کبد تجزیه و به کتون تبدیل می‌شوند. این امر می‌تواند به عنوان منبع انرژی جایگزین برای مغز شما عمل کند. مطالعات متعددی نشان داده اند که MCT ها دارای خواص چشمگیر برای بهبود و پیشگیری از اختلالات مغزی، از جمله صرع و آلزایمر هستند. برخی محققان استفاده از روغن نارگیل را به عنوان منبع MCT برای افزایش تولید کتون‌ها توصیه می‌کنند.

 

۷-با روغن نارگیل سس مایونز درست کنید

سس مایونزهای موجود در بازار اغلب حاوی روغن سویا و شکر اضافه شده هستند. با این وجود تهیه سس مایونز با روغن نارگیل یا روغن زیتون بسیار آسان و خوشمزه است.

 

۲۹ خواص عجیب روغن نارگیل برای بدن

 

۸-خواص روغن نارگیل برای چروک صورت؛ یک مرطوب کننده عالی برای پوست

از خواص روغن نارگیل برای پوست و مو و سفید کردن دندان و درمان سیاهی دور چشم گفتیم. اما روغن نارگیل یک مرطوب کننده فوق العاده برای پوست پاها، بازوها و آرنج و دست شما هم هست. می‌توانید روغن نارگیل را روی صورت خود هم استفاده کنید البته اگر پوست خیلی چرب دارید زیاد توصیه نمی‌شود. همچنین شما با روغن نارگیل می‌توانید پاشنه‌های ترک خورده پا را ترمیم کنید. برای این کار به سادگی یک لایه نازک را هنگام خواب روی پاشنه‌های پای خود بمالید، جوراب بپوشید و بخوابید. هر شب تا بهبود کامل این کار را تکرار کنید.

 

۹-کمک به درمان اسهال شدید

روغن نارگیل خالص دارای خواص ضد باکتریایی است که به درمان عفونت کمک می‌کند. یک مطالعه آزمایشگاهی صورت گرفته در این زمینه نشان داد که رشد باکتری‌های روده‌ای کلستریدیوم دیفیسیل، که معمولاً با نام C. diff شناخته می‌شود و باعث اسهال شدید می‌شوند با مصرف روغن نارگیل متوقف می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که روغن نارکیل با مخمرها مبارزه می‌کند یعنی همان تأثیری که معمولاً به اسید لوریک، اسید چرب اصلی در روغن نارگیل، نسبت داده می‌شود.

 

۲۹ خواص عجیب روغن نارگیل برای بدن

 

۱۰-روغن نارگیل کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد

روغن نارگیل در برخی افراد سطح کلسترول خون را بالا می‌برد. با این حال، قوی‌ترین و پایدارترین اثر آن افزایش کلسترول HDL «خوب» است. یک مطالعه در زنان مبتلا به چاقی شکمی نشان داد که HDL در گروهی که روغن نارگیل مصرف می‌کند افزایش یافته است، در حالی که در کسانی که روغن سویا مصرف میزان کلسترول خوب بدن کم شده بود.

 

۱۱-با روغن نارگیل شکلات تلخ درست کنید

با روغن نارگیل می‌توانید شکلات تلخ درست کنید. برای پیدا کردن دستور تهیه شکلات تلخ با روغن نارگیل کافی است در گوگل جستجو کنید. به این ترتیب می‌توانید برای درست کردن خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها به دنبال راهکارهای سالم باشید. فقط یادتان باشد شکلات تلخی که با روغن نارگیل درست می‌کنید را حتما در یخچال یا فریزر نگه دارید چون روغن نارگیل در دمای بالاتر از ۲۴ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود.

 

 

منبع: مجله افق کوروش

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied