شمانیوز
شما نیوز

برنامه غذایی کامل برای مراقبت از پوست های خشک

برخی افراد معمولا در فصل زمستان از خشک شدن پوستشان رنج می برد و باید در این شرایط توصیه ها و مراقبت های لازم را انجام دهند تا پوستی شاد و با طراوت داشته باشند.

برنامه غذایی کامل برای مراقبت از پوست های خشک

راهنمای کامل و روشهای کلیدی برای مراقبت از پوست خشک

 

مراقبت از پوست و حفظ شادابی و سلامت آن اهمیت بسیاری در زیبایی آن دارد و زمانی که دارای پوست خشک هستید مراقبت از آن اهمیت بیشتری پیدا می کند.زیرا پوست خشک بسیار شکننده تر از انواع پوست دیگر است.

 

پوست خشک چیست؟

 

وضعیتی است که در آن پوست قادر به حفظ رطوبت خود نیست یا دارای سطح پایینی از تولید چربی است. این می تواند طبیعی یا به دلیل عوامل محیطی مختلف باشد.

 

نکات زیبایی برای مراقبت و درمان پوست خشک:

 

پوست خشک می تواند به خصوص در زمستان مشکل ساز باشد! با این حال، این می تواند یکی از دلایلی باشد که عواملی مانند ارث، دارو بیش از حد و قرار گرفتن بیش از حد در معرض آلودگی ایجاد می کند. در این بخش چند نکته مهم و خشک برای مراقبت از پوست وجود دارد که به شما کمک می کند که از پوست خشک رها شوید تا به شما پوست نرم و درخشان دهد.

 

1. قانون منظم حمام کردن :

 

اطمینان حاصل کنید زمان روزانه دوش گرفتن کوتاه باشد.دوش گرفتن با آب گرم و داغ بیش از حد روی پوست می تواند روغن های طبیعی پوست را خشک کند . پیشنهاد می شود صابون و ژل شست و شو معتدل استفاده کنید تا به کاهش خطر خشکی رطوبت کمک کند.

 

برنامه غذایی کامل برای مراقبت از پوست های خشک

 

بهترین روش های مراقبت از پوست خشک

 

2. مراقبت های پس از دوش گرفتن:

 

بعد از دوش، خود را با حوله خشک نکنید. این به شما کمک می کند که پوست را نرم و انعطاف پذیر نگه دارید تا خطر خارش پوست را کاهش دهید. به محض اینکه از حمام بیرون رفتید، از مرطوب کننده استفاده کنید تا به پوست رطوبت دهد، با این حال به پوست کمک می کند تا آب را در آن حفظ کنید. بنابراین بعد از حمام بهترین زمان برای لوسیون است!

 

3. بهترین نسخه مرطوب کننده:

 

مطمئن شوید که لوسیون مرطوب کننده که شما استفاده می کنید دارای ترکیباتی برای پوست خشک مانند دایمتیکون است، یک سیلیکون است که رطوبت را نگه می دارد. اسیدهیالورونیک ، روغن معدنی و همچنین مواد تشکیل دهنده دوست دار پوست هستند.

 

برنامه غذایی کامل برای مراقبت از پوست های خشک

 

توصیه های مهم برای مراقبت از پوست خشک و حساس

 

4. ضد پیری

 

محصولات ضد پیری دلیل سفت و سختی برای پوست خشک نیستند. با این حال، اگر از هر کدام از آن ها استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن ها فاقد رتینوید یا AHAsاستفاده می کنند، چون این ترکیبات برای پوست خشک بسیار آزاردهنده هستند.

 

5. مصرف قرص های ماهی :

 

برای تغذیه کامل پوست، مصرف غذاهای ضروری سالم و مکمل های غذایی مهم است. برخی از روغن ها نیز زمانی که به طور داخلی استفاده می شوند بهتر عمل می کنند. مطالعات نشان می دهند که روغن ماهی می تواند به تسکین پوست خشک کمک کند که عمدتا به خاطر اسیدهای چرب امگا 3 آن است.

 

برنامه غذایی کامل برای مراقبت از پوست های خشک

 

درمان خشکی پوست و مراقبت از پوست خشک

 

6. دست ها و پاهای خود را بپوشانید:

 

در فصل زمستان از دستکش و جوراب برای حفاظت از دست ها و پاهای خود استفاده کنید. دقت کنید که دست ها و پاهای خود را بپوشانید و مرطوب کننده ای که به طور ویژه برای پوست خشک طراحی شده اند مرطوب کنید.

 

7. لبهای خود را فراموش نکنید:

 

لب ها به خصوص مستعد ترک هستند، بنابراین از نرم کننده لب برای تغذیه لبهای خود استفاده کنید. حتی داروی خانگی شکر و لیمو هم خوب است. از مرهم لب خوب استفاده کنید و هر چند ساعت یک بار استفاده کنید! دقت کنید که از لبهای خود در برابر غبار، آلودگی و بادهای شدید زمستانی محافظت کنید. آن ها رایج ترین دلایلی هستند که لبها را خشک می کنند.

 

برای مراقبت از پوست خشک چه کنیم؟

 

8. پوسته پوسته کردن

 

پوست خود را حداقل دو بار در هفته تمیز کنید، اگر پوست حساسی دارید یکبار در هفته کافی است. اما آن پوست مرده را از روی صورت خود بردارید. با این حال، دقت کنید که از محصولاتی استفاده کنید که برای پوست خشک شما مناسب ویک محصول با کیفیت خوب است.

 

9. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید:

 

از آنجا که پوست خشک مستعد چین و چروک و پیری است، آفتاب می تواند موجب آسیب بیشتر شود. بنابراین زدن کرم ضد آفتاب خوب می تواند به پوست کمک کند که جوان تر به نظر برسید. هم چنین تشخیص صحیح مورد نیاز برای تن و نوع پوست تان بسیار مهم است. پیش از استفاده از هر محصول ضد آفتاب، به سراغ توصیه های بروید

 

برنامه غذایی کامل برای مراقبت از پوست های خشک

 

10. مراجعه به متخصص پوست:

 

اگر همه چیز را امتحان کنید و هنوز شدیدا پوست خشک داشته باشید، با دکترملاقات کنید ، ممکن است مشکلی مثل اگزما و نیاز به دارو برای آن داشته باشید.

 

توصیه های زیبایی خانگی برای مراقبت از پوست خشک:

 

1. خمیر آلوئه ورا را با یک قاشق خامه و یا کشک خانگی و یک قاشق عسل مخلوط کنید. این مواد را به طور کامل مخلوط کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت خود بمالید. سپس با آب تمیز آن را آبکشی کنید.

2. یک قاشق سوپ خوری خمیر پاپایه هندی را برداشته و آن را مدتی روی پوست صورت خشک خود بمالید. سپس آن را با آب معمولی آبکشی کنید.

 

نکاتی برای مراقبت از پوست برای مبارزه با پوست خشک در زمستان

 

پوست خشک در طول زمستان شکایتی شایع است زیرا هوای سرد و خشک زمستان به پوست آسیب می زند برای مبارزه با پوست خشک راه حل های بسیار زیادی وجود دارد اما می توانید پوست را براحتی در خانه تغذیه کنید.

 

بهترین نرم و مرطوب کننده های طبیعی برای پوست خشک

 

روغن زیتون

 

استفاده از روغن زیتون یکی از رایج ترین روش های مراقبت از پوست است. روغن زیتون حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم است که برای پوست عالی هستند می تواند پوست خشک و شرایط خشک زمستانی را تسکین می دهد. حدود نیم ساعت قبل از حمام کردن، کمی روغن زیتون روی دست ها، پاها و مناطق دیگر بمالید دوش بگیرید و مرطوب کننده ملایم را به کار ببرید.

 

همچنین می توانید دو قاشق سوپ خوری روغن زیتون، چهار قاشق سوپ خوری شکر قهوه ای خوب و یک قاشق سوپ خوری عسل را هم مخلوط کنید. این ساینده خانگی را روی پوست خشک بمالید و باحرکات دایره ای به مدت چند دقیقه، بکشید.

 

برنامه غذایی کامل برای مراقبت از پوست های خشک

 

استفاده از مواد طبیعی برای مراقبت از پوست خشک

 

شیر

 

اگر پوست خشک و خارش دارید از یخچال یک لیتر شیر بردارید. آن را در یک کاسه یا لگن بریزید. یک پارچه تمیز را در شیر سرد فرو کنید و برای پنج دقیقه آن را به پوست خود بمالید. شیر خواص ضد التهابی دارد که اغلب خارش را از بین می برد. این کار چرخه خارش را متوقف می کند. این هم چنین حاوی اسید لاکتیک است که پوست خشک را التیام می بخشد.

 

روغن نارگیل

 

احتمالا از پوست خشک، خارش پوست در زمستان بر روی پاشنه، دست ها و آرنج رنج می برید. یک درمان محلی شبانه در این مناطق پوستی با روغن نارگیل می تواند تا صبح روز بعد بهبود زیادی داشته باشد. در آب ولرم خود را خیس کنید تا اینکه انگشت هایتان نشان دهد که پوست به اندازه کافی آبدار است.

 

پوست خود را کمی خشک کنید، اما آن را کمی مرطوب نگه دارید. یک لایه از روغن نارگیل روی پاشنه، دست ها و آرنج بمالید، مناطق روغنی را با جوراب، دستکش و لباس آستین بلند بپوشانید و به رختخواب بروید. باید صبح پوست بهتری داشته باشید.

 

مراقبت از پوست خشک و حساس با نرم کننده های گیاهی

 

بلغور جو دو سر

 

بلغور چند هزار سال برای درمان پوست مورد استفاده قرار گرفته است. و حتی کارشناسان می گویند که برای ، تمیز و مرطوب کردن و به خصوص برای درمان پوست خشک در زمستان موثر است. اما چگونه از بلغور جو دو سر، به خصوص در حمام استفاده می کنید؟

 

یک فنجان آرد جو دو سر خشک را به هم بزنید (از یک لحظه ساده، جو سریع)تا پودر خوبی داشته باشید. می توانید مخلوط را با آب جاری در یک وان بریزید. با دست خود چند بار آب را روی خود بریزید. این کار همچنین می تواند هر چیزی را که در کف وان قرار دارد را از بین ببرد. در حمام به مدت 15 تا 20 دقیقه خود را خیس کنید و زمانی که بیرون آمدید، خود را خشک کنید.

 

آلوئه ورا

 

یکی از بهترین نکات مربوط به مراقبت از پوست در زمستان گیاهی است که در اغلب خانه ها رشد می کند. با مالیدن یک تکه از آلوئه ورا خارش پوست را از بین ببرید.پوست خود را مرطوب کنید تا یک لایه محافظ تشکیل دهد تا از ورود ناخالصی ها به منافذ پوست جلوگیری کند. ژل به احتمال زیاد پوست را محکم تر می کند.

 

تمام این روش های درمان که در بخش سلاکت پوست خشک در نمناک خوانید برای مراقبت از پوست تاثیر چندانی نخواهند داشت مگر این که به طور مرتب این کار را انجام دهید. هنگامی که توقف می کنید احتمال دارد که پوست خشکی داشته باشید. به همین دلیل است که باید از یک مرطوب کننده غنی برای حفاظت از پوست استفاده کنید و آن را از خشک شدن دور نگه دارید.

 

برنامه غذایی کامل برای مراقبت از پوست های خشک

 

تغذیه مفید بخشی از برنامه مراقبت از پوست خشک

 

8 غذایی که برای پوست خشک مغذی است

 

بسیاری از ما نقش رژیم غذایی را در حفظ آب و مرطوب نگه داشتن پوست خود نادیده می گیریم. انواع مختلفی از غذاها وجود دارند که می توانید به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به درمان پوست خشک کمک کنید.لیست زیر شامل غذاهایی می شود که به پوست خشک کمک می کنند و درد التهاب را تسکین می دهند.

 

1. آب

 

بدیهی ترین راه برای شروع، مصرف آب است. مصرف زیاد آب می تواند از خشک شدن پوست جلوگیری کند.آیا شما روزانه 2 - 3 لیتر آب مصرف می کنید؟همراه با نوشیدن،آب می توانید با مصرف میوه ها حاوی آب بالا مانند سیب،آناناس ، گوجه ، انگور ، طالبی ، کاهو، هندوانه ، گریپ فورت پرتقال و خیار به پوست خود کمک کنید. به یک بهبود قابل توجه در ظاهر با آب کافی خواهید رسید

 

مراقبت از پوست های خشک و حساس با تغذیه

 

2. ماهی

 

ماهی قزل آلا، خال مخالی، ماهی کولی و ساردین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به پوست کمک می کنند تا رطوبت را برای ظاهر جوان تری حفظ کنند. هم چنین آن ها به جلوگیری از التهاب و سرطان نیز مشهور هستند.علائم کمبود امگا 3 خشک شدن پوست است پس پوست تان را با خوردن ماهی در طول هفته مرطوب نگه دارید.

 

3. میوه - انبه/ پاپایا / توت

 

میوه برای حفظ آب و مرطوب نگهداشتن پوست شگفت انگیز است. میوه های غنی از آنتی اکسیدان مانند توت ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، در حالی که انبه و پاپایا (انبه)غنی از ویتامین ها هستند تا پوست را تغذیه کنند.هم چنین آن ها به طور باورنکردنی مرطوب کننده هستند چون آب بالایی دارند. مرکبات به پوست کمک می کنند کلاژن تولید کند.

 

برنامه غذایی کامل برای مراقبت از پوست های خشک

 

خوردنی هایی برای مراقبت از پوست خشک

 

4. بذرکتان

 

دانه های کتان حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند که پوست را مرطوب و صاف نگه دارند. برای مرطوب نگه داشتن پوست یک قاشق سوپ خوری دانه ها را هر روز مصرف کنید و یا روغن بذر کتان را انتخاب کنید که آسان تر باشد.

 

5. آوکادو

 

آوکادو غنی از ویتامین ایی، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است که التهاب را کاهش می دهند. این میوه پوست را مرطوب نگه می دارد و برای جلوگیری از پیری زودرس با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

بذرهای کتان اولئیک اسید بالایی دارند که رطوبت را در لایه اپیدرمال پوست حفظ می کند و بدن را مرطوب و آبدار نگه می دارد.اسید اولئیک به عنوان اسید چرب امگا 9 به بازسازی سلول های آسیب دیده پوست کمک می کند و خارش و قرمزی را بهبود می بخشد.

 

مراقبت از پوست خشک با تغذیه مناسب و مفید پوست

 

6. سبزیجات نارنجی و زرد

 

سبزیجات نارنجی و زرد بتا کاروتوئن غنی دارند که به ویتامین آ در بدن ما تبدیل می شوند. ویتامین آ برای تعمیر آسیب پوست مفید است و هم چنین به التیام سریع پوست کمک می کند.

مقداری سیب زمینی شیرین، هویج، کدوتنبل بردارید و سوپ درست کنید

 

7. آجیل:

 

آجیل نیز غنی در ویتامین ایی است و علاوه بر این شما را از اشعه خورشید محافظت می کند که می تواند باعث ایجاد پوست خشک شود. به طور خاص، آجیل برزیلی حاوی سلنیوم است که یک آنتی اکسیدان قوی است.سلنیوم نه تنها برای سیستم ایمنی مناسب است بلکه در محافظت از پوست تان در برابر عناصر حیاتی است.

 

8.چای گیاهی

 

چای گیاهی ، نه قهوه و نوشیدنی های دیگربرای پوست و درمان سلامتی عالی است بهتر است به رژیم غذایی تان اضافه شود با این حال، گیاهان دم شده برای زمستان عالی هستند. نه تنها گرم می شوند بلکه سموم هم دفع می کنند! نوشیدن کمی چای زنجبیل تند با لیمو برای داشتن پوست درخشان مفید است آن را در طول روز بنوشید تا پوست را مرطوب نگه دارید.

 

 

 

منبع: نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied