شمانیوز
شما نیوز

۱۱۰ ساله ها سلول های خاصی دارند!

تحقیقی از افراد بالای ۱۱۰ سال نشان می دهد در سیستم ایمنی بدن آنها نوع خاصی از سلول وجود دارد که در بدن افراد دیگر نیست.

۱۱۰ ساله ها سلول های خاصی دارند!

به گزارش خبرنگارشمانیوزو به نقل از مهر:  از لحاظ آماری احتمال اندکی وجود دارد که تعداد زیادی از افراد بیش از ۱۱۰ سال عمر کنند، بنابراین دانشمندان می خواهند بدانند راز عمر طولانی این عده اندک چیست.

در همین راستا طی تحقیقی جدید دانشمندان سلول های ایمنی افرادی را بررسی کردند که عمر آنها بیش از ۱۱۰ سال بود. آنها متوجه شدند تعداد زیادی از یک نوع خاص سلول ایمنی در بدن آنها وجود دارد که در انسان های جوان و سلامت نیست.

حتی در دنیای نوین پزشکی نیز  افرادی که بیش از یک قرن عمر می کنند(بیش از ۱۱۰ سال) بسیار نادر هستند. طبق آمار در سراسر جهان کمتر از هزار نفر بیش از ۱۱۰ سال عمر دارند. 

تحقیقات پیشین نشان داده بود افرادی که به ۱۱۰ سالگی می رسند به طور کلی در تمام عمر خود به بیماری هایی مانند سرطان یا عفونت ها مبتلا نمی شوند.   

اکنون پژوهش جدید محققان  مرکزRIKEN  و دانشگاه کیو درباره سیستم های ایمنی این افراد و مقایسه آنها با افراد جوان انجام شده است. آنها بیش از ۴۰ هزار سلول از ۷ فرد بالای ۱۱۰ سال و ۲۰ هزار سلول از ۵ فرد در سنین ۵۰تا ۸۰ سال دریافت کردند.

تمایزهای کمی میان سلول های ایمنی افراد با عمر بالای ۱۱۰ سال  و گروه جوانتر وجود داشت. گروه مسن تر سلول های B کمتری داشتند. این سلول ها نوعی آنتی بادی برای مقابله با پاتوژن ها می سازند. اما سلول های T ( سلول های ایمنی) بدن آنها به یک اندازه بود.

اما نکته جالب آنکه دربدن افراد بالای ۱۱۰ سال یک نوع خاص از سلول های T وجود دارد. سلول های Cytotoxic  سلول های دیگر را می کشند. آنها ۱۰ تا ۲۰ درصد سلول های Tدر بدن افراد جوانتر را تشکیل می دهند. اما تعداد آنها در بدن افراد بالای ۱۱۰ سال حدود ۸۰ درصد بود.

نکته جالب تر محل به وجود آمدن سلول های خاص است. سلول های مذکور دارای نشانگری به نام CD۸ هستند. حال آنکه بقیه سلول ها با نشانگر CD۴ سلول Cytotoxicبه حساب نمی آیند. تصور اولیه محققان آن بود که افراد مسن تر تعداد بیشتری سلول های  CD۸ مثبت دارند اما مشخص شد قضیه متفاوت است.  پژوهش ها نشان داد سلول های دارای نشانگر CD۴ مثبت ، Cytotoxic هستند.

محققان در مرحله بعد این سلول ها را در افراد جوانتر بررسی کردند و متوجه شدند آنها تعداد کمتری سلول با نشانگر CD۴مثبت دارند. این امر نشان می دهد سیستم  ایمنی افراد مسن تر در مراحل بالاتر سالمندی شکلی یگانه و خاص دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied