شمانیوز
شما نیوز

مدیر پایگاه میراث جهانی فیروآباد و سروستان:

ثبت جهانی محور ساسانی پشتیبانی از هویت تاریخی خلیج فارس است

مدیر پایگاه میراث جهانی فیروزآباد و سروستان گفت: ثبت جهانی محور ساسانی موجب پشتیبانی از هویت تاریخی خلیج فارس می‌شود.

ثبت جهانی محور ساسانی پشتیبانی از هویت تاریخی خلیج فارس است

به گزارش شمانیوز و به نقل از مهر، علیرضا عسگری چاوردی ظهر شنبه در نشست تخصصی ابعاد حقوقی محوطه‌های میراث جهانی یونسکو که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، افزود: مجموعه فوق در تمامی دوران ۴۲۷ سال امپراتوری ساسانیان استفاده شد و حتی در عصر اسلامی هم آثاری در خود باقی گذاشت که نظر فنون معماری و هنری دارای ویژگی‌های جهانی است.

وی با بیان اینکه برای قرار گرفتن این مجموعه‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو یک دهه فعالیت گسترده انجام گرفت، افزود: حجم گسترده‌ای از اسناد علمی تولید شده است که این مجموعه‌ها را نیازمند رعایت ابعاد حقوقی می‌کند.

وی با یادآوری اینکه دست کم ۸۰ سال گذشت تا این محور ثبت جهانی شود، گفت: امروز وارد یک عرصه جدید شدیم که با وجود توسعه پایدار نیازمندیم ابعاد حقوقی حفظ این میراث فرهنگی را تبیین کنیم.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی فیروزآباد و سروستان، ثبت جهانی محور ساسانی موجب پشتیبانی از هویت تاریخی خلیج فارس می‌شود.

وی با تصریح اینکه نیاز به رعایت حقوق میراث جهانی موجب می‌شود توسعه پایدار انجام پذیرد، تاکید کرد: افزون بر درک مفهوم هویتی میراث برای بهره برداری از این داشته‌های فرهنگی لازم است مسائل حقوقی آن را تأمین کنیم.

عسگری چاوردی در ادامه به ارائه پیشنهادهایی در جهت خط مشی‌های جدید داد که در حفظ میراث فرهنگی لازم است و گفت: روزآمد ساختن قوانین با نگاه توسعه پایدار، بهره گیری از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها و ارائه آن به شوراهای برنامه ریزی استان‌ها از جمله راهکارهای موجود است.

به گزارش خبرنگار مهر، این نشست با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، عنایت الله رحیمی استاندار فارس، پرفسور «آدریانو روسی» رئیس مؤسسه «ایزمئو» و دیگر اساتید برجسته داخلی و خارجی، برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied