شمانیوز
شما نیوز

داروی ترفنادین چیست؟ + موارد مصرف و عوارض

در این مطلب با داروی ترفنادین که از دسته داروهای آنتی هیستامین می باشد آشنا می شوید . مکانیسم اثر و عوارض جانبی آن برای شما آورده شده است .

داروی ترفنادین چیست؟ + موارد مصرف و عوارض

ترفنادین از دسته داروهای آنتی هیستامین می باشد که برای رفع علائم حساسیت مانند کهیر مورد استفاده قرار می گیرد .بد نیست بدانید که اگر دچار آریتمی قلبی هستید باید از مصرف این دارو خودداری کنید .باید بدانید که اگر این دارو را به مقدار زیاد مصرف کنید ممکن است دچار آریتمی قلبی شوید و این موضوع یکی از عوارض جانبی این دارو می باشد .

 

موارد مصرف داروی ترفنادین

ترفنادین برای پیشگیری از از نشانه های ناشی از حساسیت ، مانند تب یونجه و کهیر استفاده می شود.

 

مکانیسم اثر

اثر ضد آلرژی این دارو ناشی از رقابت آن با هیستامین برای اتصال به گیرنده های H¬۱¬ است و از این رو از بروز اثرات هیستامین جلو گیری می کند.

 

تداخلات دارویی

مصرف همزمان با دارو های مهار کننده انزیم های کبدی مانند کتوکونازول ، اریترومایسین و سایرایمیدازول های ضد قارچ احتمال بروز اریتمی قلبی را افزایش می دهد . استفاده از ترکیبات ضد اریتمی، ضد جنون و ضد افسردگی سه حلقه ایی اثر اریتمی زایی این دارو را افزایش می دهد.

 

منع مصرف

در صورت وجود آریتمی قلبی این دارو به هیچ وجه نباید مصرف شود.

 

عوارض جانبی ترفنادین

اصلی ترین عارضه جانبی این دارو احتمال به وجود آمدن آریتمی قلبی است . اثرات تسکینی و ضد موسکارینی آن بسیار کم است و معمولاً با مقادیر مصرف زیاد دیده می شود.

 

از دیگر عوارض این دارو می توان در قسمت اعصاب مرکزی: خستگی، سرگیجه، سردرد. در قسمت چشم، گوش، حلق، بینی: خشکی دهان و گلو، احتقان بینی. در قسمت دستگاه گوارش: تهوع، ناراحتی شکم. را نام برد.

 

2

 

موارد و مقدار مصرف

رینیت، علائم آلرژی. بزرگسالان و کودکان بزرگتر از ۱۲ سال: مقدار ۶۰ میلی گرم هر ۱۲ـ۸ ساعت مصرف می‌ شود. کودکان بالاتر از ۱۲ سال: ۶۰ میلی گرم دو بار در روز. کودکان ۱۲-۶ ساله: مقدار ۶۰-۳۰ میلی گرم دو بار در روز مصرف می‌ شود. کودکان ۵ـ۳ ساله: مقدار ۱۵ میلی گرم دوبار در روز مصرف می‌ شود

 

فارماکوکینتیک

ترفنادین به خوبی از دستگاه گوارش جذب می گردد. به مقدار زیاد به پروتئین های پلاسما متصل می شود و به صورت متابولیت در ادرار و مدفوع دفع می شود.

 

هشدار ها

درصورت وجود آریتمی قلبی این دارو نباید مصرف گردد.

در صورت بروز تپش قلب و تشنج دارو را قطع کنید.

از مصرف همزمان با داروهای کاهنده پتاسیم خون باید خودداری گردد.

ترفنادین باید دو روز قبل از انجام آزمون‌های پوستی قطع شود.

آب گریپ فروت باعث مهار متابولیسم ترفنادین می‌‌شود.

دارو را فقط در صورت نیاز مصرف کرده و بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

ترفنادین نباید در دوران شیردهی مصرف شود.

این دارو موجب خواب‌آلودگی و تسکین بخشی نمی‌‌شود.

 

عوارض مصرف ترفنادین

در صورت ابتلا به نارسایی کبدی, پورفیری و حساسیت شدید این دارو نباید مصرف شود.

 

توصیه های دارویی برای ترفنادین

در صورت بروز آریتمی قلبی مصرف دارو قطع گردیده و حتما به پزشک مراجعه شود.

 

3

 

بیشتر بدانید مسمومیت با دارو و شیوه درمان آن

تظاهرات بالینی: در مسمومیت حاد علائم معمولاً خفیف تا متوسط هستند (سردرد، تهوع، استفراغ، اغتشاش شعور).

در بیمارانی که ۹۰۰ میلی گرم یا بیشتر ترفنادین مصرف کرد ه‌اند آریتمی‌های بطنی گزارش شده است. همچنین تشنج و افت فشار خون نیز با مصرف بیش از حد دارو گزارش شده است.

 

درمان: واداشتن بیمار به استفراغ با شربت ایپکا (در بیمار هوشیار)، و تجویز ذغال فعال به دنبال آن برای جذب داروی اضافی که ممکن است در معده باقی مانده باشد ، توصیه می‌ شود. در صورت هوشیار نبودن مریض و یا عدم موفقیت در برانگیختن استفراغ، شستشوی معده توصیه می‌ شود. قابل دیالیزبودن ترفنادین مشخص نیست.

 

نکات قابل توصیه به بیمار

دارو را فقط در صورت نیاز مصرف کرده و بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

 

مصرف در کودکان: با وجود عدم اثبات بی ضرری مصرف ترفنادین در کودکان کوچکتر از ۱۲ سال، این دارو در کودکان ۱۲ـ۳ ساله تجویز شده است.

 

مصرف در دوران شیردهی: آنتی هیستامین هایی مانند ترفنادین نباید در دوران شیردهی مصرف شوند. بسیاری از این داروها در شیر مادر ترشح می‌ شوند و نوزاد را در معرض خطر تهییج پذیری غیر معمول قرار می‌ دهند. نوزادان نارس به ویژه در معرض خطر تشنج قرار دارند.

 

 

 

منبع: دارویاب , پرسشکده , نوین دارو

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied