شمانیوز
شما نیوز

روش های سوراخ کردن گوش + مراقبت های پس از آن

سوراخ کردن گوش نیاز به مراقبت پس از انجام دادن دارد تا از عفونت کردن آن جلوگیری شود و همچنین عوارضی هم دارد که باید بدانید. باید زیورالات مناسب را انتخاب کنید که گوش شما دچار مشکل نشود.

روش های سوراخ کردن گوش + مراقبت های پس از آن

سوراخ کردن گوش نیاز به مراقبت پس از انجام دادن دارد تا از عفونت کردن آن جلوگیری شود و همچنین عوارضی هم دارد که باید بدانید. باید زیورالات مناسب را انتخاب کنید که گوش شما دچار مشکل نشود.

خانم ها به زیورالات بسیار علاقه دارند و به همین جهت گوش های خود را سوراخ می کنند. برای اتصال گوشواره به گوش بهترین و امن ترین جا، نرمه گوش می باشد، سوراخ شدن گوش در کودکان و بزرگسالان نیاز به مراقبت های ساده ای دارد که اگر به درستی انجام نشود باعث درد و عفونت خواهد شد.

 

سوراخ کردن گوش و مراقبت های پس از آن

سوراخ کردن گوش را می توانید در منزل و با استفاده از دستگاه سوراخ کن هم انجام دهید، پس از سوراخ کردن گوش باید از آن بدرستی مراقبت کنید تا عفونت به همراه نداشته باشد و یا باعث بسته شدن سوراخ آن نشود، در ادامه روش های مراقبت از گوش پس از سوراخ کردن را به شما آموزش می دهیم.

 

لمس کردن گوش

پس از اینکه گوش را سوراخ کردید نباید محل سوراخ را لمس کنید، زیرا ممکن است این کار باعث ایجاد عفونت شود و اگر بخواهید آن را تمیز و ضد عفونی کنید باید دستانتان را با آب و صابون به خوبی بشویید.

 

چرخاندن گوشواره

پس از تمیز کردن محل سوراخ تا وقتی که پوست خشک نشده است گوشواره را مقداری در گوش بچرخانید تا از چسبیدن گوش به گوشواره جلوگیری کنید و اگر پوست خشک باشد چرخش گوشواره باعث خونریزی می شود و در نتیجه مدت بهبود هم طولانی تر خواهد شد.

 

شنا نکردن

در هنگام درمان نباید اصلا شنا کنید زیرا باعث انتقال باکتری به گوش می شود پس از استخر رفتن و دریا دوری کنید و اگر از وان استفاده می کنید باید به اندازه ای در آب فرو بروید که گوش شما خیس نشود.

 

گوشواره مخصوص

پس از سوراخ کردن گوش برای پیشگیری از عفونت باید از گوشواره مخصوص استفاده کنید که اگر قسمت نرمه گوش را سوراخ کدید پس از شش هفته می توانید گوشواره مخصوص را درآورید، ولی اگر بخش غضروفی باشد باید از این گوشواره مخصوص دوازده هفته استفاده کنید.

 

مراقب روسری یا کلاه باشید

هر چیزی که روی گوش را بپوشاند ممکن است باعث ایجاد عفونت آن شود زیرا ممکن است گوش تازه سوراخ شده را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه باعث ایجاد عفونت در آن شود.

 

روش های سوراخ کردن گوش + مراقبت های پس از آن

 

تعویض لباس

در زمان تعویض لباس باید مراقب باشید گوشواره به لباس گیر نکند زیرا این کار علاوه بر اینکه دردناک و آزار دهنده می باشد ممکن است سبب ایجاد عفونت شود.

 

 شامپو

از شست و شوی محل سوراخ گوش با شامپو و شوینده های مخصوص مو خودداری کنید زیرا مواد موجود در شامپو و شوینده ممکن است سبب ایجاد عفونت شدید شود بنابراین، در زمان حمام کردن با استفاده از یک پوشش پلاستیک روی گوش را بپوشانید.

 

خوابیدن

در زمان خوابیدن باید مراقب گوش تازه سوراخ شده باشد تا گوش و گوشواره به جای گیر نکند و همچنین از رو بالشی تمیز و بدون بافت درشت استفاده کنید.

 

نشانه عفونت ها

  •  ترشح مایع زرد رنگ

  • دردناک شدن محل سوراخ

  • خارش و سوزش

  • قرمزی و تورم محل سوراخ

 

ضدعفونی کردن و درمان عفونت بعد از سوراخ کردن گوش

۱. قبل از اینکه مجدد گوشواره را به گوش آویزان کنید آن را به یک پماد ضد باکتری آغشته کنید.

۲. بدنه گوشواره را حتما با الکل ضد عفونی کنید.

۳. از گوشواره ای که با گوش عفونی تماس داشته است استفاده نکنید.

۴. محل سوراخ گوش را روزی سه بار با الکل و پنبه تمیز ضد عفونی کنید.

 

مراقبت بعد از سوراخ کردن گوش در نوزادان

۱. روزی چند بار گوش نوزاد را چک کنید تا در صورت بروز عفونت آن را درمان کنید.

۲. اگر وضعیت گوش نوزادتان نگران کننده است حتما به پزشک مراجعه کنید تا نوزاد را از نظر سلامت گوش معاینه کند.

۳. در زمان حمام کردن نوزاد حتما گوش آن را با یک پوشش پلاستیک بپوشانید تا در معرض رطوبت نباشد.

۴. از جنس طلا فقط برای گوشواره استفاده کنید و یا روکش آن طلا باشد زیرا هر گوشواره دیگری سبب عفونت گوش نوزادتان می شود البته بهتر است، بزرگ تر هم این توصیه را رعایت کنند تا تورم و درد ناشی از سوراخ کردن گوش سریع بهبود یابد.

 

 درمان خانگی

درمان های خانگی وجود دارد ک به سرعت بخشیدن روند درمان سوراخ گوش کمک می کند همچنین برای درمان عفونت های باکتریایی خفیف گزینه مناسبی می باشد.

 

آب نمک

یک چهارم قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و حالا با یک تکه پنبه تمیز آن را به سوراخ غضروف بمالید استفاده از این روش باعث می شود میکروب ها نابود شوند و درد کمتر شود و همچنین محل سوراخ کمی نرم می شود سپس بعد از چند دقیقه محل را با دستمال کاغذی خشک نمایید.

 

روش های سوراخ کردن گوش + مراقبت های پس از آن

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای به نابود کردن بسیاری از باکتری ها که باعث عفونت پوستی می شوند کمک می کند و در واقع تحقیقات نشان داده است روغن درخت چای در مقابل باکتری سودوموناس آئروژینوزا که پس از سوراخ کردن غضروف سبب ایجاد عفونت می شوند تاثیر گذار است. بنابراین یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با دو تا سه قطره روغن درخت چای باهم مخلوط کنید و به پوست بمالید این روش به از بین بردن تورم و قرمزی ناشی از عفونت کمک می کند به منظور داشتن نتیجه بهتر این روش دو بار در روز انجام دهید تا نشانه های عفونت برطرف شوند.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی برای جلوگیری از عفونت باکتریایی در زخم گزینه بسیار مناسبی می باشد به منظور استفاده از این روش حتما از ژل خامی که از داخل خود گیاه بیرون می آید استفاده نمایید.

 

سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی به عنوان یک عامل ضد باکتری موثر در برابر سودوموناس می باشد بنابراین سرکه سیب خام و فرآوری نشده را با آب رقیق کنید و از آن استفاده کنید این روش برای ضد عفونی کردن زخم بسیار مناسب است.

 

بهترین سن برای سوراخ کردن گوش

دکتر محمدسعید واثقی درباره سوراخ کردن گوش گفت: سوراخ کردن لاله گوش سن خاصی ندارد و از لحظه تولد می‌توان نسبت به این موضوع اقدام کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق کشور بعد از تولد گوش نوزاد را سورخ می‌کنند، ادامه داد: قسمت پشتی گوشواره‌ای که به گوش نوزاد می‌رود ممکن است باعث آزار نوزاد شود ، لذا بهتر است این کار در سن ۶ یا ۷ سالگی انجام و برای کودک از گوشواره‌های ضد حساسیت استفاده شود.

 

این پزشک عمومی با تاکید بر اینکه در تمام اقدامات پزشکی درصدی خطا وجود دارد، اظهار کرد: از روش‌های سنتی برای سوراخ کردن گوش نباید استفاده شود، زیرا در این روش گوش به وسیله نخ و سوزن انجام می‌شود که گاهی منجر به پر شدن سوراخ گوش یا عفونت آن می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تنها منطقه ممنوعه گوش برای سوراخ کردن لاله گوش و قسمت غضروفی بالای آن است،‌عنوان کرد: معمولا ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که اقدام به سوراخ کردن این منطقه می‌کنند با عفونت مواجه می‌شوند.

 

واثقی خاطرنشان کرد: بعد از سوراخ کردن گوش باید به مدت ۲ تا ۳ هفته گوشواره را با پنبه و الکل تمیز کرده و درگوش بچرخانید تا سوراخ آن بسته نشود همچنین برای ترمیم زخم آن به‌ویژه برای افراد دیابتی نیز می‌توان از پماد تتراسایکلین استفاده کرد.

 

وی افزود:‌البته سرعت ترمیم بدن در افراد مختلف متفاوت است و افرادی که به صورت مداوم از گوشواره استفاده نمی‌کنند ممکن است با بسته شدن سوراخ گوش مواجه شوند.

 

این پزشک عمومی تاکید کرد: افراد برای سوراخ کردن گوش خود حتما به مراکز پزشکی مراجعه کنند و این مراکز نیز برای این کار از دستگاه‌های تمیز و استرلیزه و گوشواره‌های پلمپ شده‌ای استفاده کنند که تاریخ انقضای مصرف آن به پایان نرسیده باشد.

 

 

منبع: تاپ ناز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied