شمانیوز
شما نیوز

آمپول آفازول چیست؟ + موارد مصرف و عوارض

آفازول آنتی بیوتیکی است که برای بیماری هایی مانند عفونت های شدید تنفسی، مجاری ادراری ، پوست ، واژن ،مفاصل و عفونت پیش از جراحی استفاده می شود.

آمپول آفازول چیست؟ + موارد مصرف و عوارض

افازول  (سفازولین) یک آنتی بیوتیک است که برای عفونت های شدید تنفسی ، مجاری ادراری و تناسلی ، پوست ، بافت نرم استخوان ، مجاری صفراوی ، عفونت های جراحی، عفونت واژن استفاده میشود. آفازول در فرم ویال 50 ، 500 میلی گرم و 1 گرم می باشد و در رده بارداری B قرار دارد.

 

آفازول چیست؟

آفازول در درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی حساس به دارو مانند عفونت های ادراری در دوران بارداری و نیز به عنوان پیشگیری ازعفونت قبل از اعمال جراحی مصرف می شود.

 

سفازولین به پروتئین هایی که محل اتصال پنی سیلین است پیوند می یابد و ساخت دیواره سلولی باکتری را مهار می کند. این دارو به دلیل اینکه از دستگاه گوارش به خوبی جذب نمی شود و باید از راه تزریقی تجویز گردد. نیمه عمر آن 1-2 ساعت است .

 

موارد مصرف آفازول

عفونت های شدید تنفسی، مجاری ادراری – تناسلی، پوست، بافت نرم، استخوان و مفاصل، مجاری صفراوی، سپتی سمی، آندوکاردیت ناشی از ارگانیسم های حساس، پیشگیری از عفونت های جراحی، جراحی کثیف.

 

آمپول آفازول

 

 موارد منع مصرف آفازول

تنظیم دوز در بیماران با اختلال عملکرد کلیه ضروری می باشد. استفاده طولانی مدت از دارو باعث ایجاد عفونت ثانویه می شود. در بیماران با سابقه حساسیت به پنی سیلین به ویژه واکنش های با واسطه IgE (مانند آناف یلاکسی، آنژیوادم، کهیر) با احتیاط مصرف شود.

 

عوارض جانبی آفازول

فلبیت، ترومبوفلبیت (در اثر تزریق وریدی) ، کهیر، درد، سفتی، آبسه های غیرعفونی، پوست اندازی در محل تزریق، خارش، سندرم استیون – جانسون ، کولیت سودوممبران، تهوع، بی اشتهایی، استفراغ، اسهال، التهاب زبان، اختلال گوارشی، کرامپ های شکمی، خارش مقعد، کاندیدای دهانی، کاندیدیازیس ، نوتروپنی، لکوپنی، ائوزینوفیلی، ترومبوسیتوپنی.

 

تداخل دارویی آفازول

مصرف همزمان پروبنسید با این دارو ممکن است موجب افزایش غلظت و طولانی شدن وجود دارو در سرم شود. مصرف همزمان این دارو با داروهایی که باعث مسمومیت کلیوی می شوند (وانکومایسین، کلیستین، پلی میکسین B و آم ینوگلیکوزیدها)، مصرف همزمان با داروهایی که اثر باکتریوستاتیک دارند (تتراسیکلینها، اریترومایسین یا کلرامفنیکل) ممکن است از فعالیت باکتری کش این دارو جلوگیری کند. از استفاده همزمان خودداری شود.

 

مصرف آمپول آفازول در کودکان

آفازول در کودکان مصرف شده است. با این وجود، بی ضرری مصرف آن در کودکان کمتر از یک ماه ثابت نشده است.

 

مصرف آفازول در شیردهی

بی ضرری مصرف آفازول در شیردهی ثابت نشده است. بنابراین، مصرف این دارو در مادران شیرده باید با احتیاط همراه باشد.

 

آیا آمپول آفازول درد دارد؟

تزریق عضلانی آفازول کمتر از سایر سفالوسپورینها دردناک است. این تزریق باید به صورت عمیق و در عضلات بزرگ مانند گلوتئوس انجام شود.

 

 

منبع: درمان سرا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اسدی

    ؟

  • جعفر

    عالی

  • مهدیه نصیری

    بسیار عالی