شمانیوز
شما نیوز

کرونا در آب شرب شهر تهران + جزئیات

در روز‌های اخیر خبر‌هایی مبنی بر احتمال آلوده بودن آب شرب به ویروس کرونا در فضای مجازی منتشر شد که صحت و سقم آن مورد بررسی قرار گرفت.

کرونا در آب شرب شهر تهران + جزئیات

به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی است که شیوع ویروس کرونا همه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ به نوعی که زندگی افراد شکل و شمایل دیگری گرفته و استفاده از ماسک، دستکش و مایع‌های ضدعفونی جزء اقلام ضروری  شده است.

با شیوع کرونا، فصل زندگی جدیدی برای همه افراد کلیک خورده است، فصلی که می‌توان گفت، مشکلات و استرس‌هایی برای افراد جهان به همراه دارد، حالا در کنار همه این مسائل افرادی هستند که با سودجویی، اظهاراتی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند که سبب افزایش نگرانی‌ها می‌شود؛ اظهاراتی که انتهای آن در بیشتر مواقع به شایعه می‌رسد.

یکی از این اظهارات مربوط به احتمال آلوده بودن آب تهران به ویروس کرونا در فضای مجازی بود که سوالاتی را برای شهروندان به وجود آورد.

باشگاه خبرنگاران جوان برای کاهش نگرانی شهروندان این موضوع را پیگیری کرد، در خصوص همین موضوع محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران و کارشناس محیط زیست به خبرنگار ما گفت: با انتشار خبر آلودگی شبکه آب فرانسه به ویروس کرونا گمانه زنی‌ها درباره آلودگی آب و کانون‌های انتشار بیماری در جهان افزایش یافته و موج نگرانی‌ها درخصوص اینکه آیا واقعا آب به کرونا آلوده می‌شود به همراه داشته است.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: اما واقعیت این است، طی مدتی که ویروس کرونا در جهان شایع شده تاکنون ۳۳ مرتبه جهش و تکامل پیدا کرده است، براساس نتایج یک تحقیق در کشور هلند ویروس کرونا در شبکه فاضلاب شهری این کشور یافت شده است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره بر اینکه اخیرا تعدادی از پژوهشگران فاضلاب یک شبکه خاص را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند، گفت: اخیرا نیز علائم کرونا در کانون‌های بیماری متفاوت شده است به این صورت که در ابتدا علائم بیشتر مانند ویروس آنفلوآنزا همراه با سرفه‌های خشک و مداوم بود، اما کم کم علائم به از بین رفتن احساس بویایی و چشایی و در برخی بیماران نیز علائم به صورت اسهال، استفراغ، دل درد، ناراحتی‌های کبدی، خون ریزی‌های داخلی و تیرگی پوست ظهور پیدا کرد.

او افزود: علائم جدید کرونا به این دلیل است که ویروس از طریق آب آشامیدنی آلوده و همچنین مواد غذایی و سبزیجات و میوه وارد بدن شده و مطابق با آخرین تحقیقات پزشکی از طریق دستگاه گوارش به ارگان‌های داخلی بدن از جمله کلیه و کبد می‌تواند آسیب وارد می‌کند.

محبوب فر در خصوص آلودگی شبکه آب فرانسه افزود: با آلودگی شبکه آب فرانسه به ویروس کرونا و همچنین ردگیری ویروس در شبکه فاضلاب شهری هلند، آلودگی آب‌ها به این ویروس را باید تصدیق کرد و تاکید کرد که موضوع آلودگی آب به ویروس کرونا باید جدی گرفته شود.

این کارشناس با تاکید بر اینکه آلودگی آب شرب به ویروس کرونا هنوز در ایران مشاهده و تایید نشده است، گفت: در شهر‌های شمالی و بسیاری از مناطق ساحلی ایران که دسترسی به آب‌های سطحی فراوان است و سطح آب‌های زیرزمینی بالا است، ویروس کرونا با دفع از طریق روده می‌تواند وارد فاضلاب شود و فاضلاب هم قطعا می‌تواند آب‌های زیرزمینی را آلوده کند، بنابراین نیاز است تا به این موضوع نگاه جدی تری شود.

او افزود: با توجه به اینکه منابع در دسترس آب شرب بسیاری از شهر‌ها در کشور ایران و حتی در دنیا از طریق منابع آب سطحی و زیرزمینی است ، امکان وجود ویروس کرونا در این آب‌ها جدی تر می شود و چون این ویروس در فاضلاب وجود دارد پس امکان ورود و انتقال آن به آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی نیز وجود دارد.

محبوب فر با اشاره به اینکه پیش از این سابقه ورود پساب غسالخانه‌ها به آب‌های زیرزمینی و نیز راه یافتن فاضلاب‌های سطحی به شبکه جمع آوری فاضلاب نگرانی‌هایی ایجاد کرده بود، عنوان کرد: در این خصوص مدیران دولتی کشور باید احتیاطات لازم و پیشگیرانه را به ویژه در خصوص دفن اجساد بیماران کرونایی و همچنین جمع آوری و تصفیه و دفع اصولی فاضلاب نسبت به گذشته به عمل آورند.

او در پایان تاکید کرد: بنابراین امکان آلوده شدن آب‌های شرب و غیر شرب به ویروس کرونا در کشور ایران نیز مانند سایر کشور‌های دنیا وجود دارد، اما این موضوع به این معنی نیست که آب شرب کانون‌های انتشار بیماری آلوده است بلکه باید از طریق انجام آزمایش‌های میکروبیولوژی آب و فاضلاب و همچنین انجام آزمایشات کلرسنجی در شبکه آب شرب شهری از آلوده شدن آب جلوگیری کرد و مردم نیز رعایت نکات بهداشتی را کنند.

اما با این وجود که برخی از کارشناسان محیط زیست احتمال آلوده شدن آب شرب تهران به ویروس کرونا را به شهروندان می‌دهند، محمدرضا بختیاری مدیر عامل آب و فاضلاب تهران درخصوص آلودگی آب به ویروس کرونا اظهار کرد: انتشار خبر مبنی بر آلوده بودن آب شرب تهران به ویروس کرونا بی اساس و امکان پذیر نیست.

مدیر عامل آب و فاضلاب تهران افزود: شرکت آب و فاضلاب استان تهران به طور مدام شبکه آبی پایتخت را با درصد بالایی از کلر تست می‌کند تا ویروسی وارد آب چه در کشور و چه در تهران نشود.

بختیاری با اشاره به سالم نگه داشتن کیفیت آب تا نقطه مصرف برای مشترکان در خصوص نظارت‌های انجام شده بر فرآیند تصفیه گفت: شرکت آب و فاضلاب تهران به عنوان دستگاه نظارتی میزان کلر باقی مانده استاندارد شبکه را با توجه به زمان، مکان و شرایط اعلام و تا میزان صد درصدی اطمینان سلامت و کیفیت آب را تضمین می‌کند.

بختیاری بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب تهران به صورت روزانه پایش شده و تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر آلودگی آب شرب تهران به وزارت بهداشت گزارش نشده است.

به گفته شرکت و آب و فاضلاب تهران در فرآیند تصفیه با افزودن کلر به آب‌های زیرزمینی و آب شرب تمام باکتری‌ها و ویروس‌ها از بین می‌رود و احتمال آلودگی آب به ویروس صفر است، بنابراین نیاز است تا مسئولان در خصوص سلامت آب شرب دقت و نظارت کافی را داشته باشند و پیشگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند،

همچنین شهروندان باید از صحت اخبار‌های منتشر شده در فضای مجازی اطمینان حاصل کنند و به شایعات فضای مجازی اعتماد نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied