شمانیوز
شما نیوز

دلیل بروز کبد چرب مشخص شد

محققان بیمارستان ماساچوست اعلام کردند عدم تعادل الکترون‌ها در سلول‌های کبد عامل بیماری‌های قلبی عروقی و کبد چرب است.

دلیل بروز کبد چرب مشخص شد

خبرآنلاین نوشت: به گزارش پایگاه خبری ساینس‌دیلی، این مطالعه نشان می‌دهد عدم تعادل الکترون‌ها در سلول‌های کبد منجر به بروز  پدیده‌ای به نام استرس کاهشی می‌شود. محققان در ادامه تاثیر عوامل ژنتیکی،  محیطی و رژیم غذایی را بر این پدیده بررسی کردند.

استرس کاهشی زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌ها بیش از حد الکترون تولید می‌کنند. الکترون‌ها در تولید انرژی نقش دارند؛ از طرفی مقدار زیادی الکترون همراه با مواد غذایی وارد بدن می‌شود. زمانی که تعادل میزان تولید و نیاز الکترون‌ها برهم بخورد، ‌ استرس کاهشی بروز می‌کند.

در ادامه مطالعات آمده است مصرف غذاهای چرب و الکل یکی از مهمترین عوامل بروز استرس کاهشی است. برخی از اختلالات ژنتیکی نیز در این عارضه دخیل هستند. محققان معتقدند با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توان بسیاری از بیماری‌های متابولیت از جمله کبد چرب را درمان کرد.

‌کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری بوجود می‌آید. با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه‌ای به نام کبد چرب به وجود می‌آید.

۲ نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبد چرب الکلی را افزایش می‌دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. علل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن  و سوء تغذیه هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied