شمانیوز
شما نیوز

این خوراکی ها را در یخچال نگه ندارید + جزئیات

برخلاف تصور ما که می‌توان مواد غذایی را برای مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد، کارشناسان معتقدند قراردادن برخی خوراکی‌ها در یخچال موجب از بین رفتن طعم و مزه و در مواردی تغییر بافت آنها می‌شود.

این خوراکی ها را در یخچال نگه ندارید + جزئیات

ایرنا نوشت : تصور همه ما از یخچال وسیله‌ای است که می‌توان مواد غذایی را برای مدت زمان طولانی در آن نگهداری کرد. این موضوع در مورد اکثر خوراکی‌ها واقعیت دارد چنانچه بدون یخچال قادر به نگهداری گوشت، محصولات لبنی و بسیاری از انواع مواد غذایی در خانه نیستیم. یخچال به راستی معجزه‌ای محسوب می‌شود که شیوه غذا خوردن خانواده‌ها را متحول ساخته است.

اما به تازگی مشخص شده است که برخی خوراکی‌ها تازگی خود را در یخچال از دست می‌دهند. همچنین برخی اوقات سرد کردن خوراکی‌ها طعم و عطر آنها را کاهش می‌دهد و تغییراتی نیز در بافت آن‌ها ایجاد می‌کند.

در این گزارش به چند خوراکی اشاره شده است که نگهداری آن‌ها در یخچال باعث می‌شود هرگز از چشیدن طعم واقعی آن‌ها لذت نبریم. این درحالی است که با نگهداری آن‌ها در دمای اتاق می‌توان از نابودی غیرعمدی بسیاری از مواد مغذی آن‌ها پیشگیری کرد.

 

سیب زمینی

بهترین روش برای نگهداری سیب زمینی، قرار دادن آن‌ها در  یک مکان سرد و تاریک است. اما یخچال خیلی خنک است. سرمای یخچال نشاسته سیب زمینی را از بین می‌برد و بافت سیب زمینی را پودری می‌کند که خوردن آن خوشایند نیست. همچنین نشاسته سیب زمینی در یخچال به قند تبدیل می‌شود که بر طعم آن تاثیر می‌گذارد.

پیاز

از دیگر خوراکی‌هایی که نباید در یخچال قرار داد، پیاز است. پیاز در یخچال سریعتر از محیط درون اتاق فاسد می‌شود. زمانی‌که پیاز در یخچال نگهداری شود خیلی سریع رنگ آن قهوه ای شده و بافت آن نرم می‌شود. بهترین مکان برای نگهداری پیاز قرار دادن آن در دمای اتاق و به دور از تابش نور خورشید است؛ اما زمانی‌که پوست پیاز کنده شود بهتر است که آن را در یک کیسه فریزر در قفسه سبزیجات یخچال نگهداری کرد.

سیر

وقتی سیر در یخچال قرار می‌گیرد طعم و رایحه خود را از دست می‌دهد؛ برای حفظ طعم و رایحه سیر باید آن را در یک ظرف خنک و خشک که هوا از آن عبور می‌کند قرار داد. پاکت‌های کاغذی نمونه خوبی برای نگهداری سیر هستند اما باز هم باید به یاد داشت زمانی‌که سر سیر بریده می‌شود این سبزی شروع به خراب شدن می‌کند. بنابراین باید آن را در عرض ۱۰ روز مصرف کرد.

ملون‌ها

بهترین مکان برای نگهداری تمام انواع ملون‌ها مانند طالبی، هندوانه و گرمک، قرار دادن آن‌ها در دمای اتاق است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قرار دادن ملون‌ها در یخچال خیلی سریع باعث از بین بردن محتوی آنتی اکسیدانی آنها می‌شود. بنابراین با نگهداری ملون‌ها در دمای اتاق اطمینان حاصل می‌شود که میوه سالمتری مصرف می‌کنید. با این حال باید توجه داشت که بعد از بریدن ملون‌ها باید آنها را در یخچال قرار داد و می‌توان آن‌ها را برای ۳ یا ۴ روز در یخچال نگهداری کرد.

عسل

عسل زمانی‌که در یخچال قرار می‌گیرد، ساختاری کریستالی مانند پیدا کرده و سفت می‌شود. بنابراین عملا غیر قابل استفاده می‌شود و دیگر طعم خوبی نخواهد داشت. اما با قرار دادن عسل در دمای اتاق می‌توان آن را برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد. همچنین در نظر داشته باشید عسل‌هایی که بر اثر نگهداری طولانی مدت سفت می‌شوند را می‌توان با انداختن شیشه آن‌ها در آب گرم دوباره نرم کرد.

نان

نان در کل فاسد شدنی است و زود کپک می‌زند . برخی افراد برای جلوگیری از کپک زدن نان، آن را در یخچال می‌گذارند اما نگهداری نان در یخچال باعث می‌شود خشک و سفت شود و دیگر خوشمزه نباشد. بهترین روش برای نگهداری نان، قرار دادن آن در جا نانی و مصرف کوتاه مدت آن است اما اگر مجبورید که نان را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کنید، بهتر است آن را در فریزر قرار داده و بعد در توستر گرم و مصرف کنید.

آجیل‌ها

نگهداری آجیل‌ها در یخچال باعث می‌شود روغن آن‌ها ترش نشود و درنتیجه طول عمر بیشتری پیدا کنند اما با قرار دادن آجیل‌ها در یخچال، طعم و مزه آن‌ها از بین می‌رود و بو و رایحه یخچال و سایر مواد غذایی که در آن هست را به خود می‌گیرند.

بهترین روش برای نگهداری آجیل‌ها، قرار دادن آن در ظرف دردار است که هوا در آن نفوذ نکند. اما برای احیای آجیل‌هایی که در یخچال قرار گرفته‌اند، بهتر است قبل از مصرف آن‌ها را در یک ماهی تابه خشک، تفت داد.

قهوه

اگر از افراد طرفدار قهوه هستید، حتما می‌دانید که تفاوت زیادی میان یک قهوه خوب و بد وجود دارد. قرار دادن قهوه در یخچال چه به صورت دانه‌های قهوه و یا پودر قهوه باعث می‌شود که آب به خود جذب کند و در نتیجه قهوه خوب دم نکشد. بهترین روش برای نگهداری قهوه، قرار دادن آن در دمای اتاق و در ظرف در داری است که هوا در آن نفوذ نکند.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی هم از دیگر مواد غذایی است که نباید آن را در یخچال قرار داد زیرا سرد کردن گوجه فرنگی باعث می‌شود طعم و مزه خود را از دست بدهد و بافت آن نرم شود.

همچنین در صورتی‌که گوجه فرنگی‌ها نرسیده باشند باید آن‌ها را پشت یک پنجره آفتاب‌گیر قرار داد. اما اگر گوجه فرنگی‌ها بیش از حد رسیده باشند بهتر است آن‌ها را پخت و بعد در یخچال نگهداری کرد.

سس تند

نگهداری سس‌های تند در یخچال ایرادی ندارد اما مقداری از طعم تند خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر واقعا نگهداری سس‌های تند در یخچال ضرورتی ندارد زیرا این سس‌ها مقادیر زیادی سرکه دارند که از رشد باکتری پیشگیری می‌کند.

 

کرم شکلاتی فندقی

 مزه کرم شکلات فندقی بر روی نان تست یا میوه عالی است اما زمانی‌که ظرف کرم شکلاتی در یخچال گذاشته می‌شود، این کرم سفت شده  و دیگر نمی‌توان آن را  روی نان یا میوه مالید. همچنین نگهداری کرم شکلاتی فندقی در یخچال باعث از دست دادن  طعم و مزه خاص آن می‌شود. در کل ظرف‌های باز نشده کرم شکلات فندقی را می‌توان برای مدت زمان دو ماه نگهداری کرد اما زمانی‌که در این شکلات باز می‌شود باید آن را در عرض یک ماه بدون آنکه در یخچال گذاشته شود، مصرف کرد.

سیب

سیب از دیگر میوه‌هایی است که نگهداری آن در یخچال باعث تغییر بافت آن می‌شود.اگر دوست دارید سیب سرد مصرف کنید می‌توانید آن را در یخچال بگذارید اما واقعا نیازی به این کار نیست؛ در حقیقت نگهداری سیب در یخچال باعث می‌شود بافت ترد خود را از دست بدهد. سیب، میوه زیبایی است که می‌توان آن را برای دو هفته بر روی میز یا کانتر آشپزخانه قرار داد.

آوکادو

همه می‌دانیم که مصرف آوکادوی سفت یا خیلی نرم اصلا خوشایند نیست، بنابراین آوکادو را باید در دمای اتاق نگهداری کرد تا رسیده شود چرا که  قرار دادن آن در یخچال مانع رسیدن این میوه می‌شود اما باید به خاطر داشته باشید که اگر آوکادویی بیش از حد رسیده بود باید آن را در یخچال قرار داد تا بتوان برای دو یا سه روز این میوه را نگهداری کرد.

میوه‌های هسته‌دار

میوه‌های هسته‌دار مانند شلیل، زردآلو، انبه، آلو، هلو مانند گوجه فرنگی در دمای اتاق به بهترین شکل رسیده می‌شوند. با نگهداری میوه های هسته‌دار در پاکت کاغذی طعم و عطر آنها حفظ می‌شود اما اگر این میوه‌ها به اندازه کافی رسیده هستند می‌توان برای چند روز آنها را در جامیوه‌ای یخچال نگهداری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied