شمانیوز
شما نیوز

داروی دیفنوکسین آتروپین چیست ؟ + عوارض

دیفنوکسین-آتروپین ( موتوفن ) یک داروی ترکیبی برای درمان اسهال حاد (اسهالی که ناگهان شروع می‌شود و کم‌تر از دو هفته طول می‌کشد) استفاده می‌شود.

داروی دیفنوکسین آتروپین چیست ؟ + عوارض

دیفنوکسین آتروپین ( موتوفن ) یک داروی ترکیبی برای درمان اسهال حاد (اسهالی که ناگهان شروع می‌شود و کم‌تر از دو هفته طول می‌کشد) استفاده می‌شود.

 

موارد منع مصرف آتروپین/دیفنوکسیلات ( لوموتیل )

انسداد روده , انسداد مجاری ادراری , میاستنی گراویس , گلوکوم با زاویه بسته , ازدیاد حساسیت به دارو , انسداد معده , یرقان انسدادی , اسهال ناشی از انتروکولیت های سودومونایی , اسهال ناشی از عفونت های انتروتوکسین باکتری ها , افزایش اسید معده یا گلو , مشکلات مری , ضعف عضلات روده , مشکلات قلبی همراه با خونریزی

 

موارد منع مصرف دیفنوکسین-آتروپین

  • به تاریخ انقضای داروی دیفنوکسین-آتروپین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است،از آن مصرف نکنید.

  • هرگز داروی دیفنوکسین-آتروپین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

  • تداخل دارویی دیفنوکسین-آتروپین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

  • دیفنوکسین-آتروپین برای کودکان زیر ۱۶ سال مناسب نیست.

 

تداخلات دارویی دیفنوکسین-آتروپین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

 

با توجه به اینکه مهارکننده های MAO با دیفنوکسین-آتروپین تداخل جدی (احتمالاً منجر به مرگ) نشان می دهند، از مصرف همزمان این دارو با مهارکننده های MAO اجتناب کنید. مهارکننده های MAO مانند: ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین (rasagiline)، سلژیلین، ترانیل سیپرومین، نالترکسون، قرص پتاسیم.

اگر داروها یا مواد خواب آور مانند: الکل، آنتی هیستامین های خاص (از قبیل ستیریزین، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند دیازپام (diazepam) و زولپیدم (zolpidem))، شل کننده های عضلانی، داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین (codeine)) و داروهای روانپزشکی (مانند کلرپرومازین (chlorpromazine)، ریسپریدون، آمی تریپتیلین (amitriptyline)، ترازودون) مصرف می کنید، حتماً به پزشک خود بگویید.

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن ها از موادی تشکیل شده اند که باعث خواب آلودگی می شوند و یا خطر خونریزی را افزایش می دهند. از پزشک خود در مورد استفاده از آن ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.پ

 

مصرف دیفنوکسین-آتروپین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی دیفنوکسین-آتروپین در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

 

تاثیر مصرف داروی دیفنوکسین-آتروپین بر رانندگی

دیفنوکسین-آتروپین می تواند باعث سرگیجه و خواب آلودگی در شما شود، تازمانی که این علائم بر طرف نشدند، از رانندگی کردن بپرهیزید.

 

هشدارها

• آتروپین/دیفنوکسیلات ممکن است موجب خواب آلودگی ، گیجی یا تاری دید شود . این اثرات در صورت مصرف الکل یا یا دارو های خاص بدتر می شود . بنابراین در این موارد باید با احتیاط مصرف شود .
• لوموتیل علایم اسهال را حداکثر طی 48 ساعت بهبود می بخشد . در صورت عدم بهبودی بعد از این مدت تاثیر دارو بعید به نظر می رسد.
• دیفنوکسیلات ممکن است موجب تقویت فعالیت باربیتورات ها آرام بخش ها و الکل گردد . بنابراین در مصرف همزمان ، بیماران باید به طور دقیق تحت نظر قرار گیرند .
• دیفنوکسیلات/آتروپین در افراد سالخورده باید با احتیاط مصرف شود . این افراد ممکن است به عوارض دارو بخصوص عوارض تحریکی ، آشفتگی و یا گیجی ناشی از آن حساس تر باشند .
• آتتروپین/دیفنوکسیلات نباید در کودکان زیر 13 سال مصرف شود. ایمنی و کارایی این دارو در این گروه سنی هنوز تایید نشده است .
• لوموتیل ممکن است سبب افزایش حساسیت به نور در چشم ها گردد که استفاده از عینک آفتابی به رفع آن کمک می کند .

 

منبع : ساعدنیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied