شمانیوز
شما نیوز

کدام تست قطعی ترین شیوه تشخیص کرونا است؟

یک کارشناس علوم آزمایشگاهی به بیان نکاتی در خصوص در صد اطمینان انواع آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا پرداخت.

کدام تست قطعی ترین شیوه تشخیص کرونا است؟

فرنوش‌ محمدحسین درخصوص انواع آزمایش‌هایی که برای تشخیص بیماری کرونا انجام می‌شود، گفت: روش‌های مختلفی برای تشخیص کرونا وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آزمایش خون، آزمایش از طریق حلق، آزمایش مخاط بینی و اسکن ریه اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه در آزمایش‌های حلق و بینی از شیوه پی سی آر استفاده می‌شود، ادامه داد: درتست حلق هم مانند بینی، مخاط بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد و تنها تفاوتشان باهم در روش آزمایش و محل برداشت مخاط است.

این کارشناس علوم آزمایشگاهی توضیح داد: ویروس دارای ژن‌هایی است که هنگام ورود به بدن افراد تکثیر می‌شود و در آزمایش پی سی آر با بررسی ژنتیک ویروس می‌توان تشخیص داد که آن درمخاط و بزاغ دهان بیمار تکثیر پیدا کرده است یا نه.

محمد حسین بیان کرد: روش دیگر تشخیص کرونا اسکن ریه است که از طریق نقطه‌های سفید اطراف ریه نشان می‌هد، تا چه میزان ریه افراد بر اثر ابتلا به کرونا درگیر شده است.

وی با بیان اینکه در آزمایش خون می‌توان به آنتی بادی موجود دربدن بیمار پی برد، افزود: هنگامی که فرد به یک ویروس مبتلا می‌شود، بدن علیه آن ویروس آنتی بادی ترشح می‌کند و از طریق تست خون با بررسی میزان آنتی بادی موجود در بدن می‌توان تشخیص داد که فرد دچار کرونا شده است یا نه.

این کارشناس علوم آزمایشگاهی اظهار کرد: همچنین برای تشخیص کرونا از یکسری تست اولیه و اورژانسی هم نظیر سی بی سی و سی آر پی استفاده می‌شود، البته این نوع آزمایش ها، تست اصلی تشخیصی کرونا نیستند و بعد از مثبت شدن آن‌ها نمی‌توان به طور قطعی گفت که فرد مبتلا به کووید ۱۹ است، چرا که در سایربیماری‌ها مثل سرماخوردگی نیز فاکتور‌های این نوع تست ها  بالا می‌رود.

وی عنوان کرد: سی آر پی به معنی پروتئین حاد شناخته می‌شود و ممکن است بر اثر بروز هرنوع التهاب و یا استرس بالا برود و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن به عنوان تست قطعی تشخیص کرونا یاد کرد و مواردی که مشاهده شده اند که تست سی آرپی آن‌ها منفی بوده، ولی دچار بیماری کرونا بوده اند.

محمدحسین با اشاره به اینکه مثبت شدن این تست‌ها تنها پزشک را به شک می‌اندازد که بیمارمبتلا به کرونا است، متذکر شد: در آزمایش‌های مخاط بینی و حلق احتمال اینکه نتیجه تست منفی کاذب شود وجود دارد، چرا که ممکن است نمونه را از مکان درستی نگرفته باشند و از قسمتی نمونه برداشته شود که ویروس تکثیر نشده است.

این کارشناس علوم آزمایشگاهی یادآورشد: از آنجایی که آنتی بادی افراد بعد از کرونا به سرعت پایین می‌آید، آزمایش خون هم به طور صد در صد نمی‌تواند ابتلا به کرونا را نشان دهد.

وی ضمن تاکید براینکه قطعی‌ترین شیوه تشخیص کرونا سی تی اسکن ریه است و در سایر روش ها احتمال خطا وجو دارد، گفت: در مبتلایانی که درگیری ریه ندارند، پزشکان بیشتر به علائم بالینی توجه می‌کنند و از طریق آزمایش نسبت به مبتلا بودن فرد مطمئن می‌شوند.

 

منبع : میزان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied