شمانیوز
شما نیوز

هزاران خاصیت نهفته در انبه که از آن بی خبرید!

مواد غذایی و دمنوش ها خواص مختلفی دارند در این مطلب قصد داریم به فواید فوق العاده انبه بپردازیم پس با ما همراه باشید.

هزاران خاصیت نهفته در انبه که از آن بی خبرید!

انبه یا مانگو میوه درختی با نام علمی Mangifera indica است. ارتفاع درخت آن حدود 10 متر و این درخت قدمتی 4000 ساله دارد. وقتی انبه را خشک می کنند، رطوبت آن ازبین می رود که به اصطلاح به آن انبه خشک گفته می شود دارای ماندگاری بیشتری می شود. انبه خشک میوه ای با ارزش غذایی و همچنین خواص دارویی – درمانی فراوان می باشد.

میوه انبه خشک دارای طبع گرم است در نتیجه افراد با مزاج گرم بهتر است آن را با سکنجبین مصرف کنند. برای افرادی که تمایل فراوانی به خوردن شیرینی جات مانند آبنبات و شکلات دارند مصرف این میوه به صورت خشک بسیار مناسب است زیرا به همان میزان شیرینی دارد و حتی می توان گفت که به دلیل از دست دادن آب این میوه در زمان خشک کردن، شیرینی بسیار مناسبی دارد.

کشت این میوه بسیار مفید در ایران بسیار کم است و به همین دلیل بهتر است از خشک شده آن استفاده شود زیرا در تمامی فصول به آسانی در دسترس است و می توانیم به راحتی به عنوان یک ماده مغذی در طی روز استفاده نماییم. استان هرمزگان بیشترین کشت این میوه را دارد و بعد از آن در استان سیستان و بلوچستان کاشته می شود.

انبه یک نوع میوه آبدار متعلق به مناطق گرمسیر آسیا است و به طور طبیعی علاوه بر پرورش در آب و هوای گرم آسیای جنوب شرقی، در بخش هایی از آمریکای جنوبی و استرالیا هم به خوبی قابل پرورش می باشد. از این میوه مفید برای تهیه انواع دسرها استفاده می شود. ویتامین A و Cدر میوه تازه انبه موجود است.

انبه خشک ازمیوه های محبوب و مورد پسند عامه مردم می باشد اما باید توجه داشت که به دلیل دارا بودن کالری بالا باید در مصرف آن دقت فراوانی داشت. انبه خشک دارای مواد مغذی فراوانی است. ویتامین A موجود در این میوه خشک به تنظیم متابولیسم، کلسیم و آهن کمک می کند و معمولا از آن به عنوان میان وعده و یا دسر استفاده می شود. هسته و برگ این میوه منبع مناسبی از خواص مفید برای بدن است. هسته انبه دارای چربی فراوان، اسید گالیک و نشاسته می باشد.

برگ های این میوه شیرین و آبدار نیزه ای است و استفاده از این برگها به بیماران دیابتی برای کاهش قند خون توصیه می شود. در طب چینی از برگ انبه برای درمان قطعی آسم استفاده می شود. برگ انبه دارای خاصیت آنتی باکتریالی است که به رفع عفونت بدن و درمان انواع تومورها و اختلالات گوارشی کمک می کند. خاصیت آنتی اکسیدان آن ویروس ها را از بین برده و موثر در درمان سرماخوردگی و عفونت های گلو می باشد. در تولید لوازم آرایشی – بهداشتی هم از برگ این میوه استفاده می شود.

گل های قرمز و زرد آن به صورت خوشه ای رشد می کنند. با خریدن انبه خشک می توانید از مزایای آن در فصول مختلف استفاده نمایید زیرا آن را می توان به آسانی نگهداری نمود.

 

تصویر

 

روش خشک کردن

با توجه به وجود دستگاههای خشک کن صنعتی که امروزه وجود دارد اما هنوز هم برای حفظ کیفیت میوه در هنگام خشک کردن با شکر و یا سایر آب میوه ها آن را شیرین می کنند. برای خشک کردن این میوه، ورقه های نازک انبه را بر روی تخته های چوبی قرار داده و رو به آفتاب نگهداری می کنند تا به حالت طبیعی خشک شود.

 

فواید انبه خشک

انبه خشک سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول می باشد که فیبرهای محلول کمک به جذب مواد مغذی و همچنین کنترل قند خون و کاهش کلسترول LDL می کنند و فیبر نامحلول که در میوه آن فراوان است، در انبه خشک به سلامت سیستم گوارش کمک می کند.

ویتامین A موجود در این میوه خشک سبب حفظ سلامت پوست و غشاهای مخاطی از ویروس ها و باکتری ها می شود. عامل اصلی نابینایی در افراد کاهش دژنراسیون ماکولا است که با مصرف انبه خشک به دلیل وجود این ویتامین سبب تقویت چشم می شود. ویتامین B موجود در آن با تبدیل کردن مواد غذایی به انرژی باعث تولید سلول های قرمز خون می شود. آنتی اکسیدان های موجود در میوه خشک انبه منبع بسیار خوبی از ترکیبات محافظتی می باشند که سبب رفع آسیب های اکسیداتیو می شود.

فنل های موجود در انبه خشک مانند فیستین ، آستراگلین ، متیل گالت، اسید گالیک، ایزوکوکریترین ، کوئرستین دارای خاصیت جلوگیری از بروز سرطان بخصوص سرطان دستگاه گوارش هستند. اسید گالیک موجود در این نوع میوه خشک به ضدعفونی و تمیز کردن سیستم هضم کمک می کند.

 

خواص کلی این میوه عبارتند از:

  • کمک به کاهش وزن

  • به دلیل اینکه بسیار مقوی است تقویت کننده بدن می باشد

  • سبب درخشان شدن رنگ صورت می شود

  • خوشبو کننده دهان و بدن است

  • ادرار آور است

  • کمک به تصفیه خون می کند

  • درمان کننده یبوست و اسهال می باشد

  • مصرف آن دمای بدن را پایین آورده و در نتیجه تب را کاهش می دهد

  • برطرف کننده عطش است

  • درمان کننده بواسیر می باشد

  • مصرف این میوه سرفه، تنگی نفس و سردرد را درمان می کند.

 

تصویر

 

انبه خشک مانند میوه تازه آن دارای مواد مغذی فراوان است و به همین دلیل مصرف آن یک میان وعده مناسب می باشد و در مواقع گرسنگی استفاده از آن انرژی زیادی به بدن شما می دهد. انبه خشک از پوست مراقبت می کند زیرا در نوع خشک این میوه شیرین و آبدار تعدادی عنصر فعال و آنتی اکسیدان وجود دارد که از التهاب پوست جلوگیری کرده و به کم شدن چین و چروک و نیز بازسازی بیشتر پوست کمک کرده و لکه های پوستی را از بین می برد. مواد مغذی موجود در انبه خشک به جوان سازی پوست کمک موثری می کند. در هنگام خشک کردن انبه آب این میوه از بین می رود اما این مسئله سبب از بین رفتن منبع غنی فیبر موجود درآن نمی شود.

انبه خشک دارای منبع خوبی کربوهیدرات است که سبب کنترل اشتها شود و در مواقع مصرف این میوه خشک دیگر احتیاج به مصرف مواد قندی و میان وعده نخواهید داشت و در نتیجه در کاهش وزن بسیار موثر است. البته باید متذکر شویم که این میوه خشک دارای کالری بالایی است پس باید از زیاده روی در مصرف آن خودداری نمود. انبه خشک در هضم غذای مصرفی کمک موثری می نماید. استفاده از انبه خشک از پوکی استخوان جلوگیری می کند. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که در این میوه هم موجود است و می تواند با کم کردن دژنراسیون ماکولا سبب تقویت بینایی و تاخیر در ایجاد آب مروارید شود زیرا چه به صورت خشک و چه نوع تازه این میوه دارای ویتامین A فراوان است.

میزان متوسط آهن در انبه خشک برای جلوگیری ازکم خونی مفید و باعث افزایش گردش خون می شود. مصرف انبه خشک از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند. به دلیل اینکه این میوه خشک مانند تازه آن سرشار از ویتامین C ، پکتین و فیبر است به کاهش کلسترول خون کمک فراوانی می کند. علاوه بر این پتاسیم موجود در این میوه با متعادل کردن مایعات در بدن و شل کردن دیواره رگ های خونی به کنترل ضربان قلب کمک کرده و از ایجاد فشار خون بالا جلوگیری می کند. در نتیجه می توان گفت که مصرف آن از سکته مغزی و قلبی که در اثر فشار خون بالا ایجاد می شود جلوگیری می کند.

از خواص دیگر انبه خشک حفظ سیستم ایمنی بدن است زیرا ویتامین C موجود در این میوه خشک از بروز سرطان، مشکلات قلبی – عروقی و سکته های مغزی جلوگیری کرده و به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

 

طرزتهیه دمنوش برگ انبه

برای تهیه این دمنوش خوش طعم، ابتدا مقداری آب را جوشانده وسپس یک قاشق برگ انبه را در آب جوشیده ریخته و با کمک حرارت غیر مستقیم اجازه می دهیم تا دم کشیده و سپس با کمی عسل و یا خرما آن را میل می کنیم.

 

آنچه که باید درباره ی رژیم غذایی BRAT بدانید!

 

خواص دمنوش انبه چیست؟

در برگ میوه انبه هیپوگلامیک و تنین وجود دارد که سبب خاصیت فراوان درمانی – دارویی این برگها شده اند و در درمان و کنترل دیابت بسیار موثر است. افراد دیابتی معمولا دچار آسیب های چشمی می شوند که دم کرده برگ انبه به درمان آین نوع آسیب چشمی کمک می کند. اگر به طور مرتب از دمنوش برگ انبه استفاده شود بیماری دیابت قابل درمان است.

 

موارد منع مصرف انبه خشک

1-مصرف بیش از اندازه سبب افزایش قند خون می شود.

2-افرادی که به انبه آلرژی دارند بهتر است استفاده نکنند.

3-مصرف زیاد باعث افزایش وزن در افراد می شود.

4-بهتر است انبه خشک را در مقادیر متوسط میل کنیم.

برای خشک کردن انبه می توان از دو روش سنتی و صنعتی استفاده نمود اما در روش صنعتی اکثر مواد مغذی، طعم و بافت میوه به خوبی حفظ می شود. بهتر است انبه خشک را از مراکز معتبر تهیه نمایید. چای مارکت انواع میوه خشک از جمله انبه خشک با کیفیت را در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

 

منبع : ساعدنیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied