شمانیوز
شما نیوز

عوارض جانبی مصرف زیاد دارچین چیست؟

دارچین ادویه ای است که از پوسته داخلی درخت دارچین تهیه می شود. ادویه ای بسیار پر طرفدار است و حاوی مزایای چشمگیر سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری های قلبی می باشد. دو نوع اصلی دارچین عبارتند از: دارچین سنا دارچین سنا، دارچین معمولی نیز نامیده می شود.

عوارض جانبی مصرف زیاد دارچین چیست؟

دارچین ادویه ای است که از پوسته داخلی درخت دارچین تهیه می شود. ادویه ای بسیار پر طرفدار است و حاوی مزایای چشمگیر سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری های قلبی می باشد.

دو نوع اصلی دارچین عبارتند از:

دارچین سنا

دارچین سنا، دارچین معمولی نیز نامیده می شود. این رایج ترین نوع دارچین است.

دارچین سیلان

دارچین سیلان به دارچین واقعی نیز معروف است و طعم سبک تر با تلخی کمتری دارد. در حالیکه مصرف مقادیر کم تا متوسط سنا بی‌خطر است، اما خوردن زیاد آن باعث ایجاد مشکلات سلامتی می شود. زیرا حاوی مقادیر زیادی از ترکیبی به نام کمارین است. تحقیقات نشان داده اند که خوردن مقادیر زیاد کومارین ممکن است به کبد شما آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. علاوه بر این، خوردن بیش از حد سنا عوارض جانبی دیگری نیز دارد. در این مطلب به برخی از عوارض جانبی احتمالی دارچین زیاد اشاره شده است.

دارچین ممکن است باعث آسیب کبدی شود

سنا یا رایج، منبع غنی از کومارین است. محتوای کومارین سنا ممکن است بین 7 تا 18 میلی گرم در هر قاشق چای خوری ( 2.6 گرم) از آن باشد. در حالی که سیلان مقادیر کمتری از کومارین را دارا می باشد. میزان کومارین قابل تحمل روزانه بدن، تقریباً 50 میلی گرم در هر پوند از وزن بدن است. و یا 5 میلی گرم در روز برای یک شخص 130 پوندی (59 کیلوگرم) است.

این بدان معنی است که فقط یک قاشق چای خوری دارچین سنا می تواند حاوی مقدار کومارین بیش از حد روزانه باشد. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که خوردن زیاد کومارین ممکن است باعث سمیت و آسیب کبدی شود.

دارچین ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد

مطالعات نشان داده اند که خوردن مقادیر زیاد کومارین ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد. این ترکیب در دارچین سنا به طور فراوان یافت می شود. به عنوان مثال، مطالعات انجام شده نشان دادند که کومارین زیاد باعث ایجاد تومورهای سرطانی در ریه ها، کبد و کلیه ها می شود. روشی که کومارین باعث ایجاد تومور می شود نامشخص است. با این حال، برخی دانشمندان معتقدند که کمارین به مرور زمان باعث آسیب DNA می شود و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

ممکن است باعث ایجاد زخم دهان شود

برخی از افراد پس از خوردن محصولات حاوی مواد طعم دار دارچین، زخم دهان را تجربه می کنند. این ماده حاوی سینامالدئید است. این ترکیب ممکن است هنگام مصرف در مقادیر زیاد باعث ایجاد حساسیت شود. به نظر می رسد مصرف مقادیر کمی از این ادویه باعث ایجاد این واکنش نمی شود. زیرا بزاق دهان مانع از تماس طولانی مدت مواد شیمیایی با دهان می شود. علاوه بر زخم های دهان، علائم دیگر آلرژی سینامالدئید شامل موارد زیر هستند:

  • تورم زبان یا لثه

  • احساس سوزش یا خارش

  • تکه های سفید در دهان

اگر چه این علائم جدی نیستند، اما می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی شوند. با این حال توجه داشته باشید که سینامالدئید تنها در صورت حساسیت به آن، باعث ایجاد زخم های دهان می شود. شما می توانید با استفاده از آزمایش پچ پوستی برای این نوع آلرژی، آزمایش دهید. همچنین به نظر می رسد زخم های دهان در افرادی که بیش از حد روغن دارچین و آدامس های با طعم دارچین استفاده می کنند، ایجاد می شود. زیرا این محصولات ممکن است حاوی مقادیر بالایی این ماده باشند.

ممکن است سبب پایین آمدن قند خون شود

قند خون مزمن یک مشکل سلامتی است. در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به دیابت، بیماری های قلبی و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر شود. دارچین به عنوان پایین آورنده قند خون شناخته می شود. مطالعات نشان می دهند که این ادویه می تواند اثر انسولین را داشته باشد. انسولین هورمونی است که به از بین بردن قند از خون کمک می کند. مصرف مقادیر کم دارچین، ممکن است به کاهش قند خون شما کمک کند.

اما مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث پایین آمدن زیاد قند خون شود. به این مشکل هیپوگلیسمی گفته می شود. این امر می تواند منجر به خستگی، سرگیجه و احتمالا ضعف شود. افرادی که داروهای دیابت مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر پایین آمدن قند خون هستند. دلیل این امر این است که دارچین ممکن است اثرات این دارو ها را افزایش دهد. این باعث می شود قند خون شما به نسبت زیادی افت پیدا کند.

مصرف بیش از حد ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود

مصرف بیش از حد دارچین در یک وعده، ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود. این به این دلیل است که دارچین از بافت خوبی برخوردار است که باعث می شود به راحتی استنشاق شود. استنشاق ناگهانی آن می تواند سبب موارد زیر شود:

  • سرفه

  • گرفتگی بینی

  • تنفس مشکل

علاوه بر این، دارچین محرک گلو است. این ممکن است سبب مشکلات بیشتر تنفسی شود. افراد مبتلا به آسم یا سایر شرایط پزشکی که در تنفس مشکل دارند، باید از استنشاق ناگهانی دارچین خودداری کنند. زیرا باعث ایجاد مشکلات تنفسی و یا تشدید آن می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied