شمانیوز
شما نیوز

زباله‌های خطرناک کرونایی که در خیابان رها می‌شوند

در حالی که به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان ویروس کرونا روی برخی از اجسام و سطوح تا روزها باقی‌ می‌ماند اما برخی وسایل آلوده شخصی نظیر ماسک و دستکش را در سطح جامعه رها می‌کنند.

زباله‌های خطرناک کرونایی که در خیابان رها می‌شوند

سبک زندگی افراد این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه با روزهای پیش از آن تفاوت بسیاری دارد و رعایت نکردن نکات بهداشتی  همچنین بی توجهی به موضوع خود مراقبتی، احتمال ابتلا به این بیماری ویروسی عفونی را افزایش می‌دهد.

بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده از طرف پزشکان متخصص در نقاط مختلف دنیا علاوه بر واگیردار بودن بیماری کرونا، ویروس کووید ۱۹ روی برخی از اجسام و سطوح مختلف تا روزها زنده باقی می‌ماند و تماس سایرین با آن‌ها انتقال این بیماری را به دنبال خواهد داشت.

رعایت بهداشت فردی و همچنین توجه به نکاتی که بهداشت عمومی را در بر  می‌گیرد، در نهایت  به کاهش راه‌های انتقال بیماری عفونی کرونا منجر شده و ضمن ارتقای سطح ایمنی جامعه، مجالی را برای استراحت کادر درمان و یاوران سلامت فراهم می‌کند.

 

میزبانی از ویروس کرونا با رها کردن دستکش و ماسک آلوده

در حالی که به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان، ویروس کرونا ماندگاری نسبتا بالا و خطرناکی بر اجسام مختلف دارد، برخی از افراد وسایل آلوده شخصی نظیر ماسک و دستکش استفاده شده خود را در سطح جامعه رها می‌کنند و این مسئله به عنوان یکی از معضلات گسترش بیماری کرونا به شمار می‌رود.

احسان شریفی‌پور عضو هیئت علمی  و معاون تحقیقات  و فناوری دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: ویروس کرونا مانند سایر بیماری‌های عفونی یک موجود مستقل زنده نیست که بتواند به تنهایی زنده بماند و برای ادامه حیات باید جزئی از یک میزبان قرار بگیرد.

او اضافه کرد: ذرات تنفسی افراد مبتلا به بیماری کرونا و همچنین ابزار و وسایل شخصی که افراد ناقل به هر نحوی با آن‌ها در تماس بوده‌اند، یکی از راه‌های زنده ماندن ویروس کووید ۱۹ محسوب شده و موجب گسترش بیماری عفونی کرونا خواهد شد.

عضو هیئت علمی و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: از مهمترین ابزارهای آلوده به ترشحات عفونی بیماری کرونا می‌توان به ماسک‌ها و دستکش‌های استفاده شده‌ای اشاره کرد که بدون  توجه برخی از شهروندان در سطح شهر رها می‌شوند.

 

اختصاص مخازن جداگانه برای زباله‌های عفونی خانگی

تفکیک پسماند از دیرباز تا کنون در کشور ما  با معضلات خاص خود روبرو بوده است و در شرایط فعلی هم به دلیل گسترش بیماری کرونا بخشی از زباله‌های خانگی را اقلام آلوده‌ای چون ماسک و دستکش شامل می‌شوند که  احتمال آلوده شدن برخی گروه‌ها چون زباله گردها و افراد شاغل در حوزه پسماند افزایش می‌یابد.

شریفی پور در این مورد بیان کرد: تفکیک و امحای زباله‌های عفونی از ابتدا در بیمارستان‌ها رعایت شده و در حال حاضر نیز با دقت نظر بیشتری صورت می‌گیرد؛ تنها موضوع تفکیک این زباله‌ها در شرایط فعلی که جامعه با شیوع بیماری  کرونا مواجه است، باید در سطح جامعه مراعات شود.

او تاکید کرد: موضوع تفکیک پسماندهای عفونی که بخشی از زباله‌های تولیدی عموم مردم در جامعه  را در برمی‌گیرد، مسئله مهمی است که شهرداری برای جمع‌آوری و امحای آن باید به شکل اصولی‌تری اقدام کند و ضرورت جداسازی سطل‌های زباله‌ عفونی در سطح شهر به شدت احساس می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یادآوری کرد: اختصاص مخازن جداگانه به شکلی که زباله‌گرد‌ها و کسانی که در جمع‌آوری و تفکیک پسماندها ورود می‌کنند؛ در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا مورد تهدید قرار نگیرند و  بهداشت عمومی را با خطر مواجه نکنند، از جمله مواردی است که متولیان امر در حوزه پسماند باید با حساسیت بیشتری نسبت به آن اقدام کنند.

شریفی‌پور  اضافه کرد: رها کردن ماسک و دستکش‌های استفاده شده توسط شهروندان در نقاطی مثل جوی‌های آب و سطح معابر مختلف شهری، به انتشار سریع‌تر ویروس بیماری کرونا و در نهایت افزایش تعداد مبتلایان منجر شده و کنترل بیماری را سخت می‌کند.

او همچنین به موضوع ضرورت تفکیک زباله‌ها و پسماندهای عفونی خانگی در مواردی که  بیمار مبتلا به کرونا در قرنطینه خانگی نگهداری می‌شود، پرداخت و تاکید کرد: نخستین اقدام در چنین مواقعی قرار دادن زباله‌های عفونی در کیسه‌ای جدا و انتقال سریع آن‌ها به بیرون منزل است.

 

بلاتکلیفی وضعیت تفکیک زباله‌های کرونایی

قصور افراد و مسئولان حوزه پسماند در جمع‌آوری و تفکیک زباله‌های  عفونی خانگی به گسترش بی‌وقفه ویروس در نقاط مختلف دامن می‌زند و این مسئله هشداری است برای کسانی که در حیطه مسئولیتی خود چنین مسئله‌ای را نادیده گرفته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: گذر از شرایط سخت فعلی تنها با رعایت تمام دستورالعملهای بهداشتی و توجه به نکات بیان شده توسط متخصصان و پزشکان مقدور است و کوتاهی هر یک از شهروندان و مسئولان در حفظ و ارتقای بهداشت فردی و عمومی، سلامت سایر افراد را با خطر مواجه می‌کند.

شریفی پور اظهار کرد: متاسفانه تا کنون برای تفکیک زباله‌های عفونی خانگی که در کنار سایر زباله‌ها در مخازن وارد می‌شوند، تدبیری اندیشیده نشده است و تحقق هدف کنترل بیماری کرونا و جلوگیری از انتشار آن همت و چاره اندیشی مسئولان را در کنار همراهی مردم و شهروندان می‌طلبد.

با توجه به وضعیت فعلی که تاریخ دقیقی از ساخت و توزیع واکسن مقابله با بیماری کرونا اعلام نشده است و در صورت تولید هم امکان استفاده همه مردم از آن وجود نخواهد داشت،  تنها موضوع در دسترس و کم هزینه رعایت نکات بهداشتی فردی و تلاش برای ارتقاء سطح بهداشت عمومی عنوان می‌شود.

با قرار دادن زباله‌های آلوده به ذرات عفونی کرونا در یک کیسه جداگانه و سپس قرار دادن آن در سطل، می‌توانیم از ابتلای بسیاری از افراد و به ویژه زباله‌گردها جلوگیری کنیم.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied