شمانیوز
شما نیوز

درمان خانگی سم زدایی خون و پیشگیری از کبد چرب

با قرار دادن نمونه ای از کبد در زیر میکروسکوپ می توان چرب بودن آر ارا تشخیص داد.

درمان خانگی سم زدایی خون و پیشگیری از کبد چرب

با قرار دادن نمونه ای از کبد در زیر میکروسکوپ می توان چرب بودن آر ارا تشخیص داد.کبد یکی از ارگان های مهم بدن است که وظیفه پاکسازی بدن را برعهده دارد. داشتن تغذیه مناسب به منظور پاکسازی کردن خون می تواند تاثیر بسزایی در عملکرد کبد و پیشگیری از کبد چرب داشته باشد. خون برای انتقال اکسیژن، مواد غذایی و هورمون ها به بافت ها، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. به خاطر همه این عوامل، بسیار ضروری است که خون خود را پاک نگه دارید و سم زادیی کنید تا عملکرد مناسب بدن را تضمین کنید. کلیه ها و کبد به طور عمده مسئول تصفیه خون هستند. برخی درمان های خانگی وجود دارند که می توانند به فرآیند سم زدایی کمک کنند. این کار به از بین بردن مواد زائد موجود در خون ناشی از برخی فرآیند های زیستی و یا از برخی بیماری ها کمک خواهد کرد.

مواد غذایی موثر برای پاکسازی خون و پیشگیری از کبد چرب

آب لیمو
عصاره لیمو می تواند به تمیز کردن خون و بخش های گوارشی شما که ممکن است با سلامتی شما تداخل پیدا کند، کمک کند. عصاره لیمو در طبیعت اسیدی است و می تواند سطح pH شما را تغییر دهد و در از بین بردن سموم از خون مفید است. بسیاری از ویروس ها و عوامل پاتوژن های دیگر قادر به زنده ماندن در محیط قلیایی نیستند. هر روز صبح با معده خالی، عصاره لیمو تازه بخورید و مواد ناخواسته را از بدنتان خارج کنید. ۲/۱ عصاره لیمو را به داخل یک لیوان آب گرم فشار دهید و قبل از صبحانه آن را بنوشید.

سرکه سیب و جوش شیرین
این ترکیب به متعادل کردن سطح pH بدن کمک می کند. این مواد به تمیز کردن خون و بافت های بدن کمک می کند. این معجون اسید اوره را از خون پاک می کند و آن را تصفیه می کند. ۲ قاشق سوپ خوری سرکه سیب و ۲/۱ قاشق سوپ خوری جوش شیرین را در یک لیوان خالی بگذارید. بگذارید این مخلوط مدتی استراحت کند تا حباب و گاز آن از بین برود. سپس آب را به آن اضافه کنید و فورا آن را بنوشید. اگر چه جوش شیرین بعد از این که سرکه سیب را در آن اضافه کنید خنثی می شود، اما در صورتی که فشار خون بالایی دارید، قبل از امتحان کردن با پزشک خود مشورت کنید.

ریحان
ریحان که در بیشتر غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد. ریحان یک گیاه عالی برای تصفیه خون و از بین بردن سم از خون، کبد و کلیه است. این گیاه، سم را از طریق ادرار دفع می کند. پنج تا شش برگ ریحان را خرد کرده و آن را به غذای خود اضافه کنید تا از فواید آن بهره مند شوید. همچنین می توانید یک چای گیاهی را با دم کردن شش تا هشت برگ ریحان در یک فنجان آب داغ درست کنید.

زردچوبه
زردچوبه یک ادویه مفید و یک التیام دهنده بزرگ است. این ادویه خون ما را تمیز می کند و روند التیام را سرعت می بخشد. یک ترکیب یافت شده در زردچوبه به نام curcumin می تواند با التهاب و بیشتر مشکلات دیگر در بدن مبارزه کند. زردچوبه همچنین به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و فواید پزشکی آن را می توان به زمان آئورودا بر گرداند. یک قاشق چای خوری پودر زرد چوبه را در یک فنجان شیر گرم ترکیب کنید و آن را بنوشید. این نوشیدنی به کبد در عملکرد بهینه کمک می کند.

آب
آب یک عامل سم زدایی طبیعی است. هرچه بیشتر آب بنوشید، خون شما خالص تر خواهد بود. آب سموم را از بدن دفع می کند و به اعضا کمک می کند تا به درستی کار کنند. همچنین به جریان مواد معدنی و ویتامین کمک می کند و سموم را از طریق ادرار دفع می کند.

غذا های دیگر
علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا، موارد غذایی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به تصفیه خون شما کمک کنند و شما را سالم نگه دارند.

بلوبری: این میوه بهترین نوع تصفیه خون طبیعی است. هم چنین رشد سلول های سرطانی کبد را متوقف می کند.
بروکلی: سرشار از ویتامین C، اسیده ای چرب امگا ۳، کلسیم، پتاسیم، فسفر و منگنز است. کلم بروکلی نیز سموم را از خون شما دفع می کند.

چغندرقند: با توجه به وجود آنتی اکسیدانی به نام بتالین و نیترات، چغندر قند نیز میتواند خون شما را سم زدایی کند.
شکر قهوه ای: شکر قهوه ای طلایی یک تصفیه کننده خون بسیار خوبی است. خون لخته شده در بدن را جدا کرده و ماده ای است که برای تمیز کردن خون بسیار لازم و ضروری است.

بیماری کبد چرب چیست؟
اولین مرحله چربی کبد زمانی تشخیص داده می شود که تقریبا بیشتر از ۵ درصد سلول های کبد را چربی فرا گرفته باشد. این مرحله معمولا با قرار دادن نمونه ای از کبد در زیر میکروسکوپ تشخیص داده می شود. اولتراسوند، سی تی اسکن و ام آر آی نیز می توانند به تشخیص چربی در کبد کمک کنند. کبد معمولا وقتی که سلول های قدیمی دچار آسیب می شود، با تولید سلول های جدید خود را بازسازی می کند. هرگاه این تخریب سلولی ادامه پیدا کند و تخریب سلول ها دائمی شود آن گاه به این حالت سیروز می گویند.

در حالت های خفیف، بیماری کبد چرب را می توان با تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن و افزایش فعالیت فیزیکی از بین برد. در اکثر موارد کبد چرب علائمی ندارد. امروزه کبد چرب به بیماری تبدیل شده است که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از افراد در امریکا و اروپا را به خود درگیر کرده است. کبد چرب اگر پیشرفت کند موقعیت خطرناکی برای سلامتی فرد محسوب می شود. التهاب کبد می تواند باعث زخم کبد، سرطان کبد گردد.

انواع کبد چرب را بشناسید

کبد چرب به دو دسته تقسیم می شود:
غیر الکلی
الکلی

کبد چرب غیر الکلی چیست؟
کبد چرب غیر الکلی زمانی ایجاد می شود که کبد به سختی چربی ها را بشکند و این باعث تخریب بافت کبد می گردد. علت این اتفاق الکل نمی باشد. کبد چرب غیر الکلی زمانی تشخیص داده می شود که بیشتر از ۵ درصد کبد را چربی فرا گرفته باشد.

کبد چرب غیر الکلی سیتوهپاتیت:
این بیماری گونه ای از کبد چرب غیر الکلی می باشد. چربی ساخته شده در کبد ایجاد التهاب می کند. اگر بیشتر از ۵ درصد کبد دچار التهاب شده باشد فرد دچار کبد چرب غیر الکلی سیتوهپاتیت شده است.

نشانه های التهاب و عدم عملکرد صحیح کبد با وجود سیتوهپاتیت:

کم اشتهایی
تهوع
استفراغ
درد در ناحیه شکم
زردی

بیشتر این بیماری بین افراد با سن ۴۰ تا ۶۰ سال تشخیص داده شده است.
اگر درمان سیتوهپاتیت را به تاخیر بیندازید پیشرفت می کند و در کبد زخم، سرطان و نارسایی ایجاد می کند.

کبد چرب حاد بارداری
کبد چرب حاد بارداری نادر است، اما به شدت زندگی زن باردار را تهدید می کند. نشانه ها و علائم در سه ماهه سوم خود را نشان می دهند. این نشانه ها عبارتند از:

ایجاد تهوع و استفراغ
ایجاد درد در ناحیه بالای سمت راست شکم
سردرد
زردیخستگی
کاهش اشتها
نارحتی های عمومی
زنان بارداری که هر کدام از نشانه های زیر را در خود مشاهده می کنند باید معاینه شوند. اکثر زنان چند هفته بعد از زایمان این نشانه ها را دیگر مشاهده نخواهند کرد و وضعیت شان بهبود خواهد یافت.

علائم بیماری کبد چرب چیست؟
ALD و کبد چرب غیر الکلی استئاتو هپاتیت معمولا علائمی ندارند. در بعضی از افرد با درد در ناحیه بالای سمت راست شکم خود را نشان می دهد جایی که درست کبد قرار گرفته است. اگر فرد دچار سیروز شده باشد علائمی از جمله موارد زیر را مشاهده خواهد کرد.

تورم شکم
عروق خونی بزرگ زیر پوست
سینه های بسیار بزرگ و غیر عادی در مردان
زردی پوست و چشم ها

عوامل خطرساز بیماری کبد چرب
در ALD مهم ترین عامل الکل است. اگر فردی الکل مصرف کند امکان ابتلا به این بیماری زیاد خواهد بود.
دیگر عوامل:
چاقی
سوء تغذیه
هپاتیت ویروسی مزمن بخصوص، هپاتیت C

دلیل تنواع دیگر کبد چرب تقریبا ناشناخته است. ژنتیک ممکن است که یکی از عوامل باشد.
دیگر انواع ممکن است به علت موارد زیر به وجود بیایند:

اضافه وزن یا چاقی زیاد
عدم پاسخگویی بدن به انسولین یا اگر فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد.
تری گلیسیرید بالا یا کلسترول بد بالا، یا کمبود کلسترول خوب
سندروم متابولیک. این شرایطی است که فرد به طور همزمان به بیماری دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی دچار می شود.
شخصی که دچار سندروم متابولیک شده است ممکن است که علائم زیر را داشته باشد:
سایز دور شکم بزرگ
کلسترول بالا LDL
کاهش کلسترول خوب HDL
فشار خون بالا
قند خون بالا

دلایل کمتر رایجی که باعث کبد چرب غیر الکلی استئاتو هپاتیت می شوند عبارتند از:
شرایط دارویی که به چگونگی ذخیره یا مصرف چربی تاثیر می گذارد
هپاتیت C یا دیگر عفونت ها
کاهش وزن شدید

درمان مرسوم بیماری کبد چرب چیست؟
برای تشخیص کبد چرب، به احتمال زیاد پزشک شما آزمایش و عکس تجویز می کند. همچنین نمونه برداری کبد، ممکن است الزامی باشد. درمان های مرسوم کبد چرب می تواند از بین بردن یا کنترل عامل و یا عوامل باشد. طبق گفته انستیتو بیماری های دیبابت، گوارش و کلیه، درمان پیشهادی توسط دکتری می تواند کاهش وزن باشد. با کاهش وزن حجم چربی درون کبد تقلیل یافته و التهاب و فیبروز نیز کم می شوند.
کاهش وزن سریع خوب نیست، چون ممکن است اوضاع را بدتر کند. بهترین عمل، کاهش وزن به مرور زمان است. برخی از پزشکان، ممکن است توصیه کاهش وزن به مقدار ۷ درصد در طول یک سال کنند
دیگر توصیه ها ممکن است شامل:

قطع کردن هر دارویی که می تواند عامل ایجاد کبد چرب باشد
کنترل بهتر دیابت
سطوح پایین تریگلیسیرید
ترک نوشیدنی های الکلی
هیچ داروی رسمی در حال حاظر برای درمان کبد چربی غیر الکلی و نوع حاد آن، موجود نمی باشد. زمانی که علت کبد چرب نوشیدن مشروبات الکلی نباشد، برخی پزشکان ویتامین ای و داروی دیابت تیازولیدیندیون تجویز می کنند. این دارو ها می توانند عوارض داشته باشند و برخی می گویند تاثیری در دراز مدت ندارند. زمانی که Nash تبدیل به سیروز کبدی می شود، درمان های مرسوم شامل دارو ها و جراحی ها می شوند. وقتی سیروز، کبد را از کار بیاندازد، پیوند کبد الزامی می شود.

 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied