شمانیوز
شما نیوز

اگر با معضل خشکی پوست رو به رو هستید این مطلب را بخوانید

جالب است بدانید حتی آب خالی نیز خشک‌کننده پوست دست است و با افزایش دفعات شست‌وشو، دست‌ها شروع به خشک شدن می‌کند، حال اگر فراورده‌های شیمیایی مانند وایتکس، الکل و... نیز با دست برخورد داشته باشد باعث حل شدن لایه محافظ دست و خشکی بیشتر پوست خواهد شد.

اگر  با معضل خشکی پوست رو به رو هستید این مطلب را بخوانید

فراورده‌های شیمیایی مانند وایتکس، الکل باعث حل شدن لایه محافظ دست و خشکی پوست دست خواهد شد. هم اکنون اولویت، انجام دستورالعمل‌های وزارت بهداشت است. رعایت نکات بهداشتی مانند شست‌وشوی دست‌ها برای جلوگیری از انتقال و سرایت کروناویروس بسیار مهم است؛ بنابراین به محض تماس دست با سطوح باید دست‌ها شسته شود؛ اما فراورده‌هایی که برای ضدعفونی استفاده می‌شود هر کدام عوارضی نیز دارد که می‌تواند منجر به خشکی پوست و مشکلات جبران ناپذیری شود  با ما همراه باشید تا عوارض تماس دست با ضدعفونی کننده ها و همچنین مطلبی در خصوص خشکی پوست به شما معرفی کنیم

جالب است بدانید حتی آب خالی نیز خشک‌کننده پوست دست است و با افزایش دفعات شست‌وشو، دست‌ها شروع به خشک شدن می‌کند، حال اگر فراورده‌های شیمیایی مانند وایتکس، الکل و... نیز با دست برخورد داشته باشد باعث حل شدن لایه محافظ دست و خشکی بیشتر پوست خواهد شد؛ این در حالی است که لایه محافظ سبب محافظت پوست دست می‌شود به گونه‌ای که می‌توانیم دست خود را بدون آن‌که دچار آسیب خاصی شود به محیط بزنیم. دکتر مژدهی آذر متخصص پوست دراین باره به هفت صبح چنین می‌گوید:

«واکنش‌هایی که در تماس با مواد شیمیایی حاصل می‌شود دو نوع است؛ اول واکنش‌های تحریکی که در تماس با مواد قلیایی و اسیدی به وجود می‌آید. اگر غلظت ماده بیش از اندازه شود یا دفعات کار با آن افزایش یابد مشکلات خودشان را نشان می‌دهد. گاهی اوقات نیز واکنش‌های آلرژیک بروز پیدا می‌کند. این موضوع به تعداد دفعات کار با ماده قلیایی یا اسیدی ارتباط ندارد. البته درهر دو حالت تفاوت در علایمی که در پوست ایجاد می‌شود وجود نخواهد داشت. بعضی از افراد به دستکش پلاستیکی و لاتکس حساسیت دارند، به همین دلیل بهتر است از دستکش نخی استفاده کنند. استفاده از دستکش هنگام انجام برخی از کار‌های روزمره برای جلوگیری از آسیب به دست‌ها موثر است. نکته حائزاهمیت دیگر آن است که افراد درهر زمان می‌توانند از مواد چرب‌کننده دست‌ها استفاده کنند.»

امروزه مرطوب‌کننده‌های متنوعی دربازار وجود دارد، حتی یک وازلین طبی ساده نیز می‌تواند کار مرطوب‌کننده را انجام دهد.
هرچه کرم چرب‌تر باشد کارایی بیشتری خواهد داشت، اما جذب آن نسبت به دیگر کرم‌ها دشوارترخواهد بود. هر فرد بسته به نوع کار خود و میزان تماس دستش با سطوح باید نوع کرم مناسب دستش را انتخاب کند.

استفاده از کرم‌هایی که فاقد عطر باشند بهتر است، زیرا عطر و رنگ عاملی برای ایجاد حساسیت است. در ادامه دونوع ماسک برای برطرف شدن خشکی پوست را پیشنهاد می‌کنیم:

 

افزودن یک فنجان جو دوسر

 

به آب گرم وان، آب جو دو سر را می‌افزاییم که موجب آب‌رسانی به پوست خشک می‌شود. جو دوسر، تسکین دهنده است و به حفظ رطوبت جذب شده از آب وان به پوست کمک می‌کند.

 

عسل و جو دوسر

دو قاشق غذاخوری جو دوسر را با یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آب مخلوط کنید. کمی آن را حرارت دهید و سپس روی پوست بمالید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل در دمای اتاق به حالت جامد است. پیش از خواب یا هر زمان دیگری، از آن به عنوان کرم مرطوب کننده استفاده کنید. برای بهبود خشکی دست‌ها و پاشنه پا، آن را روی پوست بزنید و با یک جوراب ضخیم یا دستکش غیر پلاستیکی بپوشانید.

 

درمان‌های خشکی پوست

  • تغییرات خیلی ساده در سبک زندگی می‌تواند به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند.
  • از حمام کردن یا دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید.
  • زمان دوش گرفتن تان کمتر از ۱۰ دقیقه باشد.
  • هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن از صابون مرطوب کننده استفاده کنید.
  • بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • به جای مالش محکم، پوست مرطوب را با یک حوله نرم و به آرامی خشک کنید.
  • از خاراندن یا اسکراپ پوست خشک پرهیز کنید.
  • در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • مقدار بسیار زیادی آب بنوشید.

 

منبع : حالا زندگی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied