شمانیوز
شما نیوز

آیا افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند؟

متخصص تغذیه گفت: عوامل التهابی در بدن افراد چاق بیشتر از میزان طبیعی است؛ بر همین اساس احتمال ابتلای افراد چاق به کرونا بیشتر است.

آیا افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند؟

فرزاد شیدفر، استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اهمیت توجه به موضوع چاقی، اظهار داشت: به نظر من چاقی یک بیماری مزمن است و بسیاری از عوامل در بروز آن نقش دارند. عادات غلط غذایی، مصرف غذاهای ناسالم، تحرک نداشتن، عوامل ژنتیکی و رفتاری در ابتلا به چاقی موثراند؛ بنابراین برای پیشگیری و درمان چاقی باید به همه این عوامل توجه کرد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: همچنین چاقی خطر ابتلا به دیابت، مشکلات قلبی - عروقی، پوکی استخوان و کبدچرب را افزایش می‌دهد؛ بنابراین پیشگیری و درمان چاقی بسیار حائز اهمیت است.

شیدفر درباره درمان چاقی، گفت: در اکثر موارد، درمان چاقی با اصلاح الگوی غذایی و تحرک بدنی انجام می‌گیرد ولی در مواردی عوامل ژنتیکی هم در بروز چاقی تاثیرگذار است که در چنین مواردی باید درمان چاقی به صورت جامع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: در صورتی که نمایه شاخص توده بدنی، بالاتر از ۳۰ و وزن فرد بیش از حد معمول باشد از درمان دارویی در کنار اصلاح الگوی غذایی و تحرک استفاده می‌شود؛ در صورتی که شاخص توده بدنی نیز بالاتر از ۲۷ باشد و فرد مبتلا به بیماری‌های مانند فشار خون و دیابت باشد نیز باید برای کنترل و درمان چاقی درمان دارویی لازم توسط پزشک متخصص مربوطه انجام گیرد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ارتباط چاقی و بیماری کرونا، گفت: عوامل التهابی در بدن افراد چاق بیشتر از میزان طبیعی است؛ بر همین اساس احتمال و خطر ابتلای افراد  مبتلا به چاقی به بیماری کرونا بیشتر است؛ بنابراین در صورتی که وزن افراد ایده آل باشد و گرفتار چاقی نباشند خطر ابتلا به کرونا به میزان قابل ملاحظه‌ای در فرد کاهش می‌یابد.

شید فر افزود: این مسئله در بسیاری از مقالات علمی جهان در حال حاضر مطرح شده و مورد تایید قرار گرفته است؛ضمن اینکه به دلیل همین عوارض ناشی از چاقی این خطر وجود دارد که شدت بیماری هم در افراد مبتلا به چاقی بیشتر باشد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: همچنین چاقی بخش زیادی از هزینه‌های درمانی کشورها را به خود اختصاص می‌دهد؛ چرا که چاقی نیز زمینه‌ساز ابتلای افراد به سندروم متابولیک، کبدچرب، دیابت، مشکلات قلبی- عروقی و فشار خون است.

 وی خاطرنشان کرد: افراد به هیچ عنوان برای درمان چاقی از رژیم‌های خودسرانه استفاده نکنند؛ چرا که نه فقط این راهکار موثر نیست، بلکه می‌تواند عوارض زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

 

منبع : فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied