شمانیوز
شما نیوز

جوش های چرکی را با چه ترفندی سریع تر از قبل از بین ببریم؟

همه ی ما تقریبا جوش چرکی را چه در دوران بلوغ و چه بعد از آن تجربه کرده ایم. جوش های چرکی به دلیل ظاهر زننده ای که به صورت می دهند...

جوش های چرکی را با چه ترفندی سریع تر از قبل از بین ببریم؟

جوش چرکی معظلی است که متاسفانه بیشتر جوانان را درگیر می کند و این طبیعی است که به دنبال امتحان هر راهی باشند تا دوباره سلامت پوست خود را بدست آورند. همه ی ما تقریبا جوش چرکی را چه در دوران بلوغ و چه بعد از آن تجربه کرده ایم. جوش های چرکی به دلیل ظاهر زننده ای که به صورت می دهند افراد را مجبور به امتحان هر راهی می کنند تا از شر آن ها خلاصی یابند. بروز جوش چرکی علت های مختلفی می تواند داشته باشد از قبیل: تغییرات هورمونی، کم خوابی، استرس، رژیم غذایی غلط و ... در این مقاله ترفند های برای درمان جوش چرکی شرح داده خواهد شد.

 


جوش چرکی چیست؟

جوش چرکی شکل جدی‌تری از جوش است که سبب به وجود آمدن کیست‌ها و برآمدگی‌های بزرگ و ملتهب روی صورت می‌شود. برخلاف شکل‌های خفیف‌تر جوش، جوش چرکی بسیار دردناک است و زمانی ایجاد می‌شود که چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست به طور عمیق در فولیکول مو یا منافذ پوست نفوذ می‌کنند. با پارگی منافذ زیر پوست، التهاب به سمت بافت اطراف پوست رها می‌شود. این واکنش زنجیره‌ای در پوست ادامه پیدا می‌کند، التهاب گسترده‌تر می‌شود، باکتری‌های مولد جوش رشد می‌کنند و جوش در تمام ناحیه پخش می‌شود. پوست بدن برای جلوگیری از پخش شدن التهاب، یک کیست دور آن منطقه ایجاد می‌کند. جوش چرکی معمولا در دوران بلوغ در پسرهای جوان ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در بزرگسالی (به‌ویژه هنگامی که تعادل هورمونی به‌هم می‌خورد) نیز ادامه پیدا کند. در خانم‌های بزرگسال معمولا جوش چرکی در دوران قاعدگی ایجاد می‌شود. فک و چانه بیشترین مناطق تحت تأثیر جوش هستند.

 


علت ایجاد جوش

1- اگر جوش‌ها در قسمت وسط چانه بروز می‌کنند، باید به رژیم غذایتان شک کنید. معمولا افرادی که رژیم غذایی غیر متعادل و نامناسب دارند، در این ناحیه دچار جوش می‌شوند. مشکلات روده‌ای در این نوع جوش زدن تاثیر به سزایی دارد.

2- جوش زدن در قسمت 2 سمت اطراف چانه هم ممکن است به دلیل مشکلات و به هم ریختگی‌های هورمونی باشد. معمولا در زمان بارداری، قاعدگی، یائسگی و بلوغ این جوش‌ها بیشتر ظهور می‌یابند.

3- یک علت دیگر جوش در این ناحیه، عصبی بودن، خواب کم و مصرف زیاد قهوه و مواد محرک است.
 


جوش چرکی را نترکانید

هرگز به جوش‌هایتان دست نزنید و محتویات آنها را خارج نکنید. ضایعات ناشی از جوش چرکی عمیق و عفونی است و کندن آن می‌تواند دوره‌ی درمان را از چند روز به چند هفته افزایش دهد. علاوه‌برآن، با این کار فقط جوش را دردناک‌تر و ناخوشایندتر می‌کنید. ترکاندن جوش سبب پخش شدن عفونت و سرایت آن به بخش‌های دیگر پوست می‌شود. حتی ممکن است جای خالی آن برای همیشه باقی بماند.

 


از یخ استفاده کنید

قطعه‌ای یخ را چندین بار به‌طور مستقیم روی جوش خود قرار دهید تا رگ‌های خونی کوچکی که کیست دردناک اطراف جوش را تغذیه می‌کنند منقبض شوند. یخ کمک می‌کند تا بلافاصله اندازه و قرمزی جوش کاهش پیدا کند.
حوله و رو بالشی خود را تمیز نگه دارید

حوله، روبالشی یا هر چیز دیگری که به طور مستقیم با صورت‌تان در تماس است، باید مرتب شسته یا عوض شود. برای شستن آنها نیز به‌جای استفاده از شوینده‌های قوی از صابون‌های طبیعی و غیرمعطر استفاده کنید.

 


رژیم غذایی مناسب برای جوش های چرکی

لبنیات معمول موجود در بازار: به‌طور کلی، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و بستنی حتی در افرادی که منع مصرف لاکتوز ندارند، به‌سختی در دستگاه گوارش هضم می‌شوند. برای اینکه ببینید لبنیات در ایجاد جوش‌های چرکی‌تان نقش دارند یا خیر، به مدت دو هفته مصرف آن را کاهش دهید. پس از دو هفته، نتیجه را بررسی کنید و اگر احساس کردید که جوش‌هایتان بهتر شده‌اند، لبنیات را حذف کنید یا مصرف آن را به میزان چشمگیری کاهش دهید.
شکر: شکر و سایر مواد غذایی پرقند (مثل نان و پاستا) می‌تواند میزان التهاب بدن‌تان را بدتر کند. التهاب بیشتر، سبب افزایش جوش چرکی می‌شود. مصرف بیش از حد شکر و غلات می‌تواند سبب افزایش مخمر و باکتری‌های بدن شود و جوش صورت را بدتر کند. سعی کنید از شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید.
کافئین و شکلات: تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که ارتباطی بین مصرف کافئین و جوش وجود ندارد. از طرفی، شکی نیست که مصرف کافئین تأثیر مستقیم روی تعادل هورمونی دارد. مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌تواند میزان کورتیزول (هورمون استرس) بدن را بالا ببرد. با کاهش مصرف انواع مختلف کافئین مثل قهوه، چای یا شکلات تعادل هورمونی بهتر و جوش‌های چرکی کمتر خواهید داشت.
غذاهای فراوری‌شده: مصرف غذاهای کم‌فیبر و فراوری‌شده روی دستگاه گوارش و در نتیجه روی پوست تأثیر منفی می‌گذارد. وعده‌های غذایی فراوری‌شده مثل گوشت ‌یخ‌زده، غلات فراوری‌شده و غذاهای تهیه‌شده در مایکروویو، تغییر نامناسبی در باکتری‌های داخل دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند. این افزایش التهاب باعث می‌شود که جوش چرکی در بدن‌تان ایجاد شود و وضعیت جوش‌های موجود را بدتر کند.
غذاهای سرخ‌شده و فست فود ها: این نوع غذاها هم فراوری‌شده هستند و فیبر بسیار کمی دارند. علاوه‌براین، این محصولات دارای موادی هستند که باعث التهاب می‌شود. از جمله‌ی این مواد می‌توان به روغن‌های هیدروژنی، نمک، مواد شیمیایی و طعم‌دهنده‌ها اشاره کرد.

 

آرامش داشته باشید

استرس به‌تنهایی عامل ایجاد همه‌ی مشکلات پوستی به ‌ویژه جوش است. استرس باعث آزادشدن هورمون‌هایی در بدن‌تان می‌شود که جوش‌ها را بدتر می‌کند. هرچه آرامش بیشتری داشته باشید پوست بهتر و زیباتری خواهید داشت. استفاده از روش ها طبیعی برای رهایی از استرس می‌تواند به بهبود پوست‌تان کمک کند.

 


به اندازه کافی بخوابید

داشتن خواب کافی در طول شب می‌تواند به سلامت کلی شما مثل تعادل سطح هورمونی و کاهش التهابات مرتبط با جوش چرکی کمک کند.

 

منبع : مجله اینترنتی جدیدترین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied