شمانیوز
شما نیوز

بیماری دیابت بزرگترین اپیدمی قرن

بیماری دیابت را می‌توان بزرگترین اپیدمی قرن دانست چراکه تاکنون هیچ بیماری در دنیا با این سرعت رشد نکرده است.

کاظم فرهمند قائم مقام بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیابت به دو نوع ارثی و در بین کودکان و نوجوانان و دیابت نوع دوم که از سنین میانسالی آغاز شده تقسیم می‌شود. وی عوارض بیماری دیابت را شامل نارسایی کلیوی، تاری دید و نابینایی، امراض قلبی و عروقی، بیماری لثه و دندان‌ها و قطع پای دیابتی عنوان کرد و تصریح کرد: هم اکنون شیوع بیماری دیابت در ایران ۱۱ درصد است، اما این میزان در خراسان رضوی ۹ درصد گزارش شده است، این در حالی است که بیش از ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و شایعترین سن ابتلا بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی گزارش شده است.
دیابت، بیماری شیرین با عارضه‌هایی تلخ
ربابه بیگم ابوترابی پزشک فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: دیابت که به بیماری شیرین معروف است در صورت بی توجهی و عدم پیشگیری عارضه‌های بسیار تلخی برای بیمار در پی دارد. وی با بیان اینکه افزایش قند خون بیماران دیابتی در طولانی مدت آنان را با عارضه‌های مختلفی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، نارسایی کلیوی، عوارض چشمی و قطع پا تهدید می‌کند تصریح کرد: اگر قند خون کنترل نشود خطر رشد میکروب‌ها و عفونت در پای مبتلایان به دیابت افزایش می‌یابد و در طولانی مدت به درمان پاسخ نمی‌دهد بخاطر همین پزشکان مجبور به قطع عضو اندام بیمار می‌شوند. فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گاهی اوقات قطع پا اندک است و یک انگشت را در برمی گیرد و اگر عفونت در پا رشد کرده باشد از مچ و یا از زیر زانو و یا بالای زانو قطع می‌گردد در حالی که این عارضه قابل یپشگیری است.
تنها کلینیک پای دیابتی مرکز، شرق و شمال شرق کشور
فاطمه صادقی پور مدیر بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی مشهد هم گفت: کلینیک پای دیابتی که از حدود یک سال پیش در این بیمارستان راه اندازی شده تنها مرکز تخصصی این طیف از بیماران در مرکز، شرق و شمال شرق کشور به شمار می‌رود. وی با اشاره به اینکه در این کلینیک روزانه بیماران دچار زخم پای دیابتی مراجعه و مراقبت‌های پرستاری و پزشکی مربوطه را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ بیمار با زخم پای دیابت توسط پزشکان مختصص و فوق تخصص در این کلینیک ویزیت می‌شوند که در برخی از روز‌ها این تعداد تا ۲۵ نفر نیز افزایش می‌یابد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied