شمانیوز
شما نیوز

رنگ ناخن بیان می کند از سِرّ درون

یک متخصص پوست و مو گفت: کم کاری تیروئید، کمبود آهن و کمبود ویتامین‌ها تاثیر زیادی برشکل ناخن دارند و هر گونه تغییر در شکل ناخن‌ها نشان دهنده ابتلا به بیماری است.

رنگ ناخن بیان می کند از سِرّ درون
عبدالرضا عرفانی با اشاره به اهمیت سلامت و شکل ظاهری ناخن‌ها در سلامت بدن اظهار کرد: حفاظت از سلامت ناخن‌ها به این دلیل اهمیت دارد که ناخن حفاظ انگشتان است. وی افزود: ناخن می‌تواند رنگ‌های مختلف بگیرد و در برخی از بیماری‌ها رنگ ناخن‌ها نیز عوض می‌شود. اگر به ناخن ضربه وارد شود لکه‌های سفید رنگ ایجاد می‌شود. زرد شدن رنگ ناخن‌ها نیز به علت ابتلاء به سندروم ناخن‌های زرد است که خود یک بیماری محسوب می‌شود و ناشی از بیماری‌های ریوی و کلیوی و بیماری‌های خود ایمنی است.
رنگ ناخن بیان می کند از سِرّ درون عرفانی با اشاره به اینکه رنگ قرمز نیز به علت خون ریزی زیر ناخن است و اطراف ناخن دچار التهاب، عفونت و زیر ناخن چرکین می‌شود، خاطر نشان کرد: سیاه شدن ناخن و حاشیه آن و بروز خطوط به علت ملانوم است که گاهی ممکن است این خطوط طولی تیره رنگ نیز قرمز رنگ باشد که نشانه دهنده بیماری‌های قبلی و عروقی و حتی توموری است. وی با بیان اینکه ابتلاء به قارچ ناخن‌ها که بین یک تا چند ناخن ایجاد می‌شود بسیار مهم است، ادامه داد: کم کاری تیروئید، کمبود آهن و کمبود ویتامین‌ها تأثیر زیادی برشکل ناخن دارند و هر گونه تغییر در شکل ناخن‌ها نشان دهنده ابتلاء به انواع مختلف بیماری است. این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه برای نمونه کمبود آهن ناخن‌ها را قاشقی می‌کند و بیماری پسیوریازیس ممکن است که روی ناخن تغییر شکل ایجاد کند، افزود: اگزما‌های دور ناخن نیز بر خطوط طولی و عرضی روی ناخن تأثیر گذار است. عرفانی تصریح کرد: شکننده، نازک شدن و ورق ورق شدن ناخن‌ها نیز در اثر خشک شدن و شوینده‌های زیاد به وجود می‌آید. در واقع پزشک با مشاهده ناخن‌ها می‌تواند تشخیص دهد که فرد به چه بیماری مبتلا است. وی در خصوص هلالی که روی سطح ناخن‌ها است، گفت: ممکن است که این هلال در ورم‌های اطراف ناخن محو شود و در این حالت اختلالات گوارشی و هورمونی مطرح می‌شود و نداشتن آن غیر طبیعی و خیلی بزرگ بودن هلال نیز غیر طبیعی است و حد متوسط آن به گونه‌ای که قابل دیدن باشد نشان سلامتی است.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied