شمانیوز
شما نیوز

چرا با تغییر فصل بیشتر مریض می‌شویم؟

حتماً تاکنون بر اساس تجربه دریافته‌اید که همه‌ساله و با پایان زمستان و فرارسیدن بهار، به میزان بیشتری مریض شده و سرما می‌خورید. این اتفاق صرفاً برای شما رخ نداده و بیشترین میزان سرماخوردگی در فصل‌های پائیز و بهار رخ می‌دهد.

چرا با تغییر فصل بیشتر مریض می‌شویم؟
در حقیقت بر اساس تحقیقات انجام‌شده، بیشترین میزان شیوع سرماخوردگی متعلق به پائیز بوده و در ادامه بهار در رتبه دوم قرارگرفته است. به اعتقاد کارشناسان، دلایل متعددی موجب بروز این مسئله می‌شوند. به باور دکتر بردلی چیپس (Bradley Chipps) مدیر کالج آلرژی، آسم و بیماری‌های سیستم ایمنی آمریکا در فصول بهار و پائیز میزان حساسیت فصلی افزایش پیداکرده و بدن افراد برای ابتلا به عفونت‌ها مستعدتر می‌شود. در این شرایط التهاب بینی که به دلیل حساسیت پدید آمده است، کار ویروس‌ها را برای ورود و انتشار از طریق بینی راحت‌تر می‌کند. از سوی دیگر سیستم ایمنی بدن شما براثر بروز حساسیت و آلرژی، درگیر شده و بنابراین منابع دفاعی کمتری در بدن به‌صورت آزاد می‌توانند از شما در برابر بیماری‌ها محافظت کنند. به‌این‌ترتیب حتی اگر شما حساسیت نداشته باشید نیز نوسانات فصلی هوا و عواملی مانند تغییر در فشار اتمسفر، دما و باد می‌تواند راه‌های هوایی و بینی شمارا تحریک کرده و به‌این‌ترتیب در برابر سرماخوردگی و عفونت‌ها ضعیف‌تر می‌شوید. پژوهشگران همچنین اعتقاددارند هم‌زمان با کاهش هوا، سرماخوردگی شایع‌تر می‌شود. نتایج یک پژوهش جدید در دانشگاه ییل نشان می‌دهد که کاهش هفت‌درجه‌ای دمای محیط می‌تواند توانائی بدن شمارا در برابر تکثیر ویروس سرماخوردگی کاهش دهد.

در فصول بهار و پائیز میزان حساسیت فصلی افزایش پیداکرده و بدن افراد برای ابتلا به عفونت‌ها مستعدتر می‌شود. در این شرایط التهاب بینی که به دلیل حساسیت پدید آمده است، کار ویروس‌ها را برای ورود و انتشار از طریق بینی راحت‌تر می‌کند. از سوی دیگر سیستم ایمنی بدن شما براثر بروز حساسیت و آلرژی، درگیر شده و بنابراین منابع دفاعی کمتری در بدن به‌صورت آزاد می‌توانند از شما در برابر بیماری‌ها محافظت کنند. آکیکو ایواساکی (Akiko Iwasaki) استاد زیست‌شناسی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی بیل در این رابطه می‌گوید: «هر بار که بدن ما در معرض عفونت قرار می‌گیرد، تلاش می‌کنیم با ترشح اینترفرون ها، که برای مسدود کردن ویروس‌ها مهم هستند، مقابله کند.» ما متوجه شدیم که اگر درجه حرارت محیط را از ۳۷ درجه به ۳۳ درجه سانتی‌گراد کاهش دهید، این تغییر می‌تواند قدرت سیستم ایمنی را کاهش داده و ویروس‌ها مجدداً تکثیر شوند. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا در فصل پائیز آمار سرماخوردگی بیشتر می‌شود. اما دلیل رخ دادن این موضوع در فصل بهار چیست؟ پرفسور آکیکو ایواساکی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «احتمالاً دلیل شیوع سرماخوردگی در فصل بهار این است که هوا اندکی گرم‌تر شده و به همین دلیل مردم تمایل بیشتری به خروج از خانه و قرار گرفتن در هوای آزاد پیدا می‌کنند. از سوی دیگر هوا هنوز به‌خوبی گرم نشده و در نوسان بوده و به‌این‌ترتیب ویروس سرماخوردگی فرصت مناسبی برای رشد و تکثیر پیدا می‌کند. در شرایطی که افراد در دمای ۱۰ درجه بالای صفر در فصل پائیز در خانه‌مانده و برای خروج از منزل لباس‌های گرم می‌پوشند، در فصل بهار و در همین دما به‌راحتی بیرون آمده و حتی فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری را انجام می‌دهند.» به باور کارشناسان، یکی دیگر از دلایل افزایش سرماخوردگی در فصل بهار، افزایش سفر‌ها بوده که موجب انتقال بیشتر بیماری‌ها می‌شود. به اعتقاد پرفسور آکیکو ایواساکی، اقداماتی از قبیل: گرم نگه‌داشتن بینی، پوشاندن سروصورت، شستن مرتب دست‌ها به‌ویژه قبل از غذا خوردن یا مالش چشم‌ها بهترین راه برای جلوگیری از نفوذ میکروارگانیسم‌ها به بدن شما هستند. نتایج یک مطالعه جدید نیز نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین D. می‌تواند به شما در محافظت از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. منبع: time
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied