شمانیوز
شما نیوز

اتحادیه اروچا ایران را تهدید کرد

روزنامه گاردین خبر داد که اتحادیه اروپا با ارسال پیامی خصوصی به تهران هشدار داده اگر تهران تهدیدش به دورشدن بیشتر از برجام را اجرایی کند، این اتحادیه چاره‌ای جز خروج از برجام در ماه نوامبر (همزمان با گام چهارم برجامی ایران) نخواهد داشت.

اتحادیه اروچا ایران را تهدید کرد
به گزارش شمانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: روزنامه گاردین خبر داد که اتحادیه اروپا با ارسال پیامی خصوصی به تهران هشدار داده اگر تهران تهدیدش به دورشدن بیشتر از برجام را اجرایی کند، این اتحادیه چاره‌ای جز خروج از برجام در ماه نوامبر (همزمان با گام چهارم برجامی ایران) نخواهد داشت.

 

تهدید اتحادیه اروپا به خروج از برجام در حالی صورت می‌گیرد که شرکای اروپایی این توافق پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده‌های خود برای بهره‌مند ساختن ایران از مزایای اقتصادی آن عمل نکرده‌اند.

 

این در حالی است که رویترز گزارش داد؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران را تائید کرد.

 

در همین ارتباط نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود، اعلام کرد که تمامی آبشارهای نصب شده در خطوط ۲ و ۳ در تاسیسات ایران در حال انباشت اورانیوم غنی‌شده هستند.

 

انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تائید اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران صورت گرفته است.

 

ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود که به دلیل عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی، تعهدات را در برجام کاهش خواهد و در همین ارتباط نیز گام سوم کاهش تعهدات خود را با توسعه برخی تحقیقات هسته‌ای از نیمه شهریورماه عملی کرد.

 

تاکنون کشورهای اروپایی علی رغم درخواست برای توقف کاهش تعهدات برجامی ایران، اما اقدام نتیجه بخشی در راستای اجرای تعهدات خود در برجام انجام نداده‌اند و ایران نیز اعلام کرده کاهش تعهدات خود را تا زمان انجام تعهدات کشورهای اروپایی ادامه خواهد داد.

 

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

 

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied