شمانیوز
شما نیوز

سخنگوی وزارت خارجه:

ایران آماده برداشتن گام چهارم است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات ایران برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گفت: امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است.

ایران آماده برداشتن گام چهارم است

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم ؛ «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام اربعین و رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) با بیان این که سفرهای دیپلماتیک متعددی در مدت اخیر انجام شده است، با اعلام این خبر گفت: این اجلاس روزهای جمعه و شنبه در سطح سران در پایتخت آذربایجان برگزار خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: فرستاده ویژه دولت چین فردا به ایران سفر می‌کند.

موسوی با اشاره به راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی در روزهای اخیر گفت: در روزهای گذشته شاهد برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین بودیم که نشان دهنده عظمت اسلام و دوستی ملت ایران و عراق دارد. از مردم و دولت عراق هم قدردانی می‌کنم. 

گزارش حمله به نفتکش را به سازمان ملل دادیم

وی ادامه داد: ما پویش صلح امید را به کشورهای ذیربط ارسال کردیم و امیدواریم به آن بپیوندند. حمله به نفتکش ایران را داشتیم که فکر می کنیم پشتوانه دولتی دارد و ما گزارشی به سازمان ملل دادیم. 

این دیپلمات کشورمان با اشاره به تحولات سوریه و تهاجم ترکیه به  شمال این کشور اظهار داشت: ضمن درک دغدغه ترکیه باید به حاکمیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود. طرح‌ها و توافق‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که رجوع به آن چاره کار است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله ترکیه به شمال سوریه هم خاطرنشان کرد: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید از سوی همه کشورهای منطقه محترم شمرده شود. نگرانی‌ها باید از طریق مکانیزم‌های مسالمت‌آمیز پیگیری شود. ما توافق آدانا را میان ترکیه و سوریه داریم که دو کشور به این توافق برگردد. 

موسوی با اشاره به اقدامات میانجیگرایانه ایران ابراز داشت: ایران هم آمادگی خود را اعلام کرده که دو کشور دیدگاه‌هایشان را به یکدیگر نزدیک کنند و در این راستا شاهد تماس‌های تلفنی ظریف به همتایان سوری، ترک و عراقی و... بودیم و این تلاش‌ها ادامه خواهد داشت. 

گام چهارم طراحی شده است

موسوی درباره آخرین تحولات مربوط به اجرای گام چهارم تصریح کرد: گام چهارم طراحی شده است. برخی از مواردی که دیروز از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است. موارد دیگری هم است که در مرحله تصمیم‌گیری است. امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است. 

وی همچنین درباره طرح مشترک فرانسه و ژاپن به ایران برای اجرای کامل برجام بیان کرد: این همان طرح قبلی است که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما جمع زدن ارقام را درک نمی‌کنیم. طرح مشابهی هم از سوی ژاپنی‌ها ارائه شده بود که می‌توانست کمک‌کننده باشد. من از طرح جدید اطلاعی جدیدی ندارم.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه همچنین درباره کشته شدن زائران اربعین به خاطر تیراندازی اظهار داشت: متاسفانه در ایام اربعین 104 نفر بر اثر مسائل گوناگون جان‌شان را از دست دادند مانند تصادف یا کهولت سن ولی من گزارشی از جان باختن به خاطر تیراندازی ندیدم.

موسوی درباره نشست مشترک اقتصادی میان ایران و انگلیس در لندن هم یادآور شد: ایران همیشه خواستار روابط خوبی با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی برجام بوده و به دنبال این  بوده که آنها ترغیب شوند به تعهداتشان عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: عادی‌سازی روابط با ایران یکی از تکالیف همین کشورها براساس قطعنامه 2231 است و هرگونه اقدام از سوی انگلیس یا سایر کشورهای اروپایی در راستای تعهداتشان به ایران به ویژه در قالب برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن استقبال از این رویکرد آمریکا اضافه کرد: ایران بدون اروپا و چه با اروپا به حیات اقتصادی و مراوداتش با کشورهای جهان ادامه می‌دهد. ما امیدواریم اروپایی‌ها در مسیر صحیح که خودشان به‌آن آگاه هستند، گام بردارند.

حضور هیات اسرائیلی در بحرین

موسوی همچنین درباره حضور هیات اسرائیلی در کنفرانس امنیتی منامه عنوان کرد: بسیار جای تاسف دارد که کشور مدعی اسلامیت و عربیت، بعد از هفتاد سال جنایات، حق‌کشی و کودک‌کشی در یک کشور اسلامی و عربی، دست به عادی‌سازی روابط با چنین رژیمی بزند. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و این حضور، ناخوشایند است.

وی اهداف این کنفرانس را غیر واقع بینانه عنوان کرد و افزود: ما اهداف این کنفرانس را هم غیرواقع‌بینانه می دانیم چراکه با نفوذ نمی‌توانند مقابله کنند؛ نفوذ ایران تاریخی و معنوی است و با چنین کنفرانس‌هایی و با همکاری با رژیم‌های غاصبی نمی‌توانند با این مسئله برخورد کنند.

 از کاهش تنش با امارات استقبال می‌کنیم

موسوی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره امارات گفت: من تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید می‌کنم ولی ارقام گفته شده را تایید نمی‌کنم و اطلاع جدیدی هم ندارم. از هر اقدامی که به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشورهای منطقه به ویژه امارات استقبال می‌کنیم. امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج فارس به این نکته برسند که اگر به دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.

وی درباره سفر یک مشاور امنیتی اماراتی به تهران هم اظهار داشت: من این سفر را تایید نمی‌کنم ولی سفر مقامات دو کشور به یکدیگر را تایید می‌کنم و امیدوارم این مراودات به بهبود روابط دو کشور منجر شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره گره خوردن اجرای طرح فرانسه و ژاپن به اجرای گام چهارم هم تصریح کرد: این دو مسئله به یکدیگر گره نخورده است. آنچه اجرای آن طرح‌ها را گره زده، به خواست این و آن یا اجازه گرفتن از برادر بزرگتر است.

 موسوی خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم اخیر، تعهدات آنها را یادآوری کرده و به تعهدات خودمان هم پایبند بوده‌ایم. گفته‌ایم که این روند قابل دوام نیست و باید بین حقوق و تکالیف باید توازن وجود داشته باشد که بعد از خروج آمریکا برهم خورده است.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها اعلام کردند یا وانمود کردند که می‌توانند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و تعهدات 11 گانه را دادند، خاطرنشان کرد: تا این لحظه این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است. ما فکر می‌کردیم اراده لازم را ندارند ولی می‌بینیم که توان لازم را برای اجرای تعهدات خود را هم ندارند که برایشان خوب نیست ولی امیدواریم در زمان باقی مانده به تعهداتشان برگردند وگرنه ایران گام‌های خود را طراحی کرده تا این توازن برقرار شود.

صحبت‌های ظریف در جمع فعالان فضای مجازی شفاف و روشن بود

وی درباره صحبت‌های ظریف در جمع فعالان فضای مجازی ابراز داشت: صحبت‌های ظریف شفاف و روشن بود. ایشان گفته است که اوباما تعهد کرده که تحریم‌ها را بردارد که این کار هم برداشته شد. اگر هر حرف دیگری بیان شده است، صحبتی است که از زبان ایشان بیان نشده است و یک امر ناصحیحی است که یک مسئله نادرستی را مطرح می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اینکه آقای ظریف گفته بوده که آمریکایی از برجام خارج نمی‌شوند به خاطر اطمینان ایشان به حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران داشتند. اینکه طرف مقابل علیرغم همه تعهدات، برجام و قطعنامه‌ای که خودش به آن رای داده است، مسائلی است که نمی‌شود روی آن حساب کرد.

ایران خواستار گفت‌وگو با تمامی کشورها و روابط حسنه با آنها است

وی درباره ادعاهای وزیر امور خارجه بحرین درباره انتقال تسلیحات به این کشور اظهار داشت: این افراد گاهی خوابشان نمی‌برد مگر اینکه هر چند وقت یکبار اتهامات اینچنینی را مطرح نکنند. این اتهامات براساس توهمات است و مرود هم شمرده می‌شود.  ما خیر و صلاح کشورهای منطقه بالاخص بحرین را می‌خواهیم اگر آنها خواستار حسن همجواری باشند. 

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران خواستار گفت‌وگو با تمامی کشورها و روابط حسنه با آنها است. طرح‌های ما روی میز است و می‌توانند به آن رجوع کرده و قدری از مشکلات فاصله بگیرند. 

موسوی درباره برنامه ایران برای شرکت در اجلاس عدم تعهد در باکو ابراز داشت: ایران از اعضای موثر این جنبش است و همواره در نشست‌های این جنبش شرکت کرده است. خوشحالیم نشست سران در باکو برگزار می‌شود. در حاشیه آن دیدارها و گفت‌وگوهایی با مقامات ارشد کشورهای مختلف از جمله آذربایجان انجام می‌شود. با این حال، هدف اصلی شرکت در اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد است. 

وی درباره سفر اردوغان به روسیه و دیدار وی با پوتین در سوچی و نقش ایران در تحولات شمال سوریه بیان کرد: شما این احتمال را بدهید که ایران در برگزاری این نشست‌ها نقش داشته است. ایران از بازیگران فعال در این عرصه است. 

وضعیت دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شرایط وخیم جسمی مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی بازداشت شده درآمریکا هم گفت: متاسفانه هیچ گونه دسترسی به ایشان نداریم فقط مطلعیم ایشان شرایط خوبی ندارند. پیام‌های زیادی به طرف آمریکایی دادیم که ایشان از حقوق اولیه برخوردار باشند و این تلاش‌ها از طریق مجاری مختلف در حال پیگری است. 

موسوی درباره آخرین تحولات انتخابات افغانستان عنوان کرد: ایران از افغانستان یکپارچه و دولت مستقر و قانونی این کشور حمایت می‌کند و هیچ گونه جهت‌گیری نسبت به گروه‌های این کشور ندارد هرچند معتقد است همه گروه‌های افغانستانی باید در دولت شریک باشند و راه این مسئله، گفت‌وگو و بدون دخالت طرف خارجی است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied