شمانیوز
شما نیوز

چشمها به جبهه شمال غرب دوخته شد؛

نبرد ادلب؛ پایانی بر جنگ در سوریه

ارتش سوریه با مشخص شدن تقریبی اوضاع در شمال و شمال شرق این کشور در سایه توافق ترکیه و روسیه، خود را برای آغاز یک عملیات گسترده علیه عناصر تروریست در جبهه ادلب آماده می کند.

نبرد ادلب؛ پایانی بر جنگ در سوریه

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از مهرنیوز ؛ تحولات میدانی این روزها در سوریه توجه بسیاری از تحلیل گران را به خود جلب کرده است. ارتش سوریه این روزها در چند جبهه در حال نبرد با عناصر تروریست از یک سو و متجاوزان خارجی از سوی دیگر است.

ترکیه از چند روز قبل حمله نظامی خود را علیه مناطق شمالی و شمال شرق سوریه و مشخصا مناطق کرد نشین وابسته به نیروهای سوریه دموکرات(قسد) آغاز کرده بود. ارتش سوریه خیلی زود برای نجات ساکنان منطقه از حمله نظامی ترکیه و حمایت از کردهای این منطقه خود را به نزدیکی مرزها و مناطق درگیر رساند.

با وجود آنکه ارتش سوریه توان خود را برای مقابله با عناصر تروریست در جبهه های نبرد در مناطق مختلف به کار گرفته بود اما از مناطق شمالی و حمله ترکیه به نیروهای کرد غافل نمانده و خود را به این مناطق رساند.

بعد از گذشت چند روز از آغاز حمله ترکیه به سوریه، خبرهایی در خصوص توافق روسیه با ترکیه در خصوص این عملیات در سایه عقب نشینی نیروهای کرد از مناطق مرزی منتشر شده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز گذشته بشار اسد همتای سوری خود را در جریان مفاد توافق روسیه و ترکیه درباره سوریه قرار داد. اسد نیز بر مخالفت کامل با هرگونه تهاجم به خاک سوریه تاکید کرد.

رئیس جمهور سوریه همچنین با بیان اینکه مسئولیت شرایط کنونی بر عهده صاحبان اهداف جدایی طلبانه است، بر بازگشت مردم سوریه به مناطق خود برای جلوگیری از هرگونه تلاش برای تغییر در ترکیب جمعیتی تاکید کرد. بشار اسد در عین حال بر ادامه مبارزه با تروریسم و اشغال خاک سوریه با استفاده از تمام امکانات مشروع تاکید کرد.

در همین رابطه، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که قصد انجام عملیات نظامی جدید در شمال شرقی سوریه را ندارد. این وزارت خانه اعلام کرد که آمریکا در مرحله نهایی مهلت آتش بس ۱۲۰ ساعته، عقب نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه از منطقه ای را که به موجب توافق ترکیه و آمریکا پیرامون آتش بس مشخص شده بود به ترکیه ابلاغ کرد. وزارت دفاع ترکیه همچنین افزود که در مرحله کنونی نیازی به انجام هیچ عملیات جدید در خارج از منطقه عملیات موسوم به «چشمه صلح» در شمال سوریه نیست.

در حالی که به نظر می رسد کمی از شدت نبردها در جبهه مذکور کاسته شده چشم ها به سمت جبهه ادلب واقع در شمال غرب سوریه دوخته شده است به ویژه آنکه بشار اسد روز گذشته به صورت سرزده در خطوط مقدم نبرد در جنوب «ادلب» حاضر شد. دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که اسد به همراهی شماری از فرماندهان ارتش به خط مقدم یکی از جبهه‌های درگیری رفته است. طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری سوریه، اسد به جبهه ای در شهرک الهبیط در جنوب استان ادلب رفت.

این حضور سرزده اسد در جبهه های نبرد در جنوب استان ادلب یک پیام مهم دارد و آن این است که ارتش سوریه با وجود تهاجم خارجی علیه این کشور که بخشی از توان نیروهای سوری را معطوف خود کرد، از روند مبارزه با تروریسم در جبهه های مختلف غافل نشده است.

به همین دلیل و بر اساس تحولات میدانی در جبهه ادلب به نظر می رسد که روند تکمیل عملیات آزاد سازی این منطقه توسط ارتش سوریه و هم پیمانانش ممکن است هر لحظه آغاز شود.

اینکه رئیس جمهور سوریه در جبهه ادلب حاضر می شود گمانه زنی ها را در خصوص نزدیک بودن یک عملیات گسترده علیه عناصر تروریست باقی مانده در این منطقه افزایش می دهد.

جبهه ادلب به قدری مهم است که بشار اسد در جریان این بازدید سرزده، نبرد ادلب را اساس یکسره کردن جنگ در سوریه توصیف کرد.

پیش از این و همزمان با شدت گرفتن درگیریها در مناطق شمال شرق سوریه، منطقه کاهش تنش در ادلب نیز شاهد درگیری هایی میان عناصر مسلح و نیروهای ارتش سوریه بوده است اما به نظر می رسید که ارتش تا زمان مشخص نشدن اوضاع شمال و شمال شرق، قصد اجرای عملیات گسترده در این جبهه را ندارد.

باید به این نکته اشاره کنیم که عناصر جبهه النصره در مناطق کاهش تنش در حماه و ادلب مستقر هستند و از اوضاع کنونی کشور برای تشدید حملات خود علیه مواضع ارتش و مناطق مسکونی این محدوده سوء استفاده می کنند. البته ارتش نیز در پاسخ به این حملات تروریستها، با اجرای عملیات نظامی در برابر آنها واکنش لازم را از خود نشان داده است.

پیش از این گزارش های رسانه ای از استقرار تجهیزات ارتش سوریه در محورهای جنوب و جنوب شرقی ادلب و در محوری، که از مدایا در شمال غربی خان شیخون تا التمانعه در شرق خان شیخون امتداد دارد، خبر داده بودند.

نیروهای ارتش سوریه و بعضا در کنار جنگنده های ارتش روسیه، بارها مواضع تروریستها را در حومه ادلب به ویژه حومه جنوبی این استان مورد هدف قرار داده و ضربات سختی را به آنها وارد کرده اند اما باید دید که عملیات اصلی ارتش سوریه در جبهه ادلب در سایه آماده سازی نیروهای سوری چه زمان آغاز میشود تا به قول رئیس جمهور این کشور با اجرای موفقیت آمیز این عملیات، شرایط برای پایان دادن به جنگ در سوریه مهیا گردد.

ارتش سوریه با وجود تمام چالشهایی که طی سالهای گذشته در اثر به وجود آمدن جنگ در این کشور در سایه حضور عناصر تروریست در مناطق مختلف سوریه رو به رو بوده و با وجود آنکه بعضا در مواردی و در برهه هایی از زمان در چند جبهه با تروریستها درگیر بوده اما هیچگاه برای دفاع از کشور و مقابله با تروریستها از خود ضعف نشان نداده و حالا با مشخص شدن اوضاع شمال و شمال شرق کشور در تدارک عملیات گسترده تری برای خاموش کردن آخرین شعله های جنگ در سوریه است و این عملیات ممکن است هر لحظه آغاز شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • احمد سعیدی

    باید زودتر با کمترین تلفات تروریست ها را از سوریه خارج یا نابود کرد