شمانیوز
شما نیوز

واکنش موگرینی به اعتراضات در ایران

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه همچنان به ارزش دیپلماتیک و امنیتی برجام باور دارد و تلاش می‌کند تا وحدت میان طرف‌های این توافق را حفظ کند.

واکنش موگرینی به اعتراضات در ایران

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایرنا: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه همچنان به ارزش دیپلماتیک و امنیتی برجام باور دارد و تلاش می‌کند تا وحدت میان طرف‌های این توافق را حفظ کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در سخنانی در پارلمان اروپا مواضع این اتحادیه در قبال اغتشاش‌های اخیر در ایران و همچنین در قبال برجام را تشریح کرد.

موگرینی تاکید کرد که موضع اتحادیه اروپا در قبال اغتشاش‌های چند روز گذشته در ایران "هیچ ارتباطی به اجرای توافق هسته‌ای با ایران ندارد و نباید داشته باشد."

وی تصریح کرد: ما همچنان به طور کامل به ارزش دیپلماتیک و امنیتی برجام جامع اقدام مشترک (برجام) باور داریم؛ اما بر هیچ کس پوشیده نیست که حفظ این توافق به شدت دشوار شده است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است 6 دسامبر (15 آذرماه) در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شود، گفت: [در مقام هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام] تلاش کرده‌ام تا نه تنها وحدت میان اروپایی‌ها که انجام شده، بلکه وحدت میان طرف‌هایی را که پس از خروج آمریکا از برجام در این توافق مانده‌اند، حفظ کنم.

موگرینی همچنین با تاکید براینکه این وحدت در حفظ برجام نقشی کلیدی دارد، ابراز امیدواری کرد که پس از پایان دوره خدمت وی، جانشینش نیز این وظیفه را به خوبی انجام دهد.

با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، ایران یک سال صبر راهبردی پیشه کرد تا بلکه طرف‌های ارپایی این توافق طبق آنچه وعده داده بودند، راهی برای نجات آن بیابند. در این مدت بارها راهکارها و سازوکارهایی از جانب اتحادیه اروپا اتخاذ شد که هیچ یک حاصلی دربر نداشت. تهران نیز در مقابل، ناگزیر اقداماتی کاهنده بر پایه برخی بندهای مندرج در برجام انجام داد.

موگرینی درباره اغتشاش‌های اخیر در ایران، لبنان و عراق نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا خشونت‌های صورت گرفته از سوی همه طرف‌ها در این اغتشاش‌ها را محکوم کرده و خواستار خویشتن‌داری در برگزاری تظاهرات، احترام به حق آزادی بیان و تحقیق درباره خشونت‌ها است. وی در عین حال تاکید کرد که این اتحادیه از کشورهای خارجی می‌خواهد که همواره به حق حاکمیت ملی این کشورها احترام بگذارند.

موگرینی همچنین در اظهاراتی مداخله‌جویانه، اعتراض‌ها در ایران را ناشی از مشکلات اقتصادی توصیف کرد و با تاکید بر حق شهروندان برای تظاهرات مسالمت‌آمیز، خشونت نامتناسب از سوی نیروهای امنیتی را غیرقابل توجیه دانست.

وی گفت: همه گزارش‌ها درباره این حوادث شایسته تحقیقات فوری و کامل توسط مقام‌های مستقل مربوطه است. انتظار ما از مقام‌های ایرانی تضمین جریان اطلاعات و دسترسی همیشگی به اینترنت است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied